فرصتی برای بروز توانایی‌های صداوسیما

نشست خبری تبیین رویكردهای نوین امور بین‌الملل برای حضور در جشنواره‌های بین‌المللی برگزار شد

فرصتی برای بروز توانایی‌های صداوسیما

نشست تبیین رویكردهای نوین امور بین‌الملل برای حضور در جشنواره بین‌المللی «ABU PRIZES 2020» با حضور علی فهیم‌دانش، مشاور رئیس صداوسیما و مدیركل امور بین‌الملل و اصحاب رسانه روز گذشته در ساختمان اداری سازمان صداوسیما برگزار شد. در این نشست فهیم‌دانش ضمن آشنایی با اصحاب رسانه درباره رویكردهای جدید امور بین‌الملل سازمان و حضور برنامه‌سازان تلویزیونی در عرصه‌های بین‌الملل سخنانی را بیان كرد.

به گزارش جام‌جم، فهیم‌دانش ابتدا گفت: در رویكرد نوین بخش بین‌الملل تلاش داریم حضور فعال، هوشمند و نتیجه‌محور در جشنواره‌های بین‌المللی داشته باشیم. جشنواره بین‌المللی فرصتی است تا مخاطب خاص در عرصه جهانی با توانمندی‌های سازمان صدا وسیما كه به عنوان یكی از بزرگ‌ترین سازمان‌های رسانه‌ای دنیاست، آشنا شود. جشنواره‌ها فرصتی برای بروز توانمندی‌هاست. وی همچنین افزود: اقداماتی در چند سال اخیر و در زمان ریاست دكتر علی‌عسكری افتاده است كه برنامه‌سازی‌های مطلوب و حضور پررنگ رسانه ملی در عرصه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی، در داخل كشور و تلاش‌هایی كه برای جذب مخاطب حداكثری است را نشان می‌دهد؛ یكی از نمود‌های آن حضور در جشنواره بین‌المللی است كه مردم خاص در خارج از كشور از توانایی آن آشنا باشند و آشنایی با برنامه‌سازی رسانه ملی یكی از تاثیرات آن است كه برنامه‌های خود را روی آنتن شبكه‌های خارجی می‌بینیم. ضمن این‌كه با برنامه‌های ما با فرهنگ ایران و گفتمان عالی جمهوری اسلامی در عرصه هنری بیشتر آشنا می‌شوند. این یك فرصت بی‌بدیل است كه امكانات و توانایی‌های قابلیت‌های جمهوری اسلامی در خارج از مرز‌های جمهوری اسلامی شناخته شود.
حضور پررنگ مراكز استان‌ها در ABU
فهیم‌دانش در ادامه عنوان كرد: امسال دبیرخانه‌ای در امور بین‌الملل صداوسیما ایجاد كرده‌ایم و تولیدات رادیویی و تلویزیونی بین‌المللی توسط یك گروه آشنا به اتمسفر بین‌المللی مورد بازبینی قرار دادند و مواردی كه قابلیت عرضه در فضای بین‌الملل داشته را جمع‌آوری كردیم و برخی از آنها که  در جشنواره‌های بین‌المللی  می‌شد عرضه کرد را محك زده و انتخاب كرده‌ایم. ضمن این‌كه از برگزیدگان هم تقدیر به عمل خواهد آمد. وی همچنین افزود: تم جدید این جشنواره احترام و شناخت توانایی و پذیرفتن خود و دیگران است. آثاری كه انتخاب شد چند وصف قابل توجه داشته. در تلویزیونی آثار كودك، مستند، سرگرمی، ورزشی و..‌ در رادیو جایزه بهترین محتوای دیجیتال، مستند نمایشی و... خواهیم داشت. فهیم‌دانش در ادامه درباره حضور پررنگ برنامه‌سازهای مراكز استان‌ها نیز گفت: یكی از شاخص‌ترین آثار این جشنواره بخش عمده‌ای از تولیدات تلویزیونی است كه از مراكز استان‌ها انتخاب شده است. ضمن این‌كه حضور جوان‌ها و برنامه‌سازان و تهیه‌كننده‌های خانم نیز چشمگیر است. برنامه‌هایی نیز برای سایر ادیان و همچنین موضوع‌هایی چون محیط‌زیست نیز در این جشنواره خواهیم داشت.


استفاده از تجربه‌های موفق گذشته
مدیركل امور بین‌الملل همچنین درباره آثار ارائه شده نیز توضیح داد: آثار ارئه شده مربوط به سال 98 و سه ماه اول سال 99 است كه در این بازه زمانی تولید شده‌اند. همچنین از میان استان‌ها آثار ارئه شده مربوط به استان‌های گلستان، گیلان، كرمانشاه و لرستان است. همچنین شبكه یك، سیما فیلم و الكوثر. این جشنواره احتمالا در آذرماه برگزار خواهد شد كه البته به دلیل كرونا هنوز مشخص نیست این جشنواره به صورت مجازی برگزار خواهد شد یا فیزیكی. وی تاكید كرد: آموزش فرهنگ تولید آثار داخلی به افراد و برگزاری دوره‌های تخصصی و انتقال تجربه در برنامه‌سازی و همچنین حضور و به كارگیری از تجربه برنامه‌سازان موفق یكی از اهداف ماست. تلاش ما این است در جشنواره‌های بین‌المللی به سمت تجاری‌سازی برویم و حتی از تجربه‌های گذشته خود نیز استفاده و هم‌افزایی به دیگر نهاد‌ها داشتیم.


برای خوشایند داوران سیاه‌نمایی نمی‌كنیم
فهیم‌دانش در پاسخ به سؤال جام‌جم مبنی بر این‌كه از آنجا كه داوران و مخاطبان خارجی مجذوب فیلم‌های تلخ در جشنواره‌های بین‌المللی می‌شوند، چه آثاری انتخاب شده تا هم به مذاق داوران خوش بیاید و هم سیاه‌نمایی از ایران نباشد، گفت: ما تلاش داریم انتخابی باشد  كه فنی و با استانداردهای بین‌المللی تطابق داشته باشد. اما در ماهیت هم این نكته قابل تامل است. یكی از وظایف مهم سازمان صداوسیما در عرصه داخلی بحث نشاط است. شما به صورت معدود می‌توانید فیلمی پیدا كنید كه تولید صداوسیما باشد و خدای ناكرده سیاه‌نمایی داشته باشد و نشاط را از مردم بگیرد و امیدشان را نسبت به آینده كمرنگ كند. همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب تاكید کردند نشاط را گسترش بدهیم و امید به آینده را در مردم افزایش بدهیم. نشان بدهیم كه ملت ایران راه پرعزت‌مدارانه‌ای را در پیش دارد. برنامه‌هایی هم كه تولید می‌شود در این قالب است. البته این نافی وظیفه ما نیست برای این‌كه مشكلات و معضلات كشور را به مسؤولان منتقل نكنیم و در این زمینه‌ها صدای مردم نباشیم. اما در دید كلی پیگیری معضلات و مشكلات به گونه‌ای نیست كه سیاه‌نمایی شود. كارهایی هم كه ارائه داده‌ایم با همین هدف بوده. علاوه بر این‌كه تم جشنواره هم امسال بر پایه احترام، شناخت و پذیرفتن تفاوت‌های خود با دیگران است. بنابراین در این موضوع خود ABU هم دنبال سیاه‌نمایی نیست و جشنواره‌ای نیست كه سیاسی باشد. بنابراین آثاری انتخاب شد كه نشاط و امید به زندگی در آن لحاظ شده باشد. به عنوان مثال یكی از فیلم‌های ورزشی درباره یكی از قهرمانان ورزشی است كه دچار ضایعه نخاعی شده، اما در عرصه‌های بین‌الملل حضور دارد.




همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان
وی در پاسخ به سؤال دیگر جام‌جم در خصوص این‌كه اصولا آثاری كه در جشنواره‌های داخلی برگزیده شده‌اند را به جشنواره ABU ارائه كرده‌اید یا نه هم توضیح داد: دید ما بر این اساس است كه از فیلمسازهای جوان و با‌انگیزه‌مان حمایت كنیم تا آثارشان در عرصه‌های بین‌المللی دیده شود و این خیلی مطلوب است. به‌عنوان مثال سریالی انتخاب شده كه در آن زیبایی‌های یكی از روستاهای شمالی به تصویر كشیده‌شده و همچنین بخشی از فرهنگ زیبای ایرانی یا مستندی انتخاب شد كه درباره یك ورزشكار سوئدی است كه به ایران سفر كرده بود. بنابراین بحث محیط‌زیست، كرونا و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان جزو نكات مهمی است كه در انتخاب‌هایمان مدنظر داشتیم. در رویكرد نوین قصد داریم حضور مستمر، هوشمندانه و فعال در تمام جشنواره‌های بین‌المللی داشته باشیم. از این رو در جشنواره‌هایی كه در كشورهایی چون ژاپن، روسیه، استونی، آلمان، بلژیك و كره برگزار می‌شود، حضور خواهیم داشت، چون فرصت بسیار ضروری است كه صداوسیما در عرصه بین‌الملل بتواند توانایی خودش را نشان‌بدهد.