آمریکا، مهم‌ترین تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی

آمریکا، مهم‌ترین تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی

دکترعلی فهیم دانش کارشناس رسانه و حقوق بین‌الملل

 مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد - با دستور بررسی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران- با تکرار ادعاهای واهی خود علیه کشورمان، این سوال را مطرح کرده: «اگر ایران تهدید علیه صلح و امنیت بین‌الملل نیست، نمی‌دانم چه چیزی مصداق تهدید به شمار می‌رود». پاسخ وزیر خارجه محترم ایالات متحده، با توجه به شواهد و قراین موجود، یک کلمه است؛ ایالات متحده آمریکا.
بنا به دلایل واضح و آشکار که در منشور ملل متحد و قطعنامه های شورای امنیت به آن پرداخته شده، مهم‌ترین تهدید کننده صلح و امنیت جهانی، رژیم آمریکاست. شورای امنیت 9 شاخص برای تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی احصاء کرده: نقض حقوق بشر، تروریسم، تسلیحات کشتار جمعی، جرایم سازمان یافته، آلودگی و تخریب محیط زیست، دولت شکننده (fragile states)، افزایش بیماری‌های عفونی و فراگیر بین‌الملل، مردمسالاری (نبود دموکراسی) و آوارگی اجباری و مهاجرت.
مصادیق بسیاری از 9 عنوان فوق را می‌توان در شرایط داخلی آمریکا و وضعیت بین المللی به‌وضوح یافت. ناکارآمدی در مدیریت بحران کرونا و رسیدن به نقطه غیرقابل مدیریت در آمریکا، نموداری که نشان می‌دهد تقریبا ماهانه 30 هزار نفر در آمریکا کشته می‌شوند و به اذعان وزیر بهداشت در حال بسته شدن پنجره‌های امید به مدیریت کرونا هستیم. نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در داخل کشور، موج مهاجران که فقط تخمین زده می‌شود 10 میلیون مهاجر هیسپانول غیرقانونی در آمریکا اقامت دارند وترامپ خواستار آن شده که این مهاجران هرچه زودتر بدون تشکیل دادگاه یا پرونده قضایی اخراج شوند. نمی‌توانیم اجازه بدهیم این افراد به کشورمان هجوم بیاورند. رفتارغیرانسانی دولت آمریکا با مهاجران به‌ویژه کودکان آنان با انتقاد گسترده در داخل و خارج این کشور مواجه شده است. آمریکا با مداخله در امور کشورهای آمریکای مرکزی مسبب سخت شدن زندگی مردم در آن کشورها شده و آنها مجبور به مهاجرت به آمریکا شده‌اند. مثلث حاکم «فساد، خشونت و مصونیت از مجازات»، آمریکا را به سمت کشور ورشکسته سوق داده است. نخبگان حاکم در تلاش برای کسب قدرت و به استثمار کشیدن و بهره برداری از شهروندان هستند. نهادهای دموکراتیک، تبدیل به مکانیسمی برای سرکوب شده‌اند. فریبکاری مالی و جرایم شرکتی به وسیله مصونیت از مجازات انجام می‌شود. فساد با استفاده بی‌قید و شرط از خشونت در داخل و خارج از آمریکا در حال افزایش است و نهادهای مجری قانون شهروندان را آزار داده، بازداشت می‌کنند و اگر سیاهپوست باشند، بدون داشتن هیچ سندی آنها را به قتل
می‌رسانند.
 دلایلی که موجب نارضایتی حدود 90 درصد آمریکایی‌ها از وضعیت کشورشان است.آمریکا در ضعیف‌ترین موقعیت چند دهه قبل قرار گرفته، در حالی که دکترین رسمی ایالات متحده که در سند راهبرد امنیت ملی 2018 نیز به صورت مبسوطی تبیین شده، بر صلح تنها به وسیله قدرت قابل دستیابی است و نمایش صلح از طریق قدرت نظامی بنیان نهاده شده است. گفتمان زورمدارانه ترامپ و یکجانه‌گرایی واشنگتن، فاصله گرفتن از مشارکت و نقش دادن به سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی، کم اهمیت بودن حقوق بین‌الملل و تعهدات دولت‌ها، نقض عالمانه وعامدانه آنها، حمایت از موجودیت‌ نامشروع رژیم اشغالگر قدس، خروج ایالات متحده از پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تی‌پی‌پی)، عقب‌نشینی از کنوانسیون پاریس (تغییرات آب و هوایی)، کناره‌گیری از یونسکو، مخالفت با اعلامیه نیویورک برای مهاجران و پناهجویان(۲۰۱۶) به دلیل تامین نکردن منافع آمریکا، اعلام رسمی خروج از برجام و اعلام قصد بازنگری در مفاد قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی منعقده با روسیه و انتقاد از معاهده موسس ناتو از خصوصیات مهم‌ترین کشور تهدید کننده صلح و امنیت بین‌المللی است.