«افول آمریکا» به لهجه آلمانی

اظهارات مرکل در خصوص پایان رهبری آمریکا در جهان بازتاب گسترده‌ای در رسانه های دنیا داشته است

«افول آمریکا» به لهجه آلمانی

این روزها اکثر استراتژیست‌ها و نظریه‌پردازان غربی که شاید تا امروز، علاقه امنیتی اروپا به آمریکا را دستمایه‌ای برای پیروی مطلق از سیاست‌های کاخ سفید و پذیرش رهبری واشنگتن قلمداد می کردند، مشغول بررسی پیش شرط‌های گذار از مناسبات امروز جهانی هستند.این در حالی‌است که علاوه بر مقامات اروپایی، سیاستمدارانی مانند زبیگنیو برژینسکی(‌در سال‌های پایانی حیات خود)، جیمی کارتر و بیل کلینتون نیز تاکید کرده بودند آمریکا دیگر نمی‌تواند خود را پلیس جهان قلمداد کند و دوران نظام تک قطبی و پذیرش رهبری آمریکا عملا پایان یافته است. حالا باید نام‌صدراعظم آلمان را هم به فهرست معتقدان به پایان عصر سلطه آمریکا اضافه کرد. گفت‌وگوی هفته گذشته او با رسانه‌ها مورد توجه خیلی‌ها قرارگرفته است.

برخی تحلیلگران اروپایی، اظهارات اخیر مرکل را مثل یک‌بغض نهفته  تلقی می کنند که هم اکنون ترکیده است!  
مرکل در مصاحبه با خبرنگارانی از شش روزنامه اروپایی ازجمله لوموند و گاردین ، تاکید کرد دیگر نمی‌توان مطمئن بود ایالات متحده همچنان خواهان رهبری بر جهان است و با توجه به این واقعیت، لازم است کشورها، اولویت‌های خود را تغییر دهند. صدر اعظم آلمان در این خصوص گفت: ما با این طرز تفکر بزرگ شده‌ایم که ایالات متحده می‌خواهد یک قدرت جهانی باشد، اما ممکن است اکنون تصمیم بگیرد این نقش را کنار بگذارد؛ بنابراین ضروری است اروپا درباره جهانی بدون رهبری آمریکا عمیقا بیندیشد.
آنگلا مرکل در جریان گفت وگو با این شش روزنامه اروپایی ضمن تاکید بر این نکته که همچنان به تقویت توانمندی‌های نظامی آلمان ادامه خواهد داد، با بیان این موضوع که حضور نظامی آمریکا در اروپای مرکزی بیش از هر چیز به نفع خود آمریکاست و گفت: با حضور سربازان آمریکایی در آلمان، علاوه بر کمک به تقویت سیاست‌های دفاعی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی عضو ناتو، از منافع ایالات متحده آمریکا در منطقه نیز محافظت می‌شود.
مرکل همچنین در جریان این گفت وگو با اشاره بر ضرورت بهبود روابط با روسیه افزود: دلایل خوبی برای ادامه گفت‌وگوهای سازنده با روسیه وجود دارد. تاثیر راهبرد روسیه بر کشورهایی مانند سوریه و لیبی همچنین کشورهای همسایه ما در اروپا بسیار چشمگیر بوده است.
صدر اعظم آلمان قبل از این مصاحبه و در ماه سپتامبر(شهریور) نیز به تندی از ایالات متحده آمریکا انتقاد کرده و گفته بود اروپا باید به فکر امنیت خود باشد، زیرا آمریکا به شکلی تضمین شده از آنها حمایت نخواهد کرد، همان‌طور که در دوران جنگ سرد نیز چنین نکرد.
چه کسانی از پایان رهبری آمریکا سخن گفته‌اند ؟
مرکل تنها سیاستمدار اروپایی نیست که از پایان دوران رهبری آمریکا در جهان و اروپا سخن می‌گوید. پیش از این جوزپ بورل هم از پایان نظم تحت رهبری آمریکا در دنیا سخن گفته بود. او ماه پیش گفت:«تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و فرا رسیدن قرن‌آمریکایی صحبت کرده‌اند.این اتفاق الان پیش‌روی چشم ما در حال وقوع است.شیوع بیماری کووید-19 را می‌توان به عنوان نقطه عطفی برای تغییر توازن قدرت از غرب به شرق دید،اما اتحادیه اروپا باید به دنبال منافع و ارزش‌های خود باشد و از افتادن در دام استفاده‌های ابزاری یک طرف یا طرف دیگر اجتناب کند.»
رئیس جمهور فرانسه نیز بارها بر سر یکجانبه گرایی آمریکا، وارد مجادله با کاخ سفید شده و ترامپ را نسبت به تنها گذاشتن متحدان خود، متهم ساخته بود. نکته جالب توجه این‌که مقامات کاخ سفید نیز به‌صراحت ضمن حمایت از گروه‌های ضد ناتو، ضد یورو و حتی ضد اتحادیه اروپا در کشورهای مختلف قاره سبز، بر لزوم فروپاشی اروپای واحد تاکید کرده‌اند. در چنین شرایطی اصرار مقامات اروپایی بر ادامه بازی در زمین آمریکا، چیزی جز خفت و شکست برای آنها نزد افکار عمومی خود و دنیا نداشته است.
آیا گذار از آمریکا رخ می دهد؟
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در تازه‌ترین سخنان خود تاکید کرده است حتی اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد و ترامپ از صحنه قدرت حذف شود، امیدی نسبت به احیای مناسبات در هم شکسته واشنگتن و اتحادیه اروپا وجود ندارد. با این حال به نظر می‌رسد مقامات آلمانی و فرانسوی که این گونه از رهبری آمریکا انتقاد کرده و پیروی از کاخ سفید را پایان یافته تلقی می کنند، نمی توانند نقش خود را در شکست راهبردی قاره سبز کتمان کنند! استیصال اتحادیه اروپا در دنیای امروز، محصول باورپذیری بازیگران اروپایی نسبت به آمریکا و هم‌پیمانی استراتژیک و تاکتیکی آنها با کاخ سفید و در نهایت پیروی مطلق آنها از فرمان‌های پنهان و آشکارصادره شده از سوی دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه در واشنگتن‌بوده‌است.در چنین شرایطی مقامات اروپایی متهم محسوب می شوند، نه مدعی! بدیهی است که گذار از آمریکا در نهایت در نظام بین الملل رخ خواهد داد و واشنگتن به بازیگری منزوی در جهان امروز تبدیل خواهد شد، اما بانیان این گذار،سیاستمداران فعلی اروپایی که در حقیقت، متهمان اصلی عقبگرد اروپا در مقابل کاخ سفید هستند، نخواهند بود... .