جهاد ادامه دارد

شیخ صهیب حبلی، عضو ارشد اتحادیه علمای لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم از جنگ 33روزه و شرایط امروز مقاومت می‌گوید

جهاد ادامه دارد

جنگ 33روزه سال 2006 میلادی، نقطه آشکارساز پیروزی نظامی بزرگ مقاومت‌اسلامی لبنان بر دشمن صهیونیستی محسوب می‌شود. سیدحسن نصرا... و فرزندان مقاومت با بهره‌گیری از ایمان الهی، خلوص‌نیت و مهارت در رصد تحرکات رژیم‌صهیونیستی، توانستند شکستی تاریخی و سنگین را بر تل‌آویو وارد سازند. شکستی که تا به امروز، تبعات و مصائب آن برای صهیونیست‌ها، حامیان غربی و مهره‌های منطقه‌ای آنها باقی‌مانده‌است. طی 14 سال اخیر، حزب‌ا... لبنان و دیگر جریان‌ها و گروه‌های وابسته به جبهه مقاومت، حماسه‌های دیگری را علیه دشمنان امنیت منطقه خلق کرده‌اند. در این خصوص گفت‌وگویی با شیخ صهیب حبلی، روحانی مشهور اهل‌سنت و عضو ارشد اتحادیه علمای لبنان صورت داده‌ایم:

در چهاردهمین سالگرد جنگ 33روزه قرار داریم. طی 14 سال اخیر، مقامات امنیتی سابق و فعلی آمریکایی و صهیونیستی نیز اذعان کرده‌اند که پیروزی مقاومت در آن جنگ، معادلات و محاسبات استراتژیک و تاکتیکی آنها در منطقه را برهم‌زده و شوک بسیار سنگین و جبران‌ناپذیری به واشنگتن و تل‌آویو وارد ساخت. نظر شما در این خصوص چیست؟
دقیقا همین طور است. پیام جنگ 33روزه برای دشمن صهیونیستی و حامیان و مهره‌های آن کاملا واضح بوده، هست و خواهدبود. این‌که مقاومت در هر زمان و هر مکانی قدرت و توانایی پاسخگویی نسبت به هرگونه تجاوز دشمنان را خواهدداشت. مقاومت در سایه ایمان و مهارت خود و به هر شیوه و تاکتیکی که مناسب بداند، پاسخ دشمن صهیونیستی و هر دشمن دیگری را خواهد داد.
باید بگویم که مقاومت، بازدارندگی نوین و موثری را در منطقه تعریف کرده‌است. ابعاد این بازدارندگی نوین از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا قابل محاسبه نیست. تل‌آویو پس از جنگ 33روزه و تحولات سال‌های اخیر به‌وضوح دریافت که هرگونه اقدام علیه مقاومت، کاملا به ضرر آن خواهد بود.
برخی گروه‌ها و افراد وابسته‌ای که در جریان جنگ 33روزه سال 2006 میلادی، امید به شکست حزب‌ا... داشتند، امروز بیش از هر زمان دیگری در مقابل ملت لبنان و آزادیخواهان جهان روسیاه و منزوی‌ا‌ند.
جنگ 33روزه، نماد پیروزی بزرگ مقاومت و معجزه‌ای بود که به اذن خداوند به‌وقوع‌پیوست.
این جنگ و تحولات پس از آن، جهانیان را مبهوت و حقانیت و قدرت مقاومت را به‌صورت همزمان به اثبات همگان رساند. حزب‌ا... این جایگاه و موقعیت را به‌سادگی به‌دست نیاورده‌است.
به ویژگی‌های خاص جنگ 33روزه اشاره کردید و این‌که بسیاری از محاسبات رژیم‌صهیونیستی و غرب پس از پیروزی حزب‌ا... نابود و به چالش کشیده‌شد. کمی در این خصوص صحبت کنید.
به‌طورکلی، تا قبل از جنگ 33روزه نوعی مدل نظامی خاص در مناسبات نظامی و لجستیک بین آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان آنها جاری و حاکم بوده‌است.
آنها معتقد بودند که یک خودروی پیشرفته نظامی یا یک ناوچه قدرتمند که دارای قابلیت‌های گسترده فنی و نظامی است، به‌تنهایی با صد یا هزار سرباز و نیروی نظامی برابری می‌کند. اما رزمندگان حزب‌ا... توانستند بر جنگنده‌ها، تانک‌ها و ناوچه‌های دشمن صهیونیستی، به‌عنوان مثال ناوچه ساعر، فائق آیند و دشمن را با آن‌همه امکانات و تجهیزات زمینگیر کنند. بدون‌شک منطق جهاد در راه خدا و مقاومت، از سوی دستگاه‌های امنیتی و نظامی غرب و رژیم‌صهیونیستی قابل محاسبه نیست. این همان رمز پیروزی حزب‌ا... در جنگ 33روزه و در هر گونه جنگ در آینده خواهدبود.
دبیر کل مقاومت اسلامی لبنان در تازه‌ترین سخنان خود، از اهمیت جهاد اقتصادی و صنعتی در برابر دشمنان سخن گفته و بر ورود موثر مقاومت در این عرصه تاکید کرده‌است. نظر شما در این خصوص چیست؟
سخنان اخیر سید حسن نصرا... اهمیت زیادی دارد. جهاد اقتصادی و صنعتی که اخیرا توسط رهبر حزب ا... مطرح شده‌است، بر اساس ظرفیت‌های موجود و در راستای مواجهه با هرگونه تحرک دشمن علیه معیشت مردم انجام می‌گیرد.  در آینده‌ای نزدیک اثبات خواهدشد که مقاومت لبنان در نبرد اقتصادی و صنعتی با دشمن و خنثی‌سازی توطئه‌های آن مانند نبرد نظامی با دشمن  موفق خواهدبود.
موقعیت و وضعیت جریان مقاومت را در حال‌حاضر چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دلیل توطئه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مستمر غرب و دشمن صهیونیستی علیه حزب‌ا... را چه می‌دانید؟
دشمنان مقاومت، پس از ناامیدی از پیروزی بر حزب‌ا... در عرصه نظامی، در عرصه های دیگر نیز سعی دارند مقاومت را  تحت فشار ، تحریم و تهدید قرار دهند. برخی جریان‌ها در داخل لبنان نیز با این روند همراهی می‌کنند.
کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی، سعی دارند از  مطالبات برحق شهروندان در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی سوء استفاده کرده و هرگونه بهبود اوضاع اقتصادی در لبنان را به حضور نداشتن حزب‌ا... در دولت، پارلمان و معادلات سیاسی بیروت منوط کنند.
این روشی است که غرب و متحدان منطقه‌ای آن طی سال‌های اخیر به کار گرفته‌اند. آنها مردم را در تنگنا گذاشته‌اند تا از حزب‌ا...  و مقاومت رویگردان شوند. این در حالی است که مقاومت یک گفتمان و حزب‌ا...، تبلور این گفتمان هستند. این گفتمان نه تنها تضعیف نمی‌شود، بلکه شاهد حمایت بیشتر مردم آزادیخواه از آن هستیم.
هدف دشمنان، انزوای حزب‌ا...در بیروت است.  این توطئه، سال‌هاست ادامه داشته و اعمال این روش از سوی غرب و رژیم صهیونیستی غیرمنتظره محسوب نمی‌شود. بدون شک، دشمنان در این مسیر نیز مانند گذشته شکست خواهندخورد. در مقابل، ابعاد مقاومت  در برابر دشمن صهیونیستی و کشورهای غربی دیگر محدود به مسائل و حوزه نظامی نمی‌شود. حزب‌ا... و جریان‌های مقاومت در همه ابعاد، از جمله ابعاد اقتصادی، اجتماعی و ... تحرکات دشمنان را رصد و در هر یک از این موارد پاسخی متناسب و هوشمندانه طراحی کرده‌اند. حزب‌ا...، توانایی مقابله با تحریم‌ها و توطئه‌های اقتصادی دشمنان را در عرصه داخلی و خارجی دارد.
ما شکست رژیم صهیونیستی و حامیان و عوامل   آن را  در برابر جبهه مقاومت قطعی می‌دانیم. سید مقاومت ( سید حسن نصر ا...) در جریان جنگ 33 روزه، با همان استواری و ایمان خاص خود تاکید کرد اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر است.
امروز نیز ما در سالگرد جنگ 33 روزه، همین جمله را مورد تاکید قرار می‌دهیم: اسرائیل از خانه عنکبوت سست‌تر بوده و در مقابل حزب‌ا... و جریان مقاومت، سرنوشت و فرجامی جز شکست و نابودی ندارد. این وعده صادقی است که خداوند در قرآن کریم به مسلمانان حق طلب و مومن داده‌است.