شنیدن هیجان سفر با «رادیو ماجرا»

شنیدن هیجان سفر با «رادیو ماجرا»

پیشنهادهای گردشگری در «آهنگ‌سفر»
رادیوی مجازی «آهنگ‌سفر»، روایتی از سفرها، گفت‌وگو با گردشگران و معرفی انواع سفر را برای مخاطبان بازگو می‌کند. صفحه اختصاصی رادیو آهنگ‌سفر را می‌توانید در سایت بیپ تیونز و شنوتو و اپلیکیشن هدفون دنبال کنید. در بخش سفرنامه‌خوانی می‌توانید در جریان ریز و درشت سفر یک بانوی جهانگرد به کشور هند قرار بگیرید.
برخی از پادکست‌های آهنگ‌سفر مانند یک مجله رادیویی هستند و درباره ابعاد مختلف مسافرت با مخاطب گفت‌وگو می‌کنند. مثلا در یکی از قسمت‌ها در این رابطه بحث می‌شود که گردشگران بیشتر چه آهنگ‌هایی در طول سفر گوش می‌کنند. موسیقی نواحی ایران و معرفی فیلمی در ارتباط با سفر از دیگر موضوعات  مورد بحث است.  موضوع یکی دیگر از پادکست‌های «رادیو ‌ماجرا» پیشنهادهایی درباره سفرهای نوروزی و راه‌های ارزان سفر کردن است.
خاطره‌گویی در حین سفر با «پادکست کوله‌پشتی»
مهدی پارسا، گردشگر فعالی است که وبسایتی اینترنتی به نام خودش راه‌اندازی کرده است. در صفحه‌اش بخشی به نام «پادکست کوله‌پشتی» دارد که می‌توان آن را یک سفرنامه صوتی نامید. ویژگی جالب کار او این است که خاطراتش را در حین سفر بازگو می‌کند. مثلا وقتی به کشور ژاپن می‌رود کنار ساحل دریایی می‌نشیند و می‌گوید از صبح تا الان برای من این اتفاقات افتاده‌است. در پس‌زمینه خاطراتش صدای امواج دریا را هم می‌شود شنید.
 برخی از عناوین پادکست‌های این جهانگرد عبارتند از:  «سفر به آمازون، بزرگ‌ترین جنگل جهان»، «سفر به فیلیپین، کشور جزیره‌ها»، «روستاگردی در فرانسه» و ... سفرنامه‌های نوشتاری او از آنجا که همراه با عکس‌های متنوعی است، طرفداران زیادی دارد.
ایرانگردی با «رادیو جولون»
«جولون» آن‌گونه که در شناسنامه‌اش نوشته رادیویی است برای «گفتن و شنیدن از سفر».  در این رادیو مجموعه‌ای از پادکست‌های متنوع را می‌توانید بشنوید که موضوع‌شان جولان‌دادن در نقاط مختلف دنیاست. «رادیو جولون» را از این جهت انتخاب کردیم که توجه ویژه‌ای به موضوع ایرانگردی داشت. معمولا سازندگان پادکست به جهانگردی بیش از ایرانگردی اهمیت می‌دهند؛ اما اینجا سنگینی دو کفه ترازو برابر است.
در قسمت‌های مختلف «رادیو جولون» جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم، کرمان و کرمانشاه معرفی شده‌است. نویسندگان این رادیو در توضیح قسمت مربوط به جزایر خلیج‌فارس نوشته‌اند:
«هدف ما ادای دین به سرزمینی است که بهترین خاطرات را برایمان رقم زد. ادای دین به فرهنگ و آداب و رسوم جنوب که هربار به آن سفر کردیم روح‌مان را جلا داد».
در این پادکست درباره پیشینه و اهمیت خاک هرمز و پروژه حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی قشم صحبت شده‌است. در قسمت‌های دیگر موضوعات دیگری درباره سفر را می‌توانید بشنوید. مثلا مهمانی که کمپینی درباره ویزا راه‌انداخته به این مساله می‌پردازد که چرا برخی کشورها به ایرانی‌ها به‌سختی ویزا می‌دهند.