محاکمه 21 متهم سانحه هوایی یاسوج

محاکمه 21 متهم سانحه هوایی یاسوج


جلسه رسیدگی به پرونده سانحه هواپیمای مسیر تهران- یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان دیروز برگزار شد.  سانحه ای که 29 بهمن سال 96 جان 66 مسافر و خدمه هواپیما را در ارتفاعات دنا گرفت. پس از این سانحه و کشف بقایای پیکر مسافران و خدمه، با شکایت اولیای دم رسیدگی به پرونده در دادسرای  تهران آغاز شد.  با دستور بازپرس ، تیم کارشناسی برای شناسایی مقصران تشکیل و  سرانجام 21 نفر در این سانحه مقصر شناخته شدند.  با تکمیل تحقیقات پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و متهمان و وکلای آنها دیروز در شعبه 1057 و به ریاست  قاضی عالیشاه از اتهامات دفاع کردند. در این جلسه متهمان منکر اتهامات خود شده و به گزارش کارشناسی اعتراض کردند. تعدادی از متهمان نیز توجه نکردن به خطای خلبان را از نقص های گزارش اعلام کردند.
به گزارش میزان،  مدیر ایمنی وقت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در تشریح سانحه گفت: هواپیما در دو نوبت در ساعت‌های ۹و۹دقیقه و ۹و۲۵ دقیقه با فرودگاه یاسوج ارتباط داشته و اطلاعات این موارد ضبط شده و موجود است. هواپیمای آسمان در شمال کوه دنا با کوه برخورد کرده و حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلومتر با فرودگاه یاسوج فاصله داشته که این مورد در گزارش کارشناسان مورد غفلت واقع شده است.
وی افزود: در ساعت 9 و 22  دقیقه خلبان مجاز می‌شود از ارتفاع ٢١ هزارپایی به ١٧ هزارپا برسد. بعد از ٢٥ ثانیه از این مجوز، خلبان کاهش ارتفاع می‌دهد و سپس خلبان کاهش ارتفاع خود را به زیر ١٧ هزارپا به برج مراقبت اطلاع نمی‌دهد و این کاهش ارتفاع به ١٥ هزارپا مکاتباتی بوده بین خلبان و کمک خلبان که ضبط شده است . این اولین اشتباه خلبان بود.خلبان در حدود ٤دقیقه دیرتر از قواعد مقرر، ارتفاع خود را تغییر می‌دهد که این دومین خطای خلبان بوده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور دیگر متهم پرونده بود که  در دفاعیاتش گفت:خلبان، کاملا نسبت به دید خود آگاهی داشته و تمام اطلاعات هواشناسی نیز درست بوده است، از سوی دیگر این خلبان به این‌گونه پروازها عادت داشته ، یعنی از صد پروازی که انجام می‌داده ١٠پرواز را به این صورت انجام می‌داد. خلبان در پرواز خود به دنبال زمین می‌گشت تا زودتر بنشیند درحالی که کاملا به اطلاعات هواشناسی آگاه بود.