انواع درد آرنج و دوای آن

انواع درد آرنج و دوای آن

دكتر مجید حیدریان فوق تخصص درد


 درد آرنج معمولاً مشکلی جدی نیست، اما به این دلیل که آرنج در انجام بسیاری از فعالیت‌ها تاثیرگذار است، مطمئنا دردش  می‌تواند بر زندگی شما تاثیر بگذارد. دلایل اصلی و علل درد آرنج به این شرح است:
آرنج تنیس بازان: درد ناشی از این آسیب‌دیدگی معمولاً در پایان روز احساس می‌شود، این درد با انجام حرکت‌های چرخشی یا انجام فعالیت‌هایی که باعث کشیدگی تاندون می‌شود، معمولاً افزایش می‌یابد. این حرکت‌ها شامل بلندکردن وزنه و پرتاب اجسام است. «آرنج تنیس‌باز» با ایجاد درد و ناراحتی موضعی در ناحیه داخل بازو احساس می‌شود. در این حالت دامنه حرکتی آرنج دچار محدودیت نمی‌شود، زیرا مفصل داخلی آرنج دچار آسیب‌دیدگی نمی‌شود.
بورسیت آرنج: التهاب آرنج می‌تواند در نتیجه یک آسیب‌دیدگی یا واردشدن ضربه یا در نتیجه ابتلا به یک بیماری سیستمیک مثل نقرس یا آرتریت روماتوئید ایجاد شود. شکستگی و ترک‌خوردگی، کشیدگی و پارگی رباط از دلایل درد آرنج هستند.
آرتروز آرنج: معمولاً علائم مربوط به التهاب مفصل آرنج شامل گرم‌شدن، ورم، درد آرنج، ناراحتی و کاهش دامنه حرکت است.
عفونت مفصل آرنج: این عفونت در نتیجه عامل باکتریایی (آرتریت عفونی) یک شرایط غیرمعمول در بین افراد است. در بیشتر موارد این مشکل در بین بیمارانی مشاهده می‌شود که سیستم ایمنی بدن آنها دچار مشکل شده یا مبتلا به دیابت هستند.
تومورها: تومورهای استخوانی مفصل شانه نادر هستند و عمدتاً در این حالت فرد به سرطان استخوان دچار می‌شود. این شرایط می‌تواند بدون درد بوده یا با علت درد آرنج در ناحیه مفصل آرنج همراه باشد.
گیرافتادن عصب اولنا در ناحیه آرنج: عصب اولنا بین سر آرنج و ناحیه داخلی استخوان آرنج کشیده شده و در این محل ممکن است پس از وارد شدن آسیب، عصب تحت فشار ساختارهای عادی یا ساختارهای متورم آرنج قرار گیرد.
درد آرنج در اکثر موارد به سادگی با بررسی سابقه بیماری و معاینات فیزیکی انجام می‌شود. برای بعضی بیماران، ممکن است تشخیص علت درد آرنج مشکل بوده و نیاز به عکسبرداری رادیولوژی، اسکن ام‌آرآی یا نمونه‌برداری از مایع داخل مفصل آرنج داشته باشد.
روش درمان درد آرنج بستگی به علت دقیق ایجاد مشکل دارد. روش‌های درمان قابل استفاده در این حالت شامل بی‌حرکت‌کردن آرنج، مصرف داروهای ضد التهاب و سرمادرمانی است. در موارد ایجاد آسیب‌دیدگی شدید، برای درمان درد آرنج ممکن است نیاز به فیزیوتراپی و تزریق کورتیزون یا ازن وجود داشته باشد.