خطای انسانی پررنگ تر است

خطای انسانی پررنگ تر است


اگر معادن ایمن باشند، اگر تجهیزات آنها فرسوده نباشد و نوسازی و به روز شده‌باشند و اگر کارگران برای مراقبت از خود آموزش دیده‌باشند، سطح حوادث معدنی بسیار کاهش می‌یابد و شاید به‌سمت صفر میل کند؛ مساله‌ای که متاسفانه در عمده معادن کشورمان به‌ویژه معادن استان کرمان خلاف آن را می بینیم. برای این‌که بدانیم این نکات تا چه اندازه در معادن کرمان رعایت می شود سراغ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان رفتیم. رضا  اسماعیلی می‌گوید: 80درصد حوادث معادن ما ناشی از خطای انسانی شامل خستگی، نبود آموزش و مبادرت به اعمال ناایمن از سوی کارگران است. 18درصد مربوط به فرسودگی و نقص در ماشین‌آلات و 2درصد حوادث هم غیرقابل پیش‌بینی است.
وی می‌افزاید:این آمار منتج از نظارت‌ و بازرسی‌های کارشناسان اداره کار است. بازرسان البته فقط آمار نمی‌گیرند و در بازرسی‌های دوره‌ای و موردی‌شان موارد خلاف قانون را یادداشت می‌کنند. این موارد در اسرع وقت به کارفرما ابلاغ می‌شود و آنها موظف به رفع نواقص موجود در محیط کار و تجهیزات خود تا حصول ایمنی کامل می‌شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان تاکید می‌کند اگر کارفرماهای معادن به ابلاغیه و تذکر آنها درخصوص رعایت ایمنی معادن توجهی نکنند، به دادگاه معرفی می‌شوند و درصورت بی‌توجهی کامل تعطیل خواهندشد، کما این‌که تاکنون چند معدن به همین دلیل و با معرفی به دادگاه تعطیل شده‌اند.  از اسماعیلی درباره گلایه کارگران از عدم پرداخت حق و حقوق و دیه کامل تعلق گرفته به آنها می‌پرسیم و عنوان می‌کند: از کل مباحث دیه و حق و حقوق کارگران، تنها بحث تعیین تقصیر ( مقصر کیست و چه اندازه ) به عهده کارشناسان اداره امور کار است و بحث پیگیری دریافت این حقوق به عهده خود شاکی است که باید از دادگاه آن را پیگیری کنند. البته عمده کارگران بیمه تکمیلی دارند و بدون شکایت حق دیه آنها پرداخت می‌شود.