بازگشت سینما یک به تلویزیون

بازگشت سینما یک به تلویزیون

احتمالا همین یکی دو دهه پیش شما هم شب‌های جمعه که می‌شد پای شبکه یک می‌نشستید و منتظر می‌ماندید تا یکی از فیلم‌های سینمایی جذاب دنیا در «سینما یک» بعد از نقد و بررسی پخش شود و در زمانی که خبری از دانلود و سامانه‌های آنلاین فیلم نبود، بتوانید فیلم‌ مورد علاقه‌تان که تعریفش را زیاد شنیده بودید، ببینید. این برنامه به‌یادماندنی از سال 82 روی آنتن تلویزیون بود و به مدت 14 سال، هر هفته یک فیلم ماندگار سینما را برای مخاطبان پخش می‌کرد تا این‌که در سال 96، آخرین فصل آن نیز پخش شد و به انتهای راه رسید. حالا آن‌طور که شنیده شده این برنامه قرار است با شکل و شمایل و طراحی جدید مجددا روی آنتن شبکه یک برود و این بار نه تنها سینمای جهان، بلکه سینمای ایران هم روی میز نقد این برنامه قرار می‌گیرد تا سینمادوستان بتوانند علاوه بر دیدن یک فیلم، از نظر تخصصی و دانش سینما هم ریزه‌کاری‌های مربوط به فیلم‌ها را یاد بگیرند.
بر‌اساس خبری که فارس منتشر کرده احتمال دارد فریدون جیرانی، سکان هدایت این برنامه را در دست بگیرد و منتقدان مختلفی هم به این برنامه بیایند و به تحلیل سینمای ایران و جهان بپردازند.
 تکرار هفت؟
فریدون جیرانی، کارگردان معروفی در سینمای ایران است. کارگردان 69 ساله‌ای که فیلم‌هایش معمولا سر و صدای کمی نداشته و خوب دیده شده‌، چند سال پیش مجری‌گری برنامه سینمایی شبکه سه با عنوان «هفت» را بر‌عهده گرفت؛ برنامه‌ای که توانست مخاطبان زیادی را هم به خود جذب کند و جنجال‌های سینمایی را به تلویزیون بکشاند.
جیرانی مدتی عهده‌دار اجرای هفت بود و بعد از آن‌که از این برنامه خداحافظی کرد مجری‌گری یک برنامه اینترنتی سینمایی را عهده‌دار شد. حالا دوباره گمانه‌زنی‌ها برای اجرای یک برنامه سینمایی توسط جیرانی آغاز شده و باید منتظر ماند و دید که او چطور می‌تواند از پس اجرای این برنامه برآید.
آیا قرار است این برنامه تکرار اجرای چند سال پیش جیرانی در هفت باشد یا این‌که باید منتظر شکل و شمایل جدید اجرا از او باشیم؟
نکته دیگر در مورد برنامه «سینما یک» با مختصات جدیدش آن است که برنامه «هفت» هم تقریبا در بخش‌ سینمای ایران همین کارکرد را دارد و تا همین چند وقت پیش هم برنامه «نقد سینما» از شبکه پنج تلویزیون پخش می‌شد و باید فکری برای تمایزبخشی بین این برنامه‌ها کرد.
برنامه سینما یک را ابوالفضل صفری بر‌عهده دارد که در کارنامه کاری‌اش ساخت سریال موفق سارق روح را دارد و در شبکه نسیم هم برنامه «وقتشه» را روی آنتن داشت.