تست سرولوژی كرونا ارزش تشخیصی ندارد

تست سرولوژی كرونا ارزش تشخیصی ندارد


 رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: قطعی‌ترین راه تشخیص ویروس كرونا، تست‌های مولكولی (PCR) است و تست‌های آنتی بادی یا سرولوژی ارزش تشخیصی ندارند و فقط مواجهه افراد با این ویروس را در گذشته نشان می‌دهد.
به گزارش ایرنا، علیرضا بیگلری ‌افزود: سازمان جهانی بهداشت و همه كشورها به این نتیجه رسیدند كه بهترین راه تشخیص ویروس كرونا، تست‌های مولكولی است كه از روزهای ابتدایی شیوع كرونا در كشور ما نیز انتخاب شد و در سراسر كشور با یك پروتكل خاص اجرایی شد و در حال حاضر ۱۵ هزار تست روزانه مولكولی كرونا در كشور انجام می‌شود.
وی ادامه داد: اكنون به این توانایی رسیدیم كه در همه استان‌های كشور كار تشخیص كووید-‌۱۹ را انجام بدهیم و به ۱۲۰آزمایشگاه در كشور رسیدیم كه آزمایش كرونا انجام شود. با توجه به این‌که تست‌های تشخیصی كرونا به دو دسته مولكولی و سرولوژی تقسیم می‌شوند. تست سرولوژی آثار وجود ویروس كرونا در بدن افراد را تشخیص می‌دهد.
رئیس انستیتو پاستور ایران عنوان كرد: بعد از پوشش تست‌های مولكولی در بیمارستان‌ها به این مرحله رسیدیم كه این تست‌ها را برای افرادی كه علامت كمتری دارند یا بی‌علامت هستند هم انجام بدهیم. با یك برنامه منسجم توانستیم افرادی را كه به ویروس كرونا مبتلا هستند، تشخیص داده و زنجیره انتقال را  كند كردیم. در اكثر استان‌ها، نتیجه كار نشان می‌داد كه تعداد بستری‌ها به‌سرعت كم می‌شد.
 ‌آخرین وضعیت واكسن كرونا
بیگلری درباره واكسن كرونا گفت: كشورهای زیادی برای تولید واكسن كرونا تلاش می‌كنند. یك سوال این است كه آیا از نظر علمی می‌توانیم برای این بیماری واكسن بسازیم یا نه. باید به این سوال پاسخ بدهیم كه آیا آنتی‌بادی‌های بدن افراد در صورت ابتلا به این ویروس، ساخته می‌شود یا خیر. فرض  را بر این می‌گذاریم كه سیستم ایمنی بدن افراد در مقابل این ویروس آمادگی پیدا می‌كنند. اگر گروهی در یك كشور خاص این واكسن را بسازد، یك كارخانه قادر به تامین واكسن برای هفت میلیارد جمعیت كره زمین نخواهد بود و در نتیجه هر كشوری باید به فكر ساختن واكسن برای خود باشد.
وی ادامه داد: دانش فنی ما در تشخیص از هیچ كشوری پایین‌تر نیست و در اوج تحریم‌ها توانستیم بهترین روش تشخیصی را در كشور پیاده كنیم. در زمینه واكسن نیز دانشمندان و دانش فنی ما از سایر كشورها ضعیف‌تر نیست. اگر كشور دیگری به تولید واكسن دست پیدا كند هم، برای مهندسی معكوس باید دانش پایه را داشته باشیم. منطق می‌گوید كه باید به سمت تولید واكسن برویم كه این كار در ایران آغاز شده و در انستیتو پاستور هم روی چندین محور در این زمینه كار می‌كنیم.
 ضمانت رسیدن واكسن كرونا به ایران
رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوالی درباره ضمانت رسیدن واكسن كرونا به كشور در صورت تولید در سایر كشورها عنوان كرد: انستیتو پاستور ایران جزو شبكه انستیتو پاستورهای دنیاست و تبادل علمی با سایر كشورها دارد. وقتی آلمان خودش به كیت نیاز داشت، صادرات كیت را كه تعهد كرده بود قطع كرد. پیش‌بینی ما این است كه در مورد واكسن هم این اتفاق می‌افتد. هر كشوری كه واكسن را بسازد ابتدا كشور خود را مقدم می‌داند. سازمان جهانی بهداشت ممكن است بگوید عدالت در سلامت حكم می‌كند كه كشورها با توزیع یكسان از واكسن بهره‌مند شوند.
وی افزود: فرض كنید ۵۰۰ واكسن به ما دادند، این واكسن را به چه كسانی باید بدهیم؟ بهترین راهكار این است كه كشور خودش آماده شود. اگر امروز در تشخیص ایستادیم و اشتباه سایر كشورها را انجام ندادیم، حاصل كار و آمادگی انستیتو پاستور است كه از دی‌ماه برای تست‌های تشخیصی شروع شده بود. برای واكسن هم در حال كار هستیم تا دانش فنی روز دنیا را داشته باشیم.