رکوردشکنی‌های هوشمند در عصر کرونا

نگاهی به تغییر رفتار کاربران در استفاده از گوشی‌های هوشمند در دوران قرنطینه

رکوردشکنی‌های هوشمند در عصر کرونا

به نظر می‌رسد كابوس جهانی كرونا در حال كمرنگ‌تر شدن است یا حداقل مردم دنیا دیگر از خانه‌نشینی خسته شده‌اند و سعی دارند با این ویروس و پاندمی جهانی كنار بیایند و به زندگیشان برگردند. اما حتی اگر از همین فردا همه چیز به روال سابق برگردد، دنیای بعد از كرونا تغییرات اساسی كرده است. حتما بارها در مورد تاثیر منفی كرونا بر اقتصاد جهان شنیده‌اید و همچنین تاثیرات مثبت كرونا روی طبیعت و محیط‌زیست، اما یك استثنا در دوران كرونا، بازارهای اپلیكیشن‌ها و نرم‌افزارهای تلفن‌های هوشمند است. با وجود این‌که استارت‌آپ‌ها، بازی‌ها، اپلیكیشن‌ها و سرویس‌های آنلاین در گروه صنایع قرار می‌گیرند، اما بعضی از آنها دورانی طلایی را در زمان همه‌گیری ویروس كووید ــ ۱۹ پشت سر گذاشتند؛ دورانی كه با ركوردشكنی‌های زیادی همراه بود. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به تاثیر خانه‌نشینی و قرنطینه بر رفتار كاربران گوشی‌های هوشمند.

    دوران طلایی تماس ویدئویی 
آمارها نشان می‌دهد اپلیكیشن واتس‌اپ در بیشتر كشورهای جهان یكی از پردانلود‌ترین اپ‌های موجود بوده؛ نزدیك به یك میلیارد و ۳۰۰ میلیون دانلود فقط در سه ماه. یكی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت دو چندان واتس‌اپ در دوران قرنطینه، پلتفرم پیام تصویری این اپلیكیشن بوده است. این در شرایطی است كه حتی اپلیكیشن فیس‌تایم اپل نیز به‌عنوان یك ابزار برای تماس‌های تصویری با رسیدن به ۷ دقیقه تماس تصویری در روز به ازای هر كاربر یك ركورد چشمگیر را ثبت كرده است. سومین پلتفرم پیام تصویری موفق در این سه ماهه، اپلیكیشن اسكایپ بوده و در میان ده اپلیكیشن برتر از نظر دانلود، جایگاه پنجم را به دست آورده است. دلیل محبوبیت اسكایپ، امكانات و ویژگی‌های آن برای مصارف كاری، ویدئو كنفرانس و جلسات از راه دور است. در واقع اسكایپ، یكی از اصلی‌ترین ابزارها برای روی پا ماندن شركت‌ها و امكان دوركاری در دوران قرنطینه به حساب می‌آید. با وجود این‌که از زمان 3G امكان تماس تصویری به گوشی‌های هوشمند اضافه شده بود، اما كرونا باعث شده تماس تصویری برای اولین‌بار به سبك زندگی كاربران تلفن همراه به‌صورت جدی اضافه شود و جای خود را باز كند.

    تیك‌تاك، خوراك روزهای قرنطینه 
این فقط ویروس كرونا نبود كه از چین سر درآورد و به كل جهان رسید. در كنار این ویروس، شبكه اجتماعی تیك‌تاك و اپلیكیشن مربوط به آن نیز توانست به یك كشورگشایی بزرگ دست بزند و دومین سوغات چینی‌ها برای جهانیان باشد. تیك‌تاك، یك شبكه اجتماعی و یك اپ برای ساخت ویدئو‌های خلاقانه است كه ابتدا با عنوان دوئین در چین معرفی شد، سپس با نام تیك‌تاك به یك شبكه اجتماعی پرطرفدار تبدیل شد و حالا نزدیك به 800 میلیون كاربر دارد. دوران خانه‌نشینی، میلیون‌ها كاربر در جهان را تشویق كرد با اپ تیك‌تاك دست به ساخت ویدئو بزنند و خیلی زود ویدئو‌های تیك‌تاكی به ترند در اینستاگرام تبدیل شد. با وجود این‌که استاندارد ویدئو‌های تیك‌تاك ۶۰ ثانیه‌ است، اما به‌طور میانگین هر ماه زمانی برابر با 47 سال، ویدئو در قالب ویدئوهای تیک‌تاکی ساخته شده است. جالب است بدانید دسترسی به این اپ از اواخر سال ۹۸ در ایران و برای بسیاری از كاربران حتی با كمك فیلترشكن محدود شد و با وجود این‌که هیچ وقت به‌صورت رسمی مسدود شدن اپ تیك‌تاك اعلام نشده است، اما احتمالا همین مساله باعث شده تیك‌تاك در ایران چندان همه‌گیر نشود.

    ركوردشكنی استورها ادامه دارد
همان‌طور كه در بخش اینفوگرافیك دیدید فروشگاه كافه‌بازار به‌عنوان مرجع اصلی اپلیكیشن فارسی‌زبان اندروید در دوران كرونا ۳۱۴ میلیون دانلود را ثبت كرده است. بدیهی است در چنین فضایی، استورهای اصلی یعنی اپ‌استور و گوگل‌پلی نیز این دوران را با آمار بالایی پشت سر گذاشته‌اند. در واقع فروشگاه‌های رسمی دو پلتفرم اصلی تلفن همراه، تمام ركوردهای خود را جابه‌جا كرده‌اند. در مجموع 5/31میلیارد نرم‌افزار در این چند ماهه از دو استور اپل و گوگل دریافت شده كه سهم اپل ۹ میلیارد و سهم گوگل‌پلی 5/22میلیارد است. 
اما جالب است بدانید اپلی‌ها با وجود این‌که تعدادشان به نیمی از اندرویدی‌ها هم نمی‌رسد، نزدیك به دو برابر اندرویدی‌ها در این مدت و در اپ‌های مختلف پول خرج كرده‌اند؛ یعنی ۱۵ میلیارد دلار برای سیستم‌عامل iOS  و حدود 3/8میلیارد دلار برای سیستم‌عامل اندروید. 
سهم بازی‌ها ۷۰درصد از این اعداد و ارقام است. به‌طور كلی كاربران در دوران كرونا ۴۳درصد بیشتر از قبل وقت خود را با بازی با گوشی هوشمند پر كرده‌اند.‍

    20 دقیقه اضافه برای گوشی به دست‌ها 
قبل از این‌که ویروس كووید ــ ۱۹ كشورگشایی‌هایش را شروع كند، كاربران تلفن همراه در جهان به‌صورت میانگین ۳ ساعت و ۲۳ دقیقه در روز با گوشی هوشمند خود كار می‌كردند، اما با ورود كرونا، خانه‌نشینی‌ها، جست‌و‌جوها برای اطلاعات بیشتر در مورد این ویروس و البته استریمینگ ویدئو، این عدد یك تغییر قابل توجه داشته و نزدیك به ۲۰ دقیقه به مجموع میانگین اضافه شده است. این ۲۰دقیقه شاید از نظر شما ناچیز باشد، اما وقتی در ابعاد جهانی به آن نگاه كنید متوجه می‌شوید میلیاردها انسان روی كره خاكی، ۲۰ دقیقه بیشتر سرشان توی گوشی بوده است. شركت‌های استیریمینگ ویدئو و محتوای ویدئویی، رشد دیوانه‌واری در این دوره داشته‌ و غول‌هایی مانند نتفلیكس حالا به هیولاهایی دست‌نیافتنی تبدیل شده‌اند. میزان افزایش استفاده از سرویس نتفلیكس ۸۵درصد بوده؛ مدیران این شركت حتی در رویاهایشان هم‌چنین رشدی را نمی‌دیدند. پلتفرم‌های دیگری مانند آمازون پرایم، هولو و یوتیوب نیز از این افزایش استفاده كاربران، سهم داشته‌اند به‌طوری كه آمازون پرایم ۶۵درصد، هولو ۵۲درصد و یوتیوب ۳۶درصد بیشتر از قبل توسط كاربرانشان استفاده شده‌اند.