چاقی، خطر ابتلا به كرونا را افزایش می‌دهد

چاقی، خطر ابتلا به كرونا را افزایش می‌دهد


  طی چند ماهی كه جهان درگیر شیوع كروناویروس جدید بوده است، آنچه بیش از همه درخصوص این بیماری مطرح شد این بود كه مقوله «سن» عاملی مهم در این بیماری است. به‌عبارت بهتر اعتقاد بر این بود افراد سالمند سریع‌تر و بیشتر تحت‌تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند و این گروه، هدفی ویژه برای این ویروس هستند. با این حال اخیرا شماری از تحقیقات علمی درخصوص این بیماری، حكایت از وجود عوامل دیگری دارد.
مطالعات جدید نشان می‌دهد چاقی عامل خطرناكی در ابتلا به بیماری كووید - 19 است. افراد چاق و با شاخص توده بدنی بالا خطر بیشتر برای بستری و ابتلا به فرم شدیدتر بیماری داشته و مرگ و میر بالاتری دارند.
سیستم ایمنی بدن افراد چاق به طور مرتب درگیر محافظت و ترمیم آسیب‌های ایجاد شده در چاقی و تجمع چربی در بدن است. افراد چاق دچار نوعی التهاب در بدن خود می‌شوند و سیستم ایمنی برای رفع این التهاب ضعیف می‌شود و دیگر از قدرت كافی برای مبارزه با ویروس كرونا برخوردار نیست.
از طرفی تنگی نفس و افزایش ابتلا به بیماری‌های تنفسی و تنگی نفس از عارضه‌های چاقی است كه باعث كاهش دریافت اكسیژن توسط ریه‌ها می‌شود تا میزان كمتری از اكسیژن در رگ‌های بدن حركت كند و به این ترتیب اعضای بدن به دلیل كمبود دریافت اكسیژن عملكرد مناسبی پیدا نمی‌كنند.
این در حالی است كه چاقی خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت و بیماری‌های قلبی، كه از عوامل خطرناك و تشدیدكننده بیماری كووید - 19 هستند را نیز افزایش می‌دهد. افراد چاق معمولا با ورزش میانه‌ای ندارند و فعالیت فیزیكی محدودی دارند. این در حالی است كه ورزش یكی از عامل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف است. در كشورهایی مانند آمریكا و فرانسه یكی از دلایل افزایش نرخ مرگ و میر داشتن رژیم خوراكی نامناسب و شیوع گسترده چاقی و اضافه‌وزن در بخشی از جمعیت این كشورهاست.