پشت پرده‌های خانوادگی ترامپ

جام‌جم گزیده‌هایی از کتاب جنجالی برادرزاده رئیس جمهور آمریکا را منتشر می‌کند

پشت پرده‌های خانوادگی ترامپ

سرانجام کتاب افشاگرایانه مری ترامپ، برادرزاده دونالد ترامپ تحت عنوان«بسیار زیاد و همیشه کافی نیست: خانواده من چگونه خطرناک‌ترین مرد جهان را ایجاد کرد» منتشر و در بازار عرصه شد.اگرچه ترامپ و دیگر اعضای خانواده او، تلاش زیادی برای جلوگیری از انتشار این کتاب و عرضه آن در آمریکا کردند، اما دادگاه فدرال انتشار کتاب خاطرات مری ترامپ را بلامانع دانست. انتشارات سیمون و شوستر که کتاب معروف اخیر جان بولتون تحت عنوان «اتاقی که در آن اتفاق افتاد»را نیز منتشر و به بازار ارائه کرده بود، کتاب مری ترامپ را منتشر کرده است.
 شبکه سی‌ان‌ان در گزارش خود اعلام کرده است تقریباً یک میلیون نسخه از کتاب افشاگرایانه مری ترامپ در اولین روز فروش فروخته شده و رکورد فروش کتاب جان بولتون در روز اول را زده است.
استقبال گسترده شهروندان آمریکایی از انتشار کتاب مری ترامپ، منجر به خشم ترامپ و همراهانش شده است. کیلی مک کینی، سخنگوی کاخ سفید پیش از این بیان کرد کتاب حاوی ادعاهای مسخره‌ و پر از تفکرات توخالی است .
مری ترامپ دارای دکترای روان‌شناسی بالینی است.

در اینجا بخشی از نکات اصلی کتاب «بسیار زیاد و همیشه کافی نیست: خانواده من چگونه خطرناک‌ترین مرد جهان را ایجاد کرد» را ترجمه و مرور کرده‌ایم:
ترامپ هیچ چیز از تاریخ و دیپلماسی نمی داند
این را واقعا می گویم. ترامپ هیچ چیز از تاریخ، دیپلماسی، ژئوپلیتیک و اصول حقوق و قانون اساسی نمی‌داند و اساسا در زندگی خود نیز تلاشی برای یادگیری آنها نکرده است. او( در دوران ریاست‌جمهوری ) با چنین نگاه و پیش‌زمینه‌ای به ارزیابی و بررسی متحدان آمریکا و داشته‌ها و ظرفیت‌های کشور ما پرداخت.
مردی بدون ارتباط  موثر
 ترامپ همواره در تلاش بود تا از سمت پدر خود ( فرد ترامپ) مورد نکوهش قرار نگیرد. او برای همین، مطابق سلیقه او رفتار می‌کرد.
 باید بگویم دونالد ( ترامپ) در طول زندگی خود توانایی تطبیق و ارتباط با دنیای واقعی را ندارد. او از توانایی داشتن ارتباطات موثر با دیگران محروم است.
سال های دور از خانه
  ترامپ روابط متعادلی با والدین خو نداشت. مادرش مری آن مک لئود ترامپ ، حداقل او را یک‌سال (در‌کودکی) رها کرد و پدرش نیز نیازهای کودکانه و نیاز به محبت و حمایت از سوی پسرش را درک نمی‌کرد. او از حمایت والدین خود به اندازه کافی برخوردار نبود و برای همین، از مواجهه با دنیای بیرونی خود رنج می‌برد. او همواره به هشدارهایی
( از سوی پدرش) مواجه بود که وی را از زندگی و رصد پیرامون خود هراسان می‌کرد.
عموی من یک خودشیفته است
برای عموی من ( دونالد ترامپ) هیچ چیز کافی نیست. او به هیچ چیزی قانع و راضی نیست. او به لحاظ روانشناختی، مصداق بارز یک شخصیت خودشیفته است. خودشیفتگی او باید دائم تقویت شود تا احساس شکنندگی و ضعف نکند. او در اعماق وجود خود می‌داند تصورش از خود با واقعیت و شخصیت وی انطباق ندارد. بنابراین باید فاکتورهای استثنایی بودن و خودشیفتگی خود را پررنگ کند تا این احساس تلخ به او دست ندهد.
خارج از اصول، دور از احساسات
 ترامپ در زندگی خود، تحت تاثیر پدرش، فرد ترامپ بوده است. فرد ترامپ بسیار قلدر بود. حتی این قلدری، در مرگ پدرم (فرد جونیور ترامپ) که بر اثر مصرف الکل زیاد درگذشت، قابل مشاهده بود. پدر ترامپ به فرزندانش از جمله دونالد ترامپ این گونه القا می‌کرد که احساسات (‌و ارزش‌های زندگی) غیرواقعی و غیرقابل قبول هستند. همین مسأله باعث ایجاد انحراف در دیدگاه‌های ترامپ نسبت به اصول زندگی و احساسات شد.
قبولی در دانشگاه با  تقلب
 دونالد ترامپ در یکی از آزمون‌های مهم تحصیلی خود یعنی اس .آی.تی به فردی پول داد تا به جای وی آزمون دهد. این آزمون، یکی از پیش نیازهای اصلی برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا محسوب می‌شد. ترامپ می‌ترسید از نمره کافی برای ورود به دانشگاه بهره‌مند نشود و نتواند نمره متوسط و حداقلی مدنظر دانشگاه‌ها را کسب کند.
او یک نژادپرست است
 استفاده ترامپ از الفاظ نژادپرستانه در طول زندگی وی طبیعی بوده است. اگر شما در کنار ترامپ حضور داشته باشید، به‌وضوح مشاهده می‌کنید استفاده از الفاظ نژادپرستانه برای وی بسیار عادی است.
دسیسه خانوادگی
 پدر ترامپ می‌خواست اداره شرکت‌ها و اموال خود را به پدر من بسپارد، اما از آنجا که پدرم به عنوان پسر بزرگ‌تر خانواده نمی‌توانست از عهده این کار برآید، به‌ناچار این کار به دونالد ترامپ سپرده شد.
 افزایش ثروت با تقلب مالیاتی
  از سال 2017 میلادی، رسانه‌های آمریکایی با من تماس می‌گرفتند و می‌خواستند در خصوص دونالد ترامپ و شخصیت او، نکات و اسنادی ارائه کنم. اما من از این کار اجتناب کردم. با این حال وقتی رفتارهای ترامپ و آسیب‌پذیری افراد جامعه بر اثر سیاست‌های او را دیدم، تصمیم خود را گرفتم. اسنادی را به روزنامه نیویورک تایمز ارائه کردم. در این اسناد تاکید شده بود دونالد ترامپ چگونه در دهه 1990 به منظور افزایش ثروتی که از خانواده‌اش به ارث برده بود، دست به تقلب مالیاتی زد.
پدرم را تحقیر می کردند
  پدر ترامپ  مدام پدر من  را تحقیر می‌کرد. دونالد ترامپ اگرچه هفت سال از پدر من کوچک‌تر بود، اما همواره شاهد تحقیر او توسط پدرش بود.
ما را از ارث محروم کردند
  دونالد ترامپ و خواهرش قبل از مرگ پدرم  او را فریب دادند و درنهایت نگذاشتند اموال چندانی از پدر و مادرشان به او برسد. آنها این اموال را بعدها نیز در اختیار ما (برادرزاده های ترامپ) قرار ندادند.
ترامپ از کودکی اش رنج می برد
 در طول سه سال اخیر و از وقتی ترامپ وارد کاخ سفید شده است، بارها مشاهده کرده‌ایم روزنامه‌نگاران و روان‌شناسان، از لفظ خودشیفته در قبال او استفاده می‌کنند. باید بگویم ترامپ بیش از آنچه تصور کنید، از بحران‌های روانی در دوران کودکی و زندگی خود متاثر شده است. بخش مهمی از رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی و خودشیفتگی خاص ترامپ، مرهون اتفاقات دوران کودکی اوست.
به دنبال دیده شدن
دونالد ترامپ وقتی رشد بیشتری کرد( وارد دوران جوانی شد)، دوست داشت به پدر خود اثبات کند از برادر بزرگ‌ترش قوی‌تر و کارآمدتر است . او همواره سعی کرد توانایی‌های خود را ، حتی اگر نداشت، برای پدرش نمایان کند و مورد تشویق او قرار بگیرد.
توهم و دروغ
وقتی ترامپ در سال 2015 میلادی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام آمادگی کرد، درصد قابل توجهی از شهروندان آمریکایی تصور می‌کردند او یک اسطوره است.
 این دروغ بزرگ تا امروز نیز ادامه دارد. این توهم و دروغ، بر اثر تبلیغات عده‌ای از جمهوریخواهان و برخی اوانجلیست‌ها ( طرفداران شاخه‌ای از پروتستاننیسم) به مردم آمریکا القا‌شده‌است.
 پمپئو، یک ترامپ متوهم می خواهد
 افرادی نظیر میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا، مایک پمپئو وزیر خارجه، کوین مک کارتی و ویلیام بار وزیر دادگستری آمریکا نقش به‌سزایی در شکل‌گیری و تکمیل توهمات، دروغ‌ها و اطلاع‌رسانی‌های نادرست درخصوص شخصیت و روحیات ترامپ به مردم آمریکا داشته‌اند. در این میان مهم نیست نقش‌آفرینی آنها خواسته یا ناخواسته بوده باشد.
ترامپ به دنبال تفرقه است
 باید بگویم ترامپ شنا کردن ( مانور) در میان اختلاف‌آفرینی و ایجاد تفرقه را به‌خوبی از پدرش ( فرد ترامپ) آموخته است.
 پدر او نیز عادت به ایجاد اختلاف میان اطرافیان و اعضای خانواده خود داشت. ترامپ نیز امروز با همین دیدگاه کشور را اداره می‌کند.
کشور ما( آمریکا) نیز مانند پدر من که قربانی وجود اختلاف و چندگانگی در خانواده ترامپ شد، در این بازی قربانی خواهد شد.
بیگانه با مهربانی
 مهربانی و بخشندگی در زندگی دونالد ترامپ جایی نداشته و اکنون نیز جایی در اداره آمریکا ندارد. او با این مفاهیم بیگانه است و اعضای حزب (جمهوریخواه) و طرفداران وی نیز به تابعی از همین سیاست‌ها و نگاه منفی وی تبدیل شده‌اند. این یک فاجعه برای کشور ماست.
اطاعت کردن، همین و بس!
 میل به اطاعت شدن، یکی از امیالی است که دونالد ترامپ از دوران کودکی خود و از پدرش به ارث برده است. فرد ترامپ اساسا نمی‌دانست عشق به فرزند چیست. او روابط با فرزندانش را بر اساس منافع خود تعریف کرده بود. فرد ترامپ علاقه داشت هر چه می‌گوید، اطاعت شود. همین و بس. او میل به دستور دادن و اطاعت شدن داشت.
ماریانا، آیا این عکس جذاب نیست؟
 وقتی یک‌بار به دیدن دونالد ترامپ در کاخ سفید رفتم(اوایل ریاست‌جمهوری)، او اشاره‌ای به عکس پدرش کرد که در اتاقش در کاخ سفید نصب شده بود و به من گفت: ماریانا، آیا این عکس جذاب نیست؟
در آن عکس، پدربزرگم جوان بود. فردی با موها و سبیلی سیاه. من به دونالد ترامپ گفتم: بهتر است عکسی نیز از مادرت در این اتاق بگذاری.
دونالد ترامپ گفت، فکر خوبی است و از دیگران خواست ( بعدا) عکسی از مادرش به وی بدهند. پس از آن، عکاس کاخ سفید از ما عکس گرفت و من وقتی عکس را دیدم، احساس کردم چهره پدربزرگم که مقابل آن عکس گرفتیم، مثل یک روح پشت سرم است.
خانواده ای که از او حمایت نمی کنند
 همه اقوام و اعضای خانواده اولیه دونالد ترامپ او را می‌شناختند. شاید کسی به این نکته توجه نکرد که در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری(سال 2016) بسیاری از اعضای خانواده مادری او حاضر نشدند در حمایت وی سخنی بگویند.
مسخره کردن، سلاح ترامپ
 ترامپ در مهمانی‌های خانوادگی، مدام افرادی که ثروتمندتر و موفق‌تر از او بودند را مسخره می‌کرد. او معتقد بود این افراد مقابل او بازنده هستند. این عادت همیشگی ترامپ بود تا دیگران را در برابر خود بازنده و ضعیف‌بشمارد.
تصمیمات نابود کننده
 من زمانی وحشتم از عمویم( دونالد ترامپ) بیشتر شد که مشاهده کردم رفتارها و تصمیمات وی به عنوان رئیس‌جمهور، روی زندگی میلیون‌ها نفر انسان موثر است.
دروغگوی حرفه ای
 برخی ارزش‌ها اساسا برای ترامپ تعریف نشده‌اند. یکی از این موارد، دروغگویی است. ترامپ برای این‌که اثبات کند از همه برتر است، به‌راحتی دروغ می‌گوید و اساسا این مسأله برای وی زشتی و قباحتی ندارد.
مردی که با تحقیر کردن زندگی می کند
فرد ترامپ در سخنانش، از کلمات تحقیرآمیز زیادی در قبال دیگران استفاده می کرد. او حتی هنگام بیماری همسر و فرزندانش، آنها را مسخره می‌کرد. دونالد ترامپ نیز این عادت را از پدر خود یاد گرفته و همه را مسخره و تحقیر می‌کند. او از کلماتی مانند«موش آب کشیده» یا دیگر کلمات تحقیرآمیز به‌راحتی در قبال دیگران استفاده می‌کند.
همان ترامپ کودک
دونالد ترامپی که امروز مشاهده می‌کنیم، همان ترامپی است که کودکی و جوانی او را برایتان شرح داد‌م. او تفاوتی با قبل نکرده است.
 وقتی رفتارهای فرد ترامپ و دونالد ترامپ منجر به نابودی (افسردگی و مرگ) پدرم فرد جونیور ترامپ شد، سکوت کردم اما این بار رفتارهای دونالد ترامپ یک کشور را در معرض نابودی قرار داده است. برای همین تصمیم گرفتم دیگر در مقابل این مسأله سکوت‌نکنم.



نگاهی به ساختار کتاب
این کتاب در چهار فصل و 14 بخش تنظیم و منتشر شده و حجم آن 215 صفحه است. مری ترامپ در مقدمه 21 صفحه‌ای کتاب، به تبیین چرایی نگارش اثر جدید خود علیه دونالد ترامپ پرداخته و تاکید کرده است:
من بیشتر این کتاب را براساس خاطرات و داشته‌های خودم نوشته‌ام. با این حال، در مواردی که نسبت به برخی موضوعات اطلاعی نداشتم، با دیگر اعضای خانواده و اقوام دونالد ترامپ گفت‌وگو کردم و فایل آنها نیز موجود است. همچنین مستندات من در تهیه این گزارش، اسناد بانکی، گزارش‌های مالیاتی، اسناد رسانه‌های خصوصی و خبرنگاران، اسناد خانوادگی، ایمیل‌ها، تصاویر و سایر مواردی است که به لحاظ اعتباری، خدشه‌ای در آنها وجود ندارد.
چهار فصل این کتاب عبارتند از: ظلم موضوعیت دارد، طرف اشتباه یک آهنگ، دود و آینه‌ها و بدترین سرمایه‌گذاری تاکنون.