نظارت تشكیلاتی

نظارت تشكیلاتی

موسی غضنفرآبادی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان


پیشنهاد مربوط به نظارت شورای نگهبان بر عملكرد نمایندگان قابل تامل است و بالاخره نظارت آنها در طول دوران فعالیت مجلس می‌تواند استمرار داشته باشد.
عملكرد منفی و سوءاستفاده‌ از موقعیتی كه برخی نمایندگان داشتند، باعث شده كه در دوره‌های بعد از سوی شورای نگهبان تایید نشوند. اما این‌كه در حین نمایندگی این نظارت از سوی شورای نگهبان صورت بگیرد و مثلا بخواهند نمایندگی را سلب كنند تا حدودی دشوار به نظر می‌رسد. به هر صورت برای این موضوع هنوز مصوبه قانونی وجود ندارد. البته در مجالس قبل كه ما قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را می‌نوشتیم، چنین بحثی مطرح شد اما رای نیاورد.
در عین حال باید دید مجلس یازدهم با توجه به روحیه انقلابی كه دارد چگونه از این پیشنهاد استقبال می‌كند و البته می‌توان پیش‌بینی كرد كه در مورد این پیشنهاد موضع سختگیرانه‌ای نگیرند. البته ممكن است در فضای بیرون از مجلس، جو سنگینی علیه این پیشنهاد به‌راه بیفتد، اما در مجموع تصور می‌كنم كه بحث نظارت شورای نگهبان در حین فعالیت نمایندگی نیازمند تصویب قانون است.
به هر حال پذیرش این موضوع لازمه قبول نظارت نهادی بیرون از مجلس بر مجلس است و ممكن است این پذیرش به‌آسانی صورت نگیرد. به این نكته هم باید توجه كرد كه در صحبت‌های رهبری در دوران مجلس نهم به این مساله اشاره شده بود كه از خود مجلس بر مجلس نظارت صورت گیرد.
با این وصف گرچه هیات نظارت تشكیل شد، اما به نظر می‌رسد آن‌گونه كه توقع رهبر انقلاب بود نظارت دقیقی صورت نگرفت. به هر حال این هم یك گام است و باید گام‌های بعدی تكمیل شود. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید در حوزه نظارت، تشكیلاتی‌تر عمل كند و در این باره مناسب است كه كمیته‌ای تحقیقاتی تشكیل شود.