جنجال نامه به رئیس‌جمهور

جنجال نامه به رئیس‌جمهور



بعد از اولتیماتوم ۲۴ ساعته رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی براین‌که قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد، نباید بیشتر از ۱۰ درصد قیمت کف کارخانه باشد، برکنار شد.  این برکناری که بسیار غیرمنتظره بود، با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و بسیاری مشغول گمانه‌زنی برای علت آن شدند. در همین بین نامه‌ای از رحمانی و خطاب به رئیس‌جمهور منتشر شد که در آن نوشته بود: «حتما مستحضرید در تاریخ ۹۹/۲/۱۷ جناب آقای واعظی (رئیس دفتر روحانی) با اینجانب تماس و تهدید کردند در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رای بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم.»
وزیر سابق صمت در ادامه همین نامه گفته که واعظی روز دوشنبه ۲۲ ادریبهشت یعنی  پنج روز بعد مجددا با او تماس گرفته و از او خواسته استعفا دهد.  رحمانی گفته که «حجت شرعی برای استعفا نمی‌بینم و کماکان مثل ۱۹ ماه و سالیان گذشته، با تمام توان آماده خدمتگزاری هستم.»  این نامه درشبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت. تعدادی از آنها را در ادامه می‌خوانید:
 حسین: مافیای خودرو را دست‌کم نگیریم! وزیری که برای اصلاح قیمت به شرکت‌های خودروسازی التیماتوم داده بود، خودش ۲۴ ساعته عزل شد.
 محسن: همه دیروز فکر می کردن وزیر صمت‬ به خاطر گرانی سرسام‌آور خودرو و حفظ منافع مردم برکنارشده، اما این دلخوشی یک ساعت هم طول نکشید که‌ معلوم شد رضا رحمانی‬ به خاطر دعواهای خودشون سر جدا شدن وزارت بازرگانی‬از وزارت صنعت‌ و معدن اخراج شده.
 عباس: اگر خیال کردید علت برکناری وزیر صمت گرانی سرسام‌آور خودرو بوده زهی خیال باطل! آقای واعظی به من گفت با نمایندگان لابی کنید و برای طرح تشکیل وزارت بازرگانی رأی بگیرید وگرنه برکنار می‌شوید!
علی: حسن روحانی وزیر صمت را عزل کرد. به نظرم این برکناری بیش از
آن که به‌خاطر افزایش تصنعی قیمت خودرو باشد که البته آن هم شکسته شد، از باب رأی نیاوردن تشکیل وزارت بازرگانی بود! جالب‌تر آن که این عزل در روزی اتفاق می‌افتد که رئیسی در دیدار با رحمانی، او را
وزیر پرتلاش خوانده بود!
ساما: نامه‌ی رحمانی به روحانی رو دیدم و خزان شدم! وقتی طرف به وزیر صمت میگه برو لابی کن یعنی امتیازات غیرقانونی بده که نظرشون رو جلب کنی ! یعنی  وزیر  رو  در حد یه کار چاق‌کن می‌بینه.
سیدنظام:  ‏خیال کردیم رئیس جمهور در پی آشفتگی بازار خودرو وزیر صمت را عزل کرده است، اما رحمانی می‌گوید: رئیس دفتر رئیس جمهور با من تماس گرفت و گفت برو با نمایندگان لابی کن چون درصورت رأی نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس، برکنار خواهی شد.‏ چه امید باطلی، چه خیال خامی!