پوست‌اندازی سینما

پوست‌اندازی سینما


تا پیش از كرونا كسی فكرش را هم نمی‌كرد مناسبات و سازوكار صنعت سینمای جهان، با شیوع یك بیماری دستخوش تغییر شود. اما مدتی است كه كووید -19 همان‌طور كه به‌شكل جدی كسب و كار و اقتصاد جهانی را تهدید می‌كند، صنعت سینما را هم با چالش و خطری جدی مواجه كرده است. سینمای جهان كه پیش از این سراغ اكران آنلاین رفته بود، حالا جدی‌تر و با فكر و برنامه بهتری این امكان نمایشی را دنبال می‌كند، اما سینمای ایران كه بخش صنعتی‌اش با مشكلات اساسی دست و پنجه نرم می‌كند، هیچ‌گاه تا قبل از كرونا، اكران آنلاین را جدی نمی‌گرفت و همه تمركز نمایشی‌اش را روی سالن‌های سینما گذاشته بود. شیوع كرونا و تعطیلی درازمدت سالن‌های سینما كه همچنان ادامه دارد، برخی سینماگران را به تكاپو انداخت تا چاره‌ای برای این اوضاع بیاندیشند.
در انفعال و عدم فكر و برنامه‌ریزی درست سازمان سینمایی و وزارت ارشاد برای برون‌رفت از اوضاع بحرانی سینما، این سازمان هنری رسانه‌ای اوج بود كه جسورانه نخستین گام‌ها را برای مقابله با این وضعیت پرچالش برداشت.
بنا به تصمیم ابراهیم حاتمی‌كیا، كارگردان «خروج» و اوج - كه تولیدكننده اثر بود - این فیلم راهگشای سینمای ایران در دوران كرونا شد و نخستین فیلم ایرانی لقب گرفت كه به شكل آنلاین به‌نمایش درآمد. خروج در ادامه هم با شیوه «سینما ماشین» (درایوین سینما) اكران شد كه این روش پس از انقلاب سابقه نداشته است.
در نشست اخیر كه با حضور رامتین شهبازی (منتقد سینما)، محمد ذوقی (دستیار ارشد موسسه اوج) و امیررضا نوری پرتو (پژوهشگر و مدرس سینما) برگزار شد، بحث‌های خوبی درباره تجربه نمایش آنلاین، تربیت مخاطب آنلاین، سازوكار تولید و انطباق با این شیوه نمایشی، توجه به زیرساخت‌ها، حذف انحصار در سینمای ایران و ایجاد رقابت میان فیلمسازان و تنوع ژانرهای سینمایی شكل گرفت.