آمریکا جایی در لبنان ندارد

عدنان منصور، وزیر خارجه پیشین لبنان در گفت و گوی اختصاصی با جام جم :

آمریکا جایی در لبنان ندارد

اظهارات مداخله جویانه دورتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت علیه ‌حزب‌ا... لبنان و دیگر گروه‌های مقاومت، خشم شهروندان لبنانی را برانگیخته‌است. اگرچه وزارت خارجه لبنان، سفیر آمریکا را به دلیل توهین به ‌حزب‌ا... و اظهار نظر در خصوص معادلات داخلی بیروت احضار کرده و به وی تذکر داده، اما به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد به جوسازی‌های خود علیه جبهه مقاومت در منطقه ادامه دهد. در این باره با دکتر عدنان منصور، وزیرخارجه پیشین لبنان گفت‌وگو کرده‌ایم .

 اظهارات سفیر آمریکا در لبنان علیه جریان مقاومت و به صورت خاص، ‌حزب‌ا... را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا به لحاظ حقوقی سفارتخانه یک کشور خارجی ، حق دخالت در امور داخلی کشور میزبان را دارد؟
مسلم است که سفیر آمریکا در بیروت، پروتکل‌های بین المللی و خطوط قرمز دیپلماتیک را زیر پا گذاشته و به همین دلیل نیز به وزارت خارجه احضار شده‌است. این اقدام غیرقابل قبول ، توجیه ناپذیر و خلاف مقررات حقوقی و دیپلماتیک تعریف شده در حوزه بین الملل است. بدیهی است دولت آمریکا باید بابت این سخنان و مواضع سفیر خود، پاسخگو باشد. این چندمین بار است چنین رفتاری از سوی سفیر آمریکا در بیروت سر می‌زند. اظهارات وی، نشان از خشم واشنگتن از جریان مقاومت و ‌حزب‌ا... لبنان دارد. خشمی که معلول  پیروزی‌های بزرگ ‌حزب‌ا... در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه و لبنان است. سفیر آمریکا نه تنها علیه ‌حزب‌ا...، بلکه علیه امنیت ملی لبنان اقدام کرده‌است. در کنوانسیون وین، مشخص شده‌است که دیپلمات‌ها و سفرا چه وظایف و حدودی در یک کشور میزبان دارند. در این کنوانسیون آمده است سفیر اجازه ندارد درخصوص امور داخلی یک کشور اعلام موضع کرده و گروه‌های سیاسی یا مردم را علیه یک‌جریان و حزب دیگر تحریک کند. اما سفارت آمریکا به صراحت دست به چنین اقدامی زده‌‌است.
 بنابراین، در اینجا صرفا بحث اظهارات سفیر یک کشور بیگانه علیه ‌حزب‌ا... مطرح نیست، بلکه نقض مقررات دیپلماتیک و توهین وی به یک ملت نیز مدنظر است.
 دلیل جوسازی‌های اخیر سفارت آمریکا علیه ‌حزب‌ا... لبنان و هم پیمانان آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ سفیر آمریکا رسما ‌حزب‌ا... و متحدان آن را نسبت به اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر تهدید کرده‌است.
باید این حقیقت را پذیرفت که ‌حزب‌ا... لبنان محاسبات آمریکا و متحدان آن در منطقه را بر هم زده‌است. ما به خوبی مشاهده می‌کنیم که ‌حزب‌ا... با ورود مسؤولانه خود به سوریه، چگونه  همراه دیگر اضلاع جریان مقاومت نقشه‌های واشنگتن در دمشق را ناکام گذاشت. در حال حاضر نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی در مسیر تحقق معامله قرن، با قدرت ‌حزب‌ا... و دیگر گروه‌های مقاومت مواجه هستند. هم افزایی قدرت گروه‌های مقاومت، به مانعی بزرگ در برابر آمریکا و هم‌پیمانان آن تبدیل شده‌است. همچنین قدرت و ابتکار عمل ‌حزب‌ا... در دفاع از مرزهای زمینی و دریایی لبنان و فراتر از آن، بیرون راندن دشمن صهیونیستی از خاک کشورمان، واشنگتن و تل‌آویو را به بازیگرانی شکست خورده در بیروت و منطقه تبدیل کرده‌است. از این رو آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ، قصد دارند با افزایش فشارها بر ‌حزب‌ا...  و هم پیمانانش، مانع تمرکز این جریان بر نقشه‌های شوم خود شوند.
 واکنش ملت لبنان در برابر تحریم‌هایی که آمریکا علیه جریان مقاومت اعمال می‌کند، چگونه خواهد بود؟
ملت لبنان حامی ‌حزب‌ا... و جریان مقاومت هستند. به طور کلی، آمریکا عادت کرده‌است دولت‌ها و جریان‌هایی را که قصد دارند به صورت مستقل و به دور از پذیرش حاکمیت و سلطه واشنگتن و تل‌آویو در منطقه رفتار کنند، تحت فشار قرار دهند. حتی ما مشاهده می‌کنیم که آمریکا نه تنها علیه ‌حزب‌ا...، بلکه علیه ایران، سوریه ، روسیه و دیگر کشورها و گروه‌هایی که مخالف تحقق طرح‌های مداخله گرایانه آمریکا در منطقه هستند نیز تحریم‌هایی وضع کرده‌است تا آنها را تحت‌فشار قرار دهد.
آمریکا در همین زمینه سعی کرده‌است سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه مقاومت لبنان اعمال کند. اما ‌حزب‌ا... در طول سال‌های گذشته و اخیر نشان داده‌است که راه ایستادگی و مقابله با توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به خوبی می‌داند و در مقابل این فشارها تسلیم نمی‌شود. بنابراین، ‌حزب‌ا... مسیر همیشگی خود در منطقه  را ادامه خواهد داد.  



عدنان منصور در یک نگاه
عدنان منصور( متولد سال 1946 میلادی ) وزیر خارجه سابق لبنان و یکی از استراتژیست‌های مطرح این کشور در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل محسوب می‌شود. او از سال 2011 تا 2014 میلادی در دولت نجیب میقاتی، مسؤولیت وزارت خارجه را در برعهده داشته است. او از سال 1995 میلادی تا سال 2007، سفیر لبنان در تهران و از سال 2007 میلادی تا 2010، سفیر این کشور در بروکسل(مقر اتحادیه اروپا)
بوده است. عدنان منصور از اصلی‌ترین حامیان جبهه مقاومت و حزب ا... محسوب می شود.
او در دوران وزارت خود، نسبت به تحرکات جریان‌های تروریسم تکفیری در منطقه هشدار داد و تاکید کرد: ما در مقابل خطر تروریسمی که خواستار برقراری ثبات در منطقه نیست، قرار گرفتیم که باید با تمامی ابزارها و امکانات خود با آن مبارزه کنیم.
او همچنین در نقد عملکرد کشورهای عربی و سرسپردگی برخی کشورهای منطقه به واشنگتن و رژیم صهیونیستی می‌گوید: جهان عرب در اغمای کامل به سر می‌برد. برخی کشورهای غربی در انتظار اوامری هستند که از خارج از منطقه به آنها برسد.