ارزشمندترین باشگاه‌های اروپایی در بورس

ارزشمندترین باشگاه‌های اروپایی در بورس

 در حالی که بحث خصوصی سازی باشگاه‌های مهم فوتبال کشورمان یا ورود آنها به بورس هر چند وقت یک‌بار در رسانه‌ها مطرح می‌شود، این موضوع سال‌هاست به روندی طبیعی در باشگاه‌های بزرگ اروپایی تبدیل شده است. حالامدت‌هاست تیم‌های مطرح اروپایی وارد بازار بورس شده‌اند و طرفداران آن نیز می‌توانند با خرید هر سهم در پیشرفت و رشد باشگاه مورد علاقه‌شان نقش مهمی داشته باشند. هر سال مجله معتبر فوربس فهرستی از باشگاه‌هایی را معرفی می‌کند که در بازار بورس و سرمایه ارزشمندتر از همه هستند. در ادامه به نام چند باشگاه که در صدر این فهرست قرار دارند، اشاره می‌شود.
البته قبل از اعلام اسامی این باشگاه‌ها، بیان این نکته جالب است که خرید سهام تیم‌های فوتبال برای طرفداران یک کار کاملا عادی و راحت است. برای این منظور هر فردی می‌تواند وارد سایت بورسی شود که سهام باشگاه در آنجا عرضه می‌شود و با یک ثبت‌نام چند دقیقه‌ای، اقدام به خرید سهام کند. این فرآیند نهایت در چند دقیقه انجام می‌شود و به هیچ وجه به حضور فرد نیاز نیست.
1- منچستریونایتد ( ارزش در بازار سهام: 8/3میلیارد دلار )
سال 2012 مدیران منچستر تصمیم گرفتند سهام باشگاه را به صورت عمومی درآورند. بر همین اساس، سهام این باشگاه انگلیسی با عنوان MANU در بازار بورس نیویورک عرضه شد. طی این مدت، این تیم به واسطه قراردادهای اسپانسری، حق‌پخش و همچنین برند خود توانست به پر ارزش‌ترین تیم فوتبال در بازار بورس تبدیل شود.
در سال 2019 اعلام شد درآمد این باشگاه حدود 630 میلیون دلار است. بنا به گفته منابع رسمی خود باشگاه، افزایش 18درصدی درآمدهای این باشگاه به دلیل حق پخش تلویزیونی و همچنین قراردادهای جدید یوفا در این زمینه بوده است. یکی دیگر از دلایل استقبال فراوان مردم به خرید سهام منچستر، این بوده که مدیران این باشگاه از سال 2015 تصمیم گرفتند هر ساله به سهامداران خود سود آن را پرداخت کنند.
2- آرسنال (ارزش در بازار سهام: 2/2 میلیارد دلار )
سهام‌ عرضه شده باشگاه آرسنال در مقایسه با دیگر تیم‌های فوتبال تفاوت دارد. باشگاه فوتبال آرسنال به صورت عمومی در بورس وجود ندارد. در واقع این باشگاه زیر مجموعه یک هلدینگ است که سهام این هلدینگ در بازار بورس NEX عرضه شده است. باشگاه آرسنال در کنار ده شرکت دیگر در واقع مجموعه‌های تابعه این هلدینگ به حساب می‌آیند.
 در سال 2018 اعلام شد درآمد این باشگاه 388 میلیون پوند است که در مقایسه با سال قبل از آن، حدود 30 میلیون دلار کاهش داشت. بخشی از این کاهش به دلیل عدم‌حضور این تیم در رقابت‌های مهم اروپایی طی چند سال گذشته بوده‌است. برخلاف منچستر، آرسنال به سهامداران خود هر سال سود سهام پرداخت نمی‌کند.
3 – سلتیک (ارزش در بازار سهام: 9/1 میلیارد دلار )
باشگاه اسکاتلندی سلتیک سه نوع سهام دارد که در بازار بورس لندن و با عنوان CCP آن را عرضه می‌کند. در سال 1994 و بعد از شایعاتی مبنی بر ورشکستگی باشگاه سلتیک، یک کار‌آفرین کانادایی این باشگاه را خرید و خیلی زود آن را وارد بورس کرد. در سال 2018 اعلام شد درآمد این باشگاه حدود 101 میلیون دلار است.گرچه این تیم اسکاتلندی همچون آرسنال سود سهام پرداخت نمی‌کند، اما از سال 2018 قیمت سهام آن رشدی 78 درصدی داشته است.
4 – یوونتوس  (ارزش در بازار سهام: 9/1 میلیارد دلار )
یوونتوس جزو اولین باشگاه‌های ایتالیایی بود که سال 2001 و با عنوان JUVE وارد بورس میلان شد. البته سوددهی سهام این باشگاه از حدود ده سال پیش آغاز شد. بعد از رسوایی‌های مربوط به کالچوپولی و سقوط این تیم به دسته B ایتالیا، سهام این باشگاه سقوط کرد. اما طی پنج سال گذشته و بعد از قهرمانی‌های متعدد این تیم در فوتبال ایتالیا، سهام این باشگاه رشدی 570 درصدی داشت. بنا به گفته کارشناسان، یکی از دلایل عمده این افزایش، پیوستن کریس رونالدو به این تیم در سال 2018 بود که کارشناسان از آن به نام «تاثیر رونالدو» یاد می‌کنند.
البته یکی از نکات منفی مربوط به این باشگاه، میزان بالای بدهی‌های آن است. به طوری که از 280 میلیون یورو در سال 2017 به 380 میلیون در سال بعد رسید. برخی می‌گویند یکی از دلایل اصلی این افزایش بدهی، دستمزدهای بالایی است که این تیم به بازیکنانش پرداخت می‌کند.