# قدس - تنها- نیست

امسال در بسیاری از شهرها راهپیمایی روز قدس برگزار نمی‌شود اما مردم در شبکه‌های اجتماعی مظلومان فلسطین را حمایت می‌کنند

# قدس - تنها- نیست

از وقتی امام خمینی(ره) در سال 58 آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس نامگذاری کردند، هر ساله مردم با حضور پرشور در راهپیمایی حمایت خود را از آرمان‌های امام و انقلاب در راستای آزادی قدس شریف اعلام کردند؛ اما امسال کرونا باعث شد بسیاری از مراسم و مناسبک مذهبی و عبادی در کل کشور تعطیل شود. در ادامه این روند و برای رعایت نکات بهداشتی مراسم راهپیمایی روز قدس امسال برگزار نخواهد شد. اما قطعا این راهپیمایی که هر سال شاهد برگزاری آن در ایران و سایر کشورها بودیم، هدف نبوده بلکه فعالیتی برای رسیدن به هدف والاتری به نام حمایت از آرمان قدس شریف و برجسته‌کردن عمق مظلومیت مردم فلسطین بوده است. با این‌که برخی از فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و دینی در کشور به خاطر شیوع بیماری تعطیل شده، اما با این حال فضای مجازی دریچه‌های جدیدی را برای اجرای فعالیت‌ها به شکل‌های تازه‌ای فراهم کرده است که این موضوع را می‌توان درباره برگزاری مراسم روز قدس امسال نیز دید.

امسال فعالان فضای اجتماعی متناسب با شرایط و موضوعات روز و ارتباط دادن آن با مسائلی مثل استکبار، ظلم ستیزی،  حمایت از محور مقاومت و پشتیبانی از مردم فلسطین و آزاد سازی قدس شریف اقدام به انتشار هشتگ‌هایی  مثل «قدس برای ما»، «به امید برپایی #نماز_جماعت_قدس که مقصد #حاج_قاسم بوده و هست.»، «#قدس_برای_ما است و لحظه‌ای از آن دست نمی‌کشیم.» و «#نماز_جماعت_در_قدس» و «#راهپیمایی_مجازی» در این عرصه کردند. از سویی دیگر برخی دیگر از کاربران توییتر جملات و توضیحاتی درباره روز قدس  امسال در فضای مجازی باز نشر کردند، عباراتی مانند «دشمنی و مبارزه‌ ما با صهيونيسم دشمنی سیاسی نیست، اعتقادی است.»،  «بچه‌های هیئتی در صف اول این مبارزه هستند.»و  «قدس برای همه‌ مسلمانان است.» از سوی آنها باز نشر شد.
بسیاری از کاربران نیز نماز جماعت در قدس را که مقصد حاج قاسم سلیمانی بود یادآوری و تصاویر حاج قاسم را در کنار تصاویر قدس منتشر کردند. چند گروه نیز از مردم خواسته‌اند نقاشی‌های کودکان و جوانانشان را با هشتگ # قدس برای ما در شبکه‌های اجتماعی باز نشر دهند. مدیر یکی از این گروه‌ها زیر فراخوان برای انتشار این نقاشی‌ها گفت: هر سال تعداد زیادی از راهپیمایان روز قدس کودکان و نوجوانان بودند.  آنها در این راهپیمایی با مظلومیت فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها و به‌خصوص کودک کشی اسرائیل بیشتر آشنا می‌شدند حالا که امسال از راهپیمایی خبری نیست، ‌خواستیم این‌گونه فرصت حضور کودکان و نوجوانان مقابل صهیونیست‌ها را فراهم کنیم.  در گفت‌وگویی که با برخی از فعالان فضای مجازی داشتیم از آنها پرسیده‌ایم چگونه می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی، جای خالی راهپیمایی روز قدس را پر کرد.
 انتشار مطالب به زبان‌های غیرفارسی
عباس حسین‌نژاد
این روزها كه به دلیل كرونا اغلب فعالیت‌ها به صورت مجازی صورت می‌گیرد می‌توان موضوعات مربوط به آزادی قدس را به صورت شعر یا متن تولید كرده و در فضای مجازی منتشر كرد تا به این ترتیب نگرانی خود را درباره قدس نشان دهیم چرا كه با دیده شدن هشتگ‌ها می‌توان انسان‌های بیشتری را درگیر این موضوع كرد. همچنین ‌باید در شبكه‌های اجتماعی به‌جز فارسی به زبان‌های دیگری نیز مطالب مربوطه و اظهار نگرانی‌ها منتشر شوند.
 پویش بین‌المللی با محوریت آیات قرآن
مجید رفیعی
شیوع بیماری كرونا باعث شده بسیاری از مناسك جمعی، مذهبی و ملی ایرانیان تحت تاثیر قرار بگیرید. از دید و بازدیدهای عید نوروز تا مراسم دعا و توسل در مناسبت‌های مختلف مذهبی همگی تعطیل شده‌اند.
 به جهت اهمیت روز قدس و با توجه به برگزار نشدن راهپیمایی بر آن شدیم تا با طراحی پویشی بین‌المللی ضمن توجه به تعظیم و تكریم كلام‌ا... مجید، به گرامی داشت روز قدس شریف بپردازیم.  برای این منظور یكی از آیات قرآن كه مرتبط با مسجدالاقصی است موضوع پویش قرار می‌گیرد: پیشنهاد ما آیه یکم سوره اسرا است که مربوط به مسجدالاقصی می‌شود. یعنی علاقه‌مندان فیلم‌هایی از تلاوت‌شان از این آیه، تصویرسازی‌های ساده از آن و هر محتوایی که براساس این آیه انجام شده را در فضای مجازی بازنشر کنند.
 تولید محتوای تصویری
عباس اصلانی
انعكاس واقعیت‌های موجود در فلسطین و كیفیت رفتار و سیاست اسرائیلی‌ها می‌تواند در آگاه‌سازی افكار عمومی موثر باشد. نكته مهم آن است كه بخش عمده اطلاع‌رسانی و روشنگری به زبان‌های خارجی صورت گیرد، چرا كه موضوع فلسطین موضوع جهانی به‌ویژه جهان اسلام است، با توجه به افزایش قابل توجه اقبال مخاطبان به محصولات سمعی و بصری به‌ویژه در شبكه‌های اجتماعی محتوای تصویری در قالب‌های مختلف می‌تواند در جلب توجه بین‌المللی به موضوع فلسطینیان نقش بسزایی ایفا كند.
 مانور تخصصی در حوزه استكبارستیزی
مهدی شكیبایی
از جمله اقداماتی كه می‌توان در این حوزه انجام داد تشكیل صفحه مجازی برای مانور تخصصی در حوزه استكبارستیزی و فلسطین به همراه جُنگی متفاوت به صورت live، همچنین مانور روی هشتگ در توییتر،  تغییر عكس پروفایل‌ها به یك طرح واحد، راه‌اندازی كمپین و مسابقات غیر حضوری در این حوزه، ساخت كلیپ تاثیرگذار و گرامیداشت سردار شهید سلیمانی، مصاحبه با فلسطینیان به زبان عربی با زیرنویس فارسی و انگلیسی و بازتاب آن به صورت كلیپ و live، امضای طومار در فضای مجازی، ارسال پیامك‌های سه زبانه با متن‌های تاثیرگذار. ارسال عكس‌ها و تصاویر و ویدئوهای مردمی با موضوع (قدس یا اسرائیل) توسط مردم از داخل منزل (و ترجیحا حتی همراه با مضامین آلوده شدن دنیا توسط استكبار جهانی به ویروس كرونا) و پخش همان تصاویر یا ویدئوها از رسانه و ضریب رسانه‌ای در فضای مجازی توسط امت انقلابی و رسانه‌های جمعی، اختصاص یك صفحه یا بخشی از یك صفحه از رسانه‌های مكتوب به تصاویر ارسالی و...
 استفاده  حداکثری از فضای مجازی
 محمد قادری
فلسطین، نه فقط یك كشور، یك تمدن، یك جغرافیا یا یك نژاد، كه حقیقتی مجسم از تقابل مظلومیت و خباثت فرزندان آدم است كه گویی از همان دعوای‌هابیل و قابیل تاكنون بنای سازگاری با هم را ندارند. این همان تقابل تاریخی خط انبیاء الهی با خط شیطان است كه تكلیف همه آزادگان جهان را در حمایت از حقیقت روشن كرده است. روز قدس یكی از روزهایی است كه باید این تبری از ظلم و جنایت در دفاع از مظلوم به فریادی بلند تبدیل شود. امسال كه شیوع كرونا امكان اجتماعات بزرگ را سلب كرده، طبعا استفاده حداكثری از فضای مجازی بستری مناسب برای تجلی این فریاد بلند و اعلام انزجار از جنایت و كودك‌كشی صهیونیست‌ها و حامیان آنهاست.