روز تکرار نشدنی جام‌جم

مروری بر خاطرات 24 سال قبل و حضور رهبر انقلاب در سازمان صدا و سیما

روز تکرار نشدنی جام‌جم

9 مرداد 1375 تا 9 مرداد 1399. دقیقا 24 سال از روزی می‌گذرد که مقام معظم رهبری به ساختمان صداوسیما در خیابان جام‌جم رفتند. روزی که برای خیلی از دست‌اندرکاران، کارکنان و مدیران رسانه ملی خاطره‌انگیز بوده و نقطه‌ عطفی در مجموعه‌ صداوسیما شد. حضور رهبر انقلاب در صدا و سیما یک بازدید جزئی یا یک سخنرانی کوتاه نبود. ایشان از صبح زود تا عصر یعنی حدود 14 ساعت در مجموعه حضور داشتند. از واحدهای مختلف سازمان بازدید کردند و با افراد به بحث و گفت‌وگو پرداختند. این روز و این بازدید بهانه‌ای شد برای این‌که یک مناسبت به تقویم‌های ایرانی اضافه شود. حالا سال‌هاست که از 9 مرداد ماه به عنوان روز صداوسیما یاد می‌شود و به این بهانه کارنامه کاری رسانه ملی بررسی می‌شود.

 جزئیات آن 14 ساعت
با این‌که مقام معظم رهبری سال 70 هم با هنرمندان و کارکنان رادیو نمایش دیدار داشتند و بعدها هم در سال 83 در دیداری سرزده از واحدهای مختلف سازمان دیدن کردند، اما حضور 14 ساعته ایشان در مرداد 1375 را می‌توان به عنوان مهم‌ترین دیدار ایشان از صداوسیما در نظر گرفت. 
اجرای مراسم بازدید از صداوسیما را محمد رحمان نظام‌اسلامی را به‌عهده داشت و با استقبال دو فرزند از شهیدان صداوسیما از رهبری شروع شد. بعد از آن رهبر انقلاب به محل یادبود شهدای صداوسیما رفتند و فاتحه‌ای خواندند. در آن سال علی لاریجانی، رئیس سازمان صداوسیما بود و رهبر انقلاب را در این بازدید همراهی می‌کرد. در طول زمانی که  رهبر انقلاب در صداوسیما حضور داشتند ایشان از بخش‌های استودیوهای برنامه كودك، موسیقی، صداگذاری، زیرنویسی، بخش زبان‌های خارجی، رادیو برون‌مرزی و نیز استودیوی پخش خبر دیدن كردند. در سرکشی به واحدهای مختلف مدیر هر مجموعه‌ گزارشی از روند فعالیت‌های خود را به مقام معظم رهبری ارائه کردند و همزمان با بازدید ایشان مجموعه‌ای از طرح‌ها و پروژه‌های فنی صداوسیما مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.  همچنین همزمان با 
دیدار رهبری از  جام جم در آن زمان نمایشگاهی با عنوان «صداوسیما در یک نگاه» برپا شده بود و ضمن بازدید ایشان از غرفه‌های این نمایشگاه، مسؤولان این غرفه‌ها توضیحاتی ارائه می‌کردند. 
علی اصغر پورمحمدی که در آن زمان مدیر گروه اجتماعی شبکه‌های یک و سه سیما بود، می‌گوید: «دیدار مهمی بود. فکر می‌کنم آن روز رهبر انقلاب از در  چمران وارد سازمان صداوسیما شدند. یک دیدار طولانی، جذاب و بسیار تخصصی که همه تلویزیونی‌ها را خوشحال کرد.» مدیر سابق شبکه‌ سه می‌گوید: «رهبری علاوه بر بازدید از قسمت‌ها و بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما به استودیوها و لوکیشن‌های برنامه‌سازی خصوصاً برنامه‌های کودک رفتند و در هر دیداری هم نکات تخصصی را می‌فرمودند.»
 تاثیرات این بازدید
سال 1375 صدا و سیما سازمان کوچک‌تری نسبت به این روزها بود و مخاطبان، پنج شبکه آن را با تلویزیون‌های سیاه و سفید یا رنگی 14 و 21 اینچ تماشا می‌کردند. آن زمان شبکه یک و دو شبکه‌های قدیمی و ریشه‌دار سازمان بودند و از تاسیس شبکه سه فقط سه سال می‌گذشت. شبکه چهار و شبکه پنج (تهران سابق) هم چند ماهی می‌شد که برای مخاطبان محدودی کارشان را شروع کرده بودند. 
همزمان با حضور رهبر انقلاب در صداوسیما از چند طرح در شهرهای مختلف در حوزه‌ صداوسیما بهره‌برداری شد.  آن زمان ساختمان جدید مرکز صداوسیما در اصفهان، مرکز تولید و پخش رادیویی اراک و طرح توسعه مرکز یزد به بهره ‏برداری رسید و 14 منطقه دیگر از کشور تحت پوشش شبکه چهار سیما قرار گرفتند. این طرح‌ها باعث پیشرفت و گسترش خدمت‌رسانی سازمان برای عموم  مردم بود.
 خاطره‌ای دلنشین
یکی از مدیرانی که در آن زمان در صداوسیما مشغول به کار بود، علی‌اکبر خدابخش است. او سال 75 گزارشگر رادیو بوده و در رادیو دو مشغول فعالیت بوده است. 
خدابخش که تا سال 96 در سمت مدیر روابط عمومی رادیو مشغول به کار بود در توضیح آنچه در آن روز گذشته، می‌گوید: «در آن زمان در رادیو دو شبکه داشتیم که به تازگی به محل جام‌جم انتقال یافته بود و من هم گزارشگر رادیو بودم و یادم هست همه در این روز شور و حال خاصی داشتند. ایشان توصیه‌ها و نکات مهمی را در آن روز با کارکنان و مدیران این سازمان مطرح کردند. با این حال اگر بخواهیم سخنان و منویات رهبر انقلاب را مورد توجه قرار دهیم هر روز، روز صداوسیماست، حتی روزهایی که مناسبت‌های ملی ما هستند و صداوسیما در بیان آنها نقش داشته است، مثل روزی که خبر آزادی خرمشهر اعلام شد.»
داوود نعمتی انارکی ،مدیر کل روابط عمومی صداوسیما که در سال 75 سمت مدیر ارتباطات مردمی سازمان را به‌عهده داشت در یادآوری این روز می‌گوید:« با گذشت ۱۹ سال از آن تاریخ این روز همچنان برای کارکنان صدا و سیما از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از مدیرانی که در آن زمان در جریان آن بازدید حضور داشتند از آن با عنوان خاطره ای دلنشین یاد می کنند.... خاطرم هست که در پایان دیدار یک‌روزه‌ ایشان از صداوسیما در اجتماع مدیران و مجموعه دست‌اندكاران این سازمان حضور یافتند و در مورد بهبود هر چه بیشتر برنامه‌ها و كیفیت كارهای تولیدی آن رهنمودهایی را 
ارائه فرمودند. نعمتی در ادامه‌ خاطره‌هایش می‌گوید: سخنانی که رهبر انقلاب در آن روز با کارکنان صداوسیما داشتند، آن‌قدر دارای اهمیت است که می‌تواند به نوعی نقشه‌ راه و نشان‌دهنده مسیری باشد که سازمان باید در ادامه فعالیت‌هایش آن را طی کند. چنین مناسبت هایی فرصتی است تا رویدادها و جریان‌های کشور مرور شود و مسیر و اهدافی که پیش بینی شده است مورد بررسی قرار بگیرد.»

​​​​​​​اراده اصلاح و تکمیل
علاوه بر بازدید از بخش‌های مختلف، آیت ا... خامنه‌ای با حضور در مسجد بلال صداوسیما در جمع مدیران و کارکنان این سازمان به سخنرانی پرداختند و در بخشی از سخنان خود گفتند: «در گردش گسترده‌ امروز، دره‌ عمیقی میان وضعیت کنونی با گذشته‌ای که من آن را دیده بودم، مشاهده شد. 
بر روی هم، این‌جور می‌فهمم که صداوسیما در حرکت خود - که گویا برای همه محسوس است - بحمدا... سمت و سوی لازم را یافته و اراده‌ اصلاح و تکمیل، آن را در پنجه‌ خود گرفته است. ستایش نهایی آنگاه شایسته است که این راه تا پایان پیموده شود، گرچه راه به سوی برتری و کمال را هیچ پایانی نیست.»