خلاصی مــاشین از شر كــرونا

با رعایت چند نكته محیط درون خودروی شخصی‌تان را عاری از ویروس كنید

خلاصی مــاشین از شر كــرونا

بسیاری از عادت‌های روزمره این روزها به دنبال همه‌گیری كووید ـ 19 دستخوش تغییرات بسیاری شده است. این تغییر عادات از شیوه شستن دست‌ها تا نحوه خرید مایحتاج منزل، حضور در محل كار، قرارهای كاری و دوستانه و... را تحت‌تأثیر قرار داده است. ضدعفونی كردن به شیوه صحیح محیط و لوازم مصرفی یكی از كلیدی‌ترین بایدهای روزانه ما شده و هر كدام از ما به دنبال یافتن بهترین روش برای دور ماندن از این ویروس منحوس هستیم كه به یكباره كل دنیا را زیر و رو كرده است. در این میان از آنجا كه به دلیل جلوگیری از ازدحام در اماكن، استفاده از خودروهای شخصی اولویت روش حمل و نقل شده است، ضدعفونی كردن و بی‌خطر نگه‌داشتن محیط داخل خودرو بسیار ضروری است. خودرو در طول روز در معرض انواع و اقسام میكروارگانیسم‌ها قرار می‌گیرد و یكی از آلوده‌ترین و پرخطرترین محیط‌ها در شرایط كنونی به شمار می‌رود. شاید به نظر برسد كه ضدعفونی كردن كامل محیط داخلی خودرو و حفظ آن امری ناممكن باشد، اما باید بدانید كه با رعایت چند نكته می‌توان محیط خودرو را به محیطی كم‌خطر در شرایط این همه‌گیری تبدیل كرد. در ادامه به برخی نكات ساده برای ضدعفونی كردن فضای خودرو خواهیم پرداخت. motor ــ junkie.com : برگرفته از

دست‌‌ها را مرتبا بشویید
زمانی كه پس از حضور در مكانی سوار بر خودروی شخصی‌تان می‌شوید، مسافران زیادی را به نام میكروارگانیسم‌ها با خود سوار می‌كنید و به مقصد بعدی انتقال می‌دهید. به عنوان مثال زمانی كه برای خرید سوپرماركت مراجعه می‌كنید و اقلام مورد نظرتان را از قفسه‌ها برمی‌دارید یا هنگامی كه به اداره‌ای مراجعه می‌كنید و به دستگیره‌ها، مدارك و... دست می‌زنید، احتمال انتقال آلودگی دست‌ها به ویروس وجود خواهد داشت. بنابراین بهتر است پیش از خروج از مكان عمومی در صورت امكان دست‌ها را با آب و صابون به‌خوبی بشویید یا در صورت در دسترس نبودن سرویس بهداشتی با مواد ضدعفونی‌كننده حاوی الكل
دست‌ها را ضدعفونی كنید. همچنین بهتر است محلول‌های ضدعفونی‌كننده دست را در مكانی قابل دسترس در خودرو قرار دهید تا بتوانید به محض ورود به خودرو پیش از دست زدن به قسمتی از آن، دست‌های خود را كامل ضدعفونی كنید. سعی كنید محلول‌هایی در ماشین قرار دهید كه تحت فشار نباشند تا در صورت داغ شدن فضای داخلی خودرو دچار انفجار و اشتعال نشوند.




از شوینده‌های مناسب استفاده کنید
همه داستان كووید -19 به ضدعفونی كردن ختم نمی‌شود! استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌كننده استاندارد و اصولی نكته بسیار مهمی است و در صورتی كه به آن توجه نشود می‌تواند عواقب ناخوشایندی در پی داشته باشد. بنابراین به دلیل افزایش تقلب در مواد ضدعفونی‌كننده موجود در بازار، پیش از خرید هر محصول ضدعفونی‌كننده‌ای مطمئن شوید كه حتما مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد باشد. از طرفی فضای داخلی خودرو دارای قطعات با جنس‌های مختلفی به‌ویژه پلیمرهای مختلف پلاستیكی است كه می‌تواند با برخی شوینده‌ها  واكنش دهد و علاوه‌بر تولید گازهای خطرناك، به آنها آسیب بزند. در نتیجه به جای استفاده از هر ماده ضدعفونی‌كننده‌ای داخل خودرو، فقط از موادی كه استفاده از آنها برای فضای خودرو و ضدعفونی سطوح پلاستیكی تأیید‌شده باشد، استفاده كنید.




از کاور فرمان استفاده کنید
فرمان خودرو یكی از قسمت‌هایی است كه بیشتر در معرض تماس با دست قرار دارد و معمولا بیش از هر قسمت دیگری از خودرو لمس می‌شود. بنابراین پاكسازی و ضدعفونی آن در این دوران بسیار مهم خواهد بود. استفاده از كاور فرمان كمك می‌كند تا با خیال راحت‌تری بتوانید فرمان خودرو را به دفعات ضدعفونی كنید. علاوه بر این برخی از انواع كاورهای موجود در بازار دارای خواص آنتی‌باكتریال هستند كه علاوه بر جذب آلودگی‌های كمتر، راحت‌تر هم ضدعفونی می‌شوند.
كاورهای فرمان با سایزهای مختلف برای انواع خودروها موجود هستند، بنابراین از مواردی به شمار می‌روند كه به‌آسانی می‌توان فراهم كرد.



محط داخلی خودرو را تمیز کنید
شاید پیشتر فضای داخلی خودرو را ماه تا ماه تمیز نمی‌كردید، اما باید بدانید تمیز نكردن خودرو می‌تواند با تجمع گرد و غبار، محیط داخلی را به فضایی مناسب برای حضور انواع عوامل بیماری‌زا
به ویژه ویروس كووید - 19 تبدیل كند. بنابراین در این شرایط حداقل هفته‌ای یك بار محیط داخل خودرو را كاملا تمیز كنید. این تمیز كردن فقط به معنی جاروبرقی كشیدن كف خودرو نیست!
تمام قطعات خودرو را با استفاده از دستمال‌های ضدعفونی‌كننده مخصوص خودرو یا آغشته كردن دستمال‌های گردگیر به مواد ضدعفونی‌كننده به صورت كامل ضدعفونی و پاك كنید.



کودکان را فراموش نکنید
كودكان بخش مهمی از جامعه هستند كه باید در مقابل این بیماری محافظت شوند؛ بنابراین دقت كنید كه صندلی‌های سرنشینان به‌خوبی تمیز و ضدعفونی شود. تمام قسمت‌های پارچه‌ای و پلاستیكی صندلی‌های خودرو را با دقت پاكسازی کرده و سپس صندلی مخصوص كودك را نیز به‌خوبی ضدعفونی كنید.
كودكان به‌دلیل اقتضای سنشان نمی‌توانند تمام نكات بهداشتی را رعایت كنند و متعاقب آن بیشترین آلودگی را وارد خودرو می‌كنند. برای این‌كه در یك بازه طولانی آنها را از بیمار شدن حفظ نماییم، باید پاكسازی فضای داخلی خودرو را برای خود به یك عادت تبدیل كنیم.




محلول ضدعفونی کننده را اسپری کنید
ضدعفونی كردن سطوح داخلی خودرو یكی از بهترین و موثرترین راه‌ها برای از بین بردن باكتری‌ها و ویروس‌ها است؛ به‌ویژه ویروس كرونا كه قادر است به‌ مدت طولانی بر روی سطوح باقی بماند. پس مهم است كه مرتب سطوح داخل كابین را با استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌كننده تمیز نمایید.
اما مناسب‌ترین روش برای استفاده از مواد ضدعفونی‌كننده، اسپری كردن آنها روی سطوح است. به این ترتیب تعداد میكروب‌ها و ویروس‌ها به‌شدت كاهش می‌یابد و پس از اسپری كردن به‌راحتی می‌توانید با استفاده از یك دستمال گردگیر،  تمام سطح را پاكسازی كنید.  
همچنین با این كار یك حس خوب پاكیزگی و رایحه مطبوع تمیزی را درون كابین خودروی‌تان احساس خواهید كرد.



‌ همیشه دستمال گردگیر مناسب در خودرو داشته باشید
احتمالا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید كه در بچگی دیده‌اید پدربزرگ یا پدرتان همیشه نوعی پارچه گردگیر یا به‌طور سنتی‌تر یك «لنگ» تمیز را در خودروی خود نگهداری می‌كرده‌اند! در شرایط كنونی نیز داشتن چنین پارچه یا دستمالی در خودرو می‌تواند بسیار كارآمد باشد. تصور كنید باید با عجله راهی جایی شوید و زمان كافی برای شستن دست‌هایتان ندارید؛ در این شرایط با داشتن دستمال گردگیر مناسب و آغشته كردن آن به یك محلول ضدعفونی‌كننده، به‌راحتی می‌توانید در زمان مطلوب اقدام به تمیز كردن جاهایی از خودرو كه مورد تماس قرار گرفته‌اند، کنید. فقط نكته مهمی كه باید به آن توجه كنید این است كه پارچه‌ها یا دستمال‌های گردگیر را در محل مناسب قرار دهید تا به‌راحتی قابل دسترس باشد. در غیر این صورت ممكن است زمانی كه به آن نیاز دارید به دلیل سختی پیدا كردنش از استفاده آن منصرف شوید!


صندوق عقب را ضدعفونی کنید
از آنجا كه صندوق‌عقب خودرو خیلی در دیدرس نیست، معمولا به نظافت و پاكیزگی آن توجه كافی نمی‌شود و می‌تواند به مخفیگاهی برای انواع آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا تبدیل شود. پاكسازی و ضدعفونی كردن صندوق و به‌ویژه بخش بار ماشین‌های باری در شرایط كنونی بسیار كلیدی و مهم است. خصوصا از آنجا كه اغلب خریدها و وسایلی كه در این قسمت قرار می‌دهیم به داخل منزل منتقل می‌شود، باید به ضدعفونی كردن مرتب آن بیشتر توجه شود.


از تردد در جاده‌های شلوغ خودداری کنید
خودروی شما همواره در معرض فضاهای شلوغ قرار دارد و حضور در اماكنی با تراكم جمعیتی بالا، خطر گستــرش و شیـــوع بیماری را
شدیدا افزایش می‌دهد. متاسفانه ممكن است حضور در چنین مکان‌هایی برایتان ناگزیر باشد، ولی توصیه می‌شود حتی‌الامكان خودروی‌تان را در پاركینگ پارك كنید تا كمتر در معرض افراد مختلف و احتمال آلودگی باشد.




فیلترهوای کابین را تعویض کنید
خودروهایی که مجهز به
فیلتر هوای خودرو هستند، فیلتر می‌تواند تا حدی از ورود میكروارگانیسم‌های بیماری‌زای قابل انتقال از هوا مانند
كووید - 19 به فضای داخل خودرو جلوگیری كند. بنابراین بهتر است كه به این قسمت خودرو در این ایام توجه ویژه‌تری داشته باشید. در بیشتر موارد فیلتر هوای كابین خودرو قیمت زیادی ندارد، اما جزو قطعاتی است كه معمولا به عنوان موارد مصرفی خودرو خیلی به آن توجه نشده و به موقع تعویض نمی‌شود.




‌ حواستان به بخش‌هایی باشد که بیشتر در معرض تماسند
با افزایش روزافزون فناوری‌های لمسی در داخل كابین خودروها، فضاهای بیشتری علاوه‌بر دستگیره  درها و سطوح داشبورد در معرض لمس شدن قرار دارند. مطمئنا تعداد دفعاتی كه یك دستگیره در طول روز لمس می‌شود حتی فراتر از تصورتان خواهد بود و دلتان نمی‌خواهد چنین مناطق پرخطری را ضدعفونی نكرده رها كنید.
باید زمانی را به تمیز كردن دستگیره در‌ها، تمام گوشه‌های نشیمن صندلی‌ها، كمربندهای ایمنی و ضامن قفل آنها، شاسی‌ها و دستگیره‌های بالابر شیشه‌، دسته‌دنده و دستگیره ترمزدستی، دور تا دور فرمان، شاسی‌های تنظیم‌كننده تهویه هوای داخل كابین و كلیدهای پخش خودرو اختصاص داده و نباید اجازه دهید با نادیده گرفتن این قسمت‌ها، فضای مناسبی برای رشد میكروب‌ها و ویروس‌ها فراهم شود.


‌ هنگام رانندگی دستكش دست كنید
هرچند این روزها استفاده از دستكش‌های یكبار مصرف به یك رویه جهانی تبدیل شده، اما ممكن است تصور كنید با رعایت كردن تمام نكات بهداشتی و ضدعفونی كردن فضای داخل كابین خودروی‌تان، دیگر نیازی به پوشیدن دستكش ندارید. در صورتی كه دستكش دست كردن به‌طرز شگفت‌انگیزی خطر ابتلا به كووید - 19 را كاهش می‌دهد و در طولانی‌مدت می‌تواند به قطع شدن زنجیره كرونا
كمك بزرگی كند.
بنابراین پیش از سوار شدن در خودرو، یك جفت دستكش یكبار مصرف از جنس لاتكس یا نیتریل بپوشید و با رعایت كردن بقیه نكات بهداشتی در طول مدت استفاده از خودرو، در این روزهای همه‌گیری ویروس كرونا، حس امنیت و آرامش روانی را برای خود و سرنشینان خودروی‌تان فراهم کنید.