تروریست‌های مرده روی آنتن زنده

پخش زنده سخنرانی مریم رجوی سرکرده گروهک منافقین از شبکه ایران‌اینترنشنال با واکنش‌های منفی بسیاری روبه‌رو شده است

تروریست‌های مرده روی آنتن زنده

جمعه شب، شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال سخنرانی مریم‌رجوی سرکرده منافقین را در نشست سالانه شورای این گروهک به صورت زنده پخش کرد و پس از آن، طیف‌های مختلف، هجمه‌ها و انتقادهای زیادی را نسبت به عملکرد این اقدام شبکه مطرح کردند. هشتگ‌هایی هم علیه رجوی راه‌افتاد و بسیاری از راه‌انداختن پویشی برای تحریم این شبکه گفتند. در اینجا نگاهی به این اتفاق، ریشه‌ها و بازخوردهای آن انداخته‌ایم.

چه شده؟
جمعه شب، شبکه ایران اینترنشنال گردهمایی گروهک منافقین که با سخرانی مریم رجوی، سرکرده این گروهک همراه بود را به صورت زنده پوشش داد. با پخش این برنامه بسیاری شروع به انتقاد از عملکرد این شبکه کردند. کسانی از طیف‌های متفاوت سیاسی و عقیدتی که شاید اختلاف‌نظرهای زیادی با یکدیگر داشته باشند، اما بر سر تروریستی بودن فعالیت‌های منافقین طی سال‌های گذشته اتفاق‌نظر دارند و از این رو اقدام این شبکه برای این‌که آنتن را بی‌واسطه در اختیار این گروهک قرار داده‌است، غیرقابل دفاع می‌دانند.


قانع نشدیم
ایران اینترنشنال پیش از این نیز، گردهمایی این گروهک را پوشش داده و در پاسخ به انتقادها گفته بود: «گروهی از مخاطبان ایران اینترنشنال از اقدام ما در پوشش ویژه گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق انتقاد کرده و گفته‌اند که این گروه شایسته چنین توجهی نیست. هدف ایران اینترنشنال گزارش بی‌طرفانه تمام رویدادهای مرتبط با ایران و انعکاس صداهای مختلف است. کما این‌که مخالفان سازمان مجاهدین در جریان پوشش زنده نظرات خود را ابراز کردند. ایران اینترنشنال طبق اصول حرفه‌ای، دیدگاه مقام‌های حکومتی ایران و گروه‌های متنوع مخالف حکومت را به‌صورت متوازن بازتاب می‌دهد.» با وجود این توضیح‌ها همچنان بسیاری این کار را غیرقابل توجیه می‌دادند و بر این باورند تروریستی بودن سازمان منافقین جایی برای پوشش خبری و دفاع از عملکرد آن باقی‌نمی‌گذارد. هرچند این شبکه غیر از این مورد، باز سابقه گفت‌وگو و مجال دادن به گروهک‌های تروریستی را دارد. نمونه‌اش گفت‌وگو با تروریست‌های الاحوازیه بعد از عملیات تروریستی حین رژه ارتش در اهواز بود که چند سال قبل اتفاق افتاد.


بلاک + ریپورت
نکته جالب توجه در موج انتقادها و پویش‌هایی که علیه پخش این برنامه راه افتاده، حضور آدم‌هایی با دیدگاه‌های سیاسی مختلف و گاهی ضد یکدیگر در کنار هم است. در ادامه این انتقادها پویش‌هایی از جمله کمپین بلاک و ریپورت کردن این شبکه در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده‌است و بسیاری از کاربران در حساب‌های کاربری خود در فضای مجازی نوشته‌اند اکانت‌های این شبکه را آنفالو کردند. برخی خبرنگاران و تحلیلگران هم خبر از قطع همکاری خود با این شبکه دادند یا گفتند این شبکه حق ندارد از آنها تصویر و صدایی روی آنتن ببرد و عنوان کردند کسانی که با هر عنوانی با این شبکه همراه باشند موافق فعالیت‌های تروریستی هستند، زیرا محل تامین منابع مالی این شبکه عربستان است و این شبکه با توجه به سیاست خارجی عربستان در مقابل ایران، نمی‌تواند همسو با منافع کشورمان باشد و از این رو تعداد زیادی از کاربران از برنامه عربستان برای به جریان انداختن عملیات‌های تروریستی در ایران خبر دادند و بیان کردند ایران اینترنشنال نه یک رسانه بلکه ابزاری در راستای سرعت بخشیدن به اهداف عربستان است. در این زمینه هشتگی‌ هم علیه مریم رجوی راه افتاده که ترند شده‌است.



یک اشتباه  
به گمان برخی، پروژه عادی‌سازی و قبح‌زدایی عملکرد گروهک منافقین، یکی از برنامه‌های ایران اینترنشنال است؛ مثلا یکی از کاربران فضای مجازی در توییت خود عنوان کرده است: «ایران‌اینترنشنال رسانه نیست؛ یک پروژه است. از یکی از کارمندانش که بعد از انتقادم پیام داده بود تا من را متوجه اشتباهم کند پرسیدم: «فقط بگو چرا یک شهروند سعودی باید دلش برای آزادی بیان در ایران بسوزد و برای‌مان شبکه ۲۴ساعته فارسی زبان راه بیندازد؟» البته هرگز پاسخی به این سوال نداد.» در این میان البته عده‌ای هم بیان می‌دارند بازتاب نظرهای متفاوت و در اختیار قرار دادن تریبون به طیف‌های مختلف فکری از اصول حرفه‌ای‌گری است، اما در مقابل تعدادی هم با چند دلیل این شیوه تفکر را بی‌ارتباط با این مورد می‌دانند و می‌گویند با استناد به نشریاتی چون گاردین و وال استریت، منابع مالی این شبکه فارسی زبان توسط کانال‌های مالی وابسته به دربار عربستان سعودی و بن سلمان تامین می‌شود؛ هر چند با وجود روشن بودن منابع مالی این شبکه، همچنان این موضوع به صورت رسمی از سوی آنان تایید نشده است. برای مثال در یوتیوب در کنار نام کانال شبکه‌های تلویزیونی نام سرمایه‌گذار یا مالک آن ذکر می‌شود، اما در مورد این شبکه چنین عنوانی وجود ندارد. البته به باور این عده با نگاه به کارنامه کاری ایران اینترنشنال می‌توان به‌وضوح قدم برداشتن آن در چارچوب کلی سیاست‌های عربستان بر ضد ایران را مشاهده کرد. 




2 نگاه
    با پخش زنده سخنان سرکرده منافقین، حتی کیوان عباسی، بنیانگذار و مدیر شبکه من و تو که چندان خوشنام هم نیست در توییتی متلک‌آمیز خطاب به این شبکه نوشت: چقدر خوب که هواداران مجاهدین خلق می‌تونن از طریق ایران اینترنشنال کنفرانس این سازمان خیلی محبوب و مردمی رو به صورت زنده دنبال کنن! ارتباط این شبکه با دولت سعودی و ارتزاق آن از پول عربستان زبانزد اهالی رسانه است، طوری که بسیاری از خبرنگارانی که سابقا با این شبکه همکاری می‌کردند، برای فرار از بدنامی بیشتر، همکاری خود را با این شبکه متوقف کردند.
    ماریا سرسالاری، رئیس سابق بخش فارسی یورونیوز هم در توییتی به اقدام شبکه ایران اینترنشنال واکنش نشان داد و نوشت: بار اول که پخش زنده مراسم گروه تروریستی خمر سرخی مجاهدین خلق از ایران اینترنشنال پخش شد، خبرنگاران واقعی که اعتراض کردند، اخراج شدند. چند خبرنگار هم گفتند اشتباه شده و روز تعطیل بوده! ببینیم این‌بار چه توجیهی می‌آورند. پول‌های عربستان همه چیز را می‌خرد. مبارک است آقای رمضان‌پور! علی اصغر رمضان‌پور، معاون سابق وزارت ارشاد دوران اصلاحات بود که وظیفه تشکیل و راه‌اندازی این شبکه را به عهده داشت.