40درصد کاهش ازدواج در 10سال

مدیرکل جمعیت خانواده وزارت بهداشت خبر داد

40درصد کاهش ازدواج در 10سال

 میزان ازدواج در کشور از سال ۸۹ تاکنون ۴۰درصد کاهش داشته است. این خبری بود که دیروز مدیرکل سلامت، جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت رسانه‌ای کرد،‌ماجرایی که به نظر او‌ زنگ خطری است که آینده کشور را در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی به مخاطره می‌اندازد. به گزارش جام جم،دیروز حامد برکاتی ‌گفت: میزان ازدواج‌ها در سال ۸۹، حدود ۸۹۰ هزار بود که در سال ۱۳۹۸ کمتر از ۵۵۰هزار مورد شد و ۴۰درصد کاهش یافت. از سال ۸۹ به طور متوسط هر سال ۶درصد از میزان ازدواج در کشور کم شده‌است.وی گفت:یک علت آن کاهش موالید از دهه ۶۰ به بعد و کاهش افرادی است که به سن ازدواج می رسند، اما علت اصلی این مساله نیست. سال ۹۲ حدود ۱۳ میلیون جوان در سن ازدواج داشتیم که اکنون به ۱۰ میلیون نفر رسیده است. همزمان تمایل به فرزندآوری کمتر هم در کشور داریم.
کنکور و خطر کرونا
 برکاتی ‌می‌گوید،وزارت بهداشت و درمان و آموزش‎وپرورش، با اعلام دستورالعمل‎هایی، مراقب سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان است‌.
 او درباره بازگشایی مدارس برای رفع اشکال نیز به جام‌جم می‎گوید:‌‌ «در برخی مواقع، ممکن است کشور در شرایطی باشد-مانند آنچه درباره کرونا به وجود آمد- که با نظر کارشناسان در مقطعی تصمیمی بگیریم. با اتفاقی که ویروس کرونا ممکن است به وجود بیاورد،تصمیم گرفتیم مدارس را باز کنیم تا دانش‎آموزان در کلاس حاضر شوند.» از نظر او، بازگشایی مدارس برای رفع اشکال تصمیم مبارکی است؛ چراکه بسیاری از دانش‎آموزان امکان استفاده از کلاس‎هایی را که از تلویزیون پخش می‏شود، ندارند و برخی از آنها‏‎ هم نمی‌توانند از گوشی‎های تلفن همراه ، استفاده کنند. به جز همه این دلایل از نظر برکاتی، ممکن است بعد از تدریس برای دانش‏آموزی سوال پیش بیاید و عدالت اجتماعی و آموزشی حکم می‏کند تا امکان دستیابی به معلم‎ها وجود داشته باشد. او با اشاره به بیماری کرونا و دستورالعمل‏های تحصیلی می‏گوید:‌ «دستورالعملی که حالا در مدارس اجرا می‏شود، دستورالعمل شماره4 آموزشی است. پیش از این، که ویروس کرونا وارد کشور شود در 14بهمن 98‎، دستورالعملی آموزشی را تنظیم کردیم.» پس از آن دستورالعمل‏های آموزشی در 22 بهمن و بعد در اسفند، دوباره به‏روزرسانی و ابلاغ شد.
تغییر زمان آزمون نهایی با گواهی پزشکی
 طبق اعلام سازمان سنجش، روزهای 30 و 31 مردادکنکور سراسری برگزار می‏شود. به جز این اما در خردادماه هم موعد آزمون‎ها‌ی نهایی است‌. مدیر کل سلامت، جمعیت خانواده و مدارس، با اشاره به دستورالعمل‎هایی که برای برگزاری حضوری کنکور و امتحانات نهایی در نظر گرفته شده است، می‏گوید:«یکی از مهم‎ترین کارهایی که باید انجام شود، توجه به فاصله‏گذاری اجتماعی است. فاصله‏ای که برای ایمن ماندن دانش‎آموزان و داوطلبان درنظر گرفته شده است. مدارس و حوزه‎های برگزاری آزمون، همگی ضدعفونی‎ می‎شوند.» به جز این اما به گفته برکاتی، از مراقبین سلامت برای برگزاری یک آزمون ایمن استفاده می‏شود. درصورتی که معلمی هم بیماری‏های زمینه‏‎ای داشته باشد، از بودن در جلسه آزمون معاف می‏‎شود. او توضیح می‏دهد دانش‌آموزانی که بیماری زمینه‏ای با گواهی پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت دارند، می‎توانند در آزمون نهایی شرکت نکنند و امتحان نهایی را به زمان دیگری بیندازند. برکاتی می‏گوید:‌کمتر از یکدرصد دانش‌آموزانی که بیماری‎های زمینه‎ای دارند در زمان دیگری در آزمون امتحان نهایی شرکت خواهند کرد.
او تاکید می‎کند، امتحانات نهایی و کنکور سراسری باید حضوری برگزار شود و نمی‌توان سال تحصیلی در مدارس را بدون ورودی جدید شروع کرد. به همین دلیل، توجه به رعایت اصولی ایمنی برای برگزاری امتحانات حضوری، مهم‎ترین بخش اجرایی شدن این پروتکل‏هاست.