ارتقای کیفی در تولید دنباله‌ها

ارتقای کیفی در تولید دنباله‌ها

یادداشت: بهمن گودرزی کارگردان



تلویزیون و رادیوی ما در بحث اطلاع‌رسانی فارغ از رنگ‌وبوی سیاسی سعی کرده‌اند به‌لحظه عمل کنند و مثلا اخبار ورزشی یا گزارش رویدادهای ورزشی یا گزارش حوادث غیرمترقبه را خیلی فوری به مخاطب ارائه  کنند.
در ماه‌های‌ اخیر که درگیر بحران کرونا شده‌ایم بازهم شاهد فعالیت به‌روز و به‌لحظه بخش‌های خبری مختلف تلویزیون و ارائه محتواهای روزآمد خبری بوده‌ایم و کنارش تحلیل‌های مختلفی غالبا با جنبه آموزشی را در رسانه‌ملی شاهد بوده‌ایم.
در بحث تولید سریال هم تلاش‌های خوبی صورت‌گرفته و حتی کار تولید سریال‌ها در دل کرونا هم ادامه‌دار شده تا مخاطبان در شرایط بحرانی بازهم محتوای سرگرم‌کننده برای تماشا در اختیار داشته‌باشند، یعنی از نظر کمیتی فعالیت تلویزیون محسوس و موفق بوده‌است.
از نظر کیفی اگر بخواهیم بسنجیم به‌واسطه شرایط مالی پیش‌آمده، دست تلویزیون واقعا خالی مانده و سریال‌هایی که در این مدت از تلویزیون پخش شد جز چند مورد نتوانست نظر مخاطب را به خودش جلب کند و به‌خصوص دو یا سه سریالی که کاملا موفق بودند ادامه‌هایی بر فصول قبلی سریال‌ها بودند که مردم هم از آنها استقبال کردند.
کاری به این نداریم که این سریال‌ها هم نسبت به کارهای قبلی سازندگان‌شان آثار متوسطی بودند و چون سایر آثار کیفیت خوبی نداشتند بیشتر دیده شدند ولی آنچه اهمیت دارد این‌که تلویزیون به جایی رسیده که یک سریال را تا چند فصل ادامه می‌دهد و همچنان مخاطب دارد.
این، خیلی خوب است که تلویزیون بتواند برندسازی و از آنها محافظت کند تا به سودآوری بالاتر برسند.
برندسازی سخت است ولی از آن سخت‌تر، محافظت از برندهاست که نیاز دارد به کار پژوهشی مداوم و به‌روز کردن تیم نویسندگان و ایده‌پردازان سریال‌ها.
البته هدف از تولید یک سریال در درجه اول نه برندسازی بلکه تولید محصول غنی برای مخاطب باید باشد چون اگر از همان اول بخواهیم قرار بگذاریم که می‌خواهیم داستان را تا چند فصل ادامه دهیم بی‌بروبرگرد به دام آب‌بندی می‌افتیم و مجبوریم مدام حفره برای داستان ایجاد کنیم به این خیال که در فصول بعدی حفره‌ها را پر خواهیم کرد.
هر فصل از یک سریال باید به‌عنوان یک سریال مستقل دیده شود تا تمام پرداخت داستانی و شخصیتی به کمال و نتیجه برسد و بعد اگر جای کار داشت در فصول بعدی سراغ ادامه داستان کاراکترها یا واردکردن کاراکترها و داستان‌های جدید به دل زندگی کاراکترهای پیشین برویم. اگر این اتفاق بیفتد حتما در تولید دنباله‌ها نیز به ارتقای کیفی خواهیم رسید.