چرا نهاده‌های دام ۱۰۰ درصد گران شد؟

چرا نهاده‌های دام ۱۰۰ درصد گران شد؟


رئیس هیات‌مدیره اتحادیه كارخانجات دام، طیور و آبزیان گفت: در فروردین‌ماه امسال با كسری ۴۰ تا ۵۰ درصدی نهاده‌های دامی مواجه شدیم كه منجر به افزایش تقاضا در بازار و بالا رفتن صددرصدی قیمت برخی اقلام علوفه‌ای شده است.
حسین كیهانی، در گفت‌وگو با تسنیم افزود: اختصاص ارز برای واردات نهادهای دام و طیور در هفته‌های اخیر به درستی اتفاق نمی‌افتد و با تأخیر همراه است. از طرفی انتقال ارز با مشكل مواجه است و هزینه انتقال و مبادله آن و تغییرات قیمت تمام‌شده واردات نهاده‌های دام و طیور را افزایش داده است.
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه كارخانجات دام، طیور و آبزیان ادامه داد: در ماه‌های اخیر همچنین شاهد هستیم كه برخی كشورهای صادركننده غلات مانند روسیه به دلیل شیوع ویروس كرونا صادرات خود را محدود كرده‌اند كه این امر نیز در وضعیت تأمین نهاده‌های دامی تأثیرگذار است.
وی تصریح كرد: به طور میانگین ماهانه به 600 هزار تن ذرت و 300 هزار تن كنجاله سویا برای تأمین خوراك دام و طیور در كشور نیاز داریم كه بخش غالب آن از طریق واردات تأمین می‌شود اما در فروردین‌ماه سال جاری با كسری 40 تا 50 درصدی مواجه شدیم كه منجر به افزایش تقاضا در بازار و بالا رفتن صددرصدی قیمت برخی از اقلام علوفه‌ای شده است.
وی یادآور شد: در حالی كه قیمت مصوب هر‌كیلوگرم كنجاله سویا 2450 تومان و ذرت 1500 تومان است اما این اقلام علوفه‌ای در بازار به قیمت‌های 5000 تومان و 2300 تومان به دست مصرف‌كنندگان می‌رسد. بخشی از نهاده‌های دام و طیور وارد شده نیز در گمرك باقی‌مانده و با توجه به اختصاص نیافتن ارز، رسوب كرده است.