ما به مسی باختیم، نه آرژانتین

گفت‌و‌گو با هاشم بیک‌زاده به مناسبت سالگرد فینال جام‌جهانی‌2014

ما به مسی باختیم، نه آرژانتین

امروز سالگرد فینال جام‌جهانی 2014است؛ لشکرکشی آرژانتین و مسی علیه تیم ماشینی آلمان. برای گفت‌وگو درباره آن فینال و البته آرژانتینی که جام را از کف داد، فکر کردیم و به گزینه‌ای بهتر از «هاشم‌ بیک‌زاده» نرسیدیم. داستان تقابل هاشم و مسی و آن اتفاقات تاریخی، از جایی شروع شد که بیک‌زاده در مصاحبه‌ای گفت دوست دارد با آرژانتین همگروه شویم. این جمله او خیلی زود باب شوخی را باز کرد. همه می‌گفتند قرار است هاشم، مسی را بگیرد و در چشم به‌هم‌زدنی شوخی‌های خودمانی اینجا، به صفحه مسی هم رسید. حتما کامنت معروف لیونل را پای توهین‌های عده‌ای یادتان هست: « برای این عده واقعا متاسفم. تمام کلماتی که آنها به کار بردند دوستانه نبود.» بعدها وقتی به آرژانتین باختیم کفاشیان آن جمله معروف را گفت که «مسی را با کامنت‌هایشان عصبی کردند تا به ما این شکلی گل بزند.» همه این اتفاقات را حالا در قالب یک گفت‌و‌گو مرور می‌کنیم با هاشم بیک‌زاده....

 امروز سالگرد فینال جام‌جهانی بین آرژانتین و آلمان است. اول از همه بگو دوست داشتی کدام تیم قهرمان شود؟
این دیگر سوال دارد؟ آرژانتین. من طرفدار این تیم هستم.
 به خاطر همین قبل از قرعه‌کشی جام‌جهانی‌2014 گفتی خدا کند با آرژانتین همگروه شویم؟
بله. من چون آرژانتین و مسی را قلبا دوست دارم، قبل از قرعه‌کشی گفتم خدا کند با آرژانتین همگروه شویم.
 اصلا وقتی این مصاحبه را کردی، ماجرای هاشم-مسی روی بورس آمد.
بله دیگر. همه به شوخی می‌گفتند خودت می‌خواهی مسی را مهار کنی؟ من هم به شوخی و خنده می‌گفتم اگر با آرژانتین همگروه شویم، خودم جلوی مسی را می‌گیرم. خلاصه شوخی شوخی ما با آرژانتین همگروه شدیم.
 بعد شوخی‌ها شدت بیشتری گرفت.
دیگر هرکسی چیزی می‌گفت. همه در فضای مجازی با من شوخی می‌کردند.
 اذیت شدی؟
راستش من شوخی کردم ولی دیگر حجم شوخی‌ها خیلی زیاد شد و به جایی رفت که حتی به مسی توهین‌هایی کردند. یادتان هست دیگر. بعد از قرعه‌کشی به صفحه او در فیسبوک حمله کردند و چقدر پیام‌های توهین‌آمیز نوشتند که باعث شد مسی ناراحت شود. یک شوخی داخلی را به خارج از ایران بردند و بعضی‌ها هم توهین کردند که اصلا کار خوبی نبود و فکر کنم همان آدم‌ها که الان بزرگتر شده‌اند از کارشان پشیمان هستند.
 بعد از بازی آرژانتین یادمان هست علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون فوتبال گفت اینقدر به مسی فحش دادند که اعصابش خرد شد و آن گل را زد.
حالا این چیزها که روی مسی تاثیر ندارد. او واقعا یک بازیکن فرازمینی است و به نظرم غیر از مسی کسی نمی‌توانست آن توپ را گل کند. ما به آرژانتین نباختیم بلکه به مسی باختیم. هرکسی جای او بود این توپ گل نمی‌شد.
 یادمان هست بعدها از عادل فردوسی‌پور گلایه کردی که چشمت زد و مصدوم شدی تا جلوی آرژانتین بازی نکنی.
راستش را بگویم من هنوز حسرت می‌خورم نتوانستم مقابل آرژانتین بازی کنم. خیلی دوست داشتم این اتفاق بیفتد ولی متاسفانه قبل از شروع جام‌جهانی مصدوم شدم. کی‌روش هم مردانگی کرد و گفت هاشم باید تا آخر جام کنار ما باشد. به خاطر همین من روی نیمکت تیم‌ملی بودم. بعدا در یک برنامه به عادل گفتم من را چشم زدی و جلوی آرژانتین بازی نکردم. البته شوخی بود و می‌خواستم اذیتش کنم. او من را اذیت کرد و من هم هدفم همین بود. اما در کل معتقد بودم قبل از آن جام چشم خوردم. همه توجهات بعد از قرعه‌کشی روی من بود. دیگر هرکس مرا می‌دیدید می‌گفت مامور مهار مسی آمد.
 لحظه‌ای که گل را خوردیم روی نیمکت چه حسی داشتی؟
حال بدی داشتیم. همه تیم. اینقدر خوب بازی کردیم و متاسفانه....
 دوست نداشتی آن لحظه در زمین بودی و زیر پای مسی می‌رفتی؟
چرا. یک چیز بگویم. تک تک بازیکنان نیمکت‌نشین فکر می‌کردند در زمین هستند. همه روی نیمکت با هر حرکتی تکان می‌خوردیم. در صحنه گل مسی هم همه بچه‌ها تلاش خود را کردند. اصلا معلوم نبود من آن لحظه جلوی مسی باشم یا نه؟ چون من دفاع چپ بودم و او پشت محوطه جریمه شوت را زد. ولی اگر نزدیکش بودم سعی می‌کردم با همه وجود زیر پایش بروم.
 پیش‌بینی تو قبل از فینال چه بود؟ فکر می‌کردی آرژانتین ببازد؟
اول از همه این را بگویم ما به تیمی باختیم که به فینال رفت. برای بازی با آرژانتین، تیم‌ملی خیلی زحمت کشید. آن 90‌دقیقه‌ای که شما و مردم دیدید، ویترین کار ما برای بازی با آرژانتین بود. ماه‌ها تلاش شد. کادر‌فنی خیلی زحمت کشید. بچه‌ها تلاش کردند تا سفت و سخت تمرین کنند. اصلا دلیل مصدومیت من همین بود که بچه‌ها همه با جان و دل و باقدرت تمرین می‌کردند تا جام‌جهانی را شروع کنیم. ما می‌دانستیم مردم چقدر به تیم‌ملی امید دارند. فکر می‌کنم یک بازی تاریخی هم جلوی آرژانتین کردیم. حق ما باخت نبود.
 ممکن بود ما آرژانتین را ببریم، خیلی چیزها عوض شود.
به نظرم داور پنالتی صد‌در‌صد روی اشکان دژاگه را نگرفت. دیدید که سه موقعیت عالی هم داشتیم و به نظرم دروازه‌بان آرژانتین روز خوبش بود. اگر پنالتی دژاگه را می‌گرفتند شانس ما برای برد زیاد بود چون کلی برنامه داشتیم اگر گل بزنیم چطور عمل کنیم.  در آن صورت تیم بسته‌تر بازی می‌کرد و مسی هم در آن موقعیت قرار نمی‌گرفت. البته هنوز معتقدم موقعیت مسی اصلا موقعیت گل نبود و او از خلاقیت خودش استفاده کرد و آن شوت فوق‌العاده را زد.
 قبل از جام‌جهانی‌2018 هم یک شوخی کردی و گفتی اگر تو را جلوی رونالدو بگذارند او را هم مهار می‌کنی.
دیگر شما خبرنگاران دوست دارید از ما تیتر خوب بگیرید. من هم گفتم اگر جلوی مسی بودم او را مهار می‌کردم، حالا اگر جلوی رونالدو هم باشم او را مهار خواهم کرد.
 البته در جام‌جهانی کلا نبودی. توقع نداشتی باشی؟
تیمی که به جام‌جهانی رفت فوق‌العاده بود و همه زحمت کشیدند. من دوست داشتم در جام‌جهانی باشم ولی به هر حال شرایط بازیکنان با گذر زمان فرق دارد. تیم‌ملی خیلی در آن جام خوب بازی کرد و باعث افتخار بود.
 هنوز طرفدار آرژانتین هستی؟
بله، من از بچگی طرفدار این تیم بودم. همیشه آرژانتین را دوست داشتم و دارم. امیدوارم یک روز دوباره قهرمان جهان شود. در جام‌جهانی‌2014 هم جلوی آلمان خوب بازی کرد و اگر اشتباه نکنم هیگواین هم یک موقعیت صد در صد گل را از دست داد که اگر همان گل می‌شد، آرژانتین به قهرمانی می‌‎رسید.