تغییراتی که دردی دوا نمی‌کند

تغییراتی که دردی دوا نمی‌کند

ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی

 دولت در طول چند سال گذشته بارها تیم اقتصادی خود را تغییر داده و این مساله نه تنها مشکلی از مشکلات اقتصادی کم نکرده، بلکه باعث بروز مشکلاتی نیز شده است.
تورم روز به روز در حال افزایش است و الان وقت آن نیست که آقای روحانی صرفا بر اساس برخی دغدغه‌ها که اولویت ندارد کابینه و تیم اقتصادی دولت را تغییر دهد. الان مسوولان اقتصادی باید در مورد پساکرونا برنامه‌ریزی کنند و مجلس و دولت به صورت هماهنگ در قالب طرح‌ها و لوایح، تدابیری برای حل مشکلات معیشتی مردم داشته باشند. درباره وضعیت فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی هم در طول چند سال گذشته ما با شرایط پیچیده‌ای مواجه بودیم و بارها در این زمینه بحث و گفت‌وگو صورت گرفت و حقیقتا این بحث‌ها هزینه‌های بسیار سنگینی برای کشور داشت. در این باره چهار بار در مجلس بحث شد و هر بار هم نمایندگان به دلیل بار مالی بالای آن و همچنین به خاطر این‌که هیچ دردی از مشکلات کشور دوا نمی‌کند با تشکیل وزارتخانه جدید مخالفت کردند. برخی همکاران هم به کنایه می‌گفتند باید نام وزارتخانه جدید را به جای بازرگانی، واردات گذاشت.
اصلا یکی از دلایلی که در دولت نهم و دهم پیشنهاد ادغام این وزارتخانه مطرح شد، این بود که برخی مشکلات خود را به گردن وزارتخانه‌های دیگر می‌انداختند و همین مساله باعث شد وزارتخانه تحت عنوان صنعت و معدن و تجارت شکل بگیرد تا در تمام حوزه‌های واردات و صادرات و تنظیم بازار، یک وزیر تصمیم‌گیر باشد. با این حال در این‌که وزیر صمت ضعیف بوده شکی نیست، اما این‌که به خاطر لابی نکردن با نمایندگان از سمت خود عزل شود، اقدام شایسته‌ای نبود چون اساسا لابیگری جزو وظایف نمایندگان پارلمانی رئیس‌جمهور و وزیران است. در مجموع باید گفت در شرایط کنونی، دولت و رئیس دولت باید بیش از گذشته به فکر معیشت مردم و وضعیت اقتصادی کشور باشد.