کرونا در آرامش!

کرونا در آرامش!


 این روزها، آمار ابتلا به ویروس کرونا در نوسان است. یک روز آمار ابتلا افزایش و روز دیگر هم کاهش پیدا می‏کند؛ هرچند قاسم جان‏بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، از آرامش نسبی بیماری خبر داده است. او از روند کاهش بستری و ابتلا در تهران گفته و معتقد است باید همچنان احتیاط‌های بهداشتی رعایت شود. به جز این، تست غربالگری از مشاغل مختلف مانند کارگران شهرداری، از نکاتی است که این روزها شنیده می‌شود؛ غربالگری‌ای که شاید وزارت بهداشت هم آن را قبول نداشته باشد. روز گذشته جان‌بابایی در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد به آخرین خبرها از وضعیت ویروس کرونا در کشور پرداخت.
 جان‌بابایی معتقد است وضعیت بیماری در کشور به آرامش نسبی رسیده است، اما سهل‏انگاری و بی‏مبالاتی در رعایت پروتکل‎های بهداشتی ممکن است باعث اوج‌گیری دوباره بیماری در کشور بشود. او با اشاره به وضعیت بیمارستان‎های کشور برای بازگشت به شرایط عادی گفت:‌ در حال حاضر باید تمرکزمان را روی بیماران غیرکرونایی بگذاریم که مجبورند به خاطر بیماری از ادامه روند درمان بیماری خود چشم‌پوشی کنند.
 معاون درمان وزارت بهداشت، خطر پیگیری نشدن درمان بیماران غیر کرونایی را همسطح بیماران مبتلا به کرونا دانست و عنوان کرد شرایط حال حاضر بیمارستان‌ها به گونه‌ای است که امکان ارائه خدمات درمانی به بیماران غیر کرونایی فراهم شده است؛ بنابراین بیماران می‌توانند برای درمان به بیمارستان‎ها مراجعه کنند. او با اشاره به مرگ پنهان ویروس کرونا (مراجعه نکردن بیمار حاد به بیمارستان‎ها به خاطر ترس از ابتلا) در جهان و مقایسه آن با کشور گفت:‌ مرگ پنهان درخصوص کرونا در کشور ما کم است. در دنیا این موضوع در زندان‌ها و آسایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، اما با تصمیم قوه قضاییه صد هزار زندانی به مرخصی رفتند؛ البته ممکن است این اتفاق در هر کجا بیفتد اما در ایران خیلی کمتر است.
جان‎بابایی به ما گفت: کاهش ابتلا به بیماری در بیمارستان‌های کشور باعث شده است 50 درصد از تخت‎ بیمارستان‎ها خالی باشند. هرچند او افزود:‌ برای تأمین تخت‌های بیمارستانی مورد نیاز کشور در بحران کرونا، ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی همراه ۴۵۰ دستگاه ونتیلاتور و توسعه ۴۵۰ تخت ویژه، از جمله اقداماتی بودند که در روزهای اوج ابتلا به ویروس انجام شد.
 بدون قضاوت
 روز گذشته حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم، از غربالگری کارگران خدمات شهری خبر داد. او با اشاره به انجام غربالگری سلامت کارگران و کارمندان شهرداری تهران گفت: غربالگری سلامت بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران خدمات شهری اعم از پارکبان و نیروهای فضای سبز از لحاظ ابتلا به کرونا انجام شده است.
 به گفته او، ۲۶۱۰ آزمایش تکمیلی کرونا و ۳۰۰ سی‌تی‌اسکن از کارگران خدمات شهری انجام شده و از بین آنها 44 نفر به صورت قطعی جواب آزمایش‌شان مثبت است. مدیرعامل شرکت شهر سالم همچنین گفته است ۴۷ هزار نفر از کارمندان و کارگران برخی شرکت‌ها اعم از مدیر و نگهبان، غربالگری کرونا را انجام داده‎اند که از این میان، 80 نفره از آنها به صورت قطع کرونا دارند. جان‎بابایی با اشاره به غربالگری از کارگران شهرداری درباره تایید کردن یا نکردن این نوع از غربالگری عنوان کرد:‌ من درباره روشی که در شهرداری‌ها برای غربالگری انجام شده است، نمی‎دانم، بنابراین قضاوتی در این‌باره نمی‎توانم داشته باشم. او البته توضیح داد پیش از این، از برخی مشاغل مانند ماهی‌فروشان در بازار شهر هرمزگان، غربالگری انجام شده اما غربالگری شهرداری زیر نظر وزارت بهداشت بوده است.