ولوله سلمان فارسی در مجن

فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» همزمان با عید سعید قربان در شاهرود از سر گرفته شد

ولوله سلمان فارسی در مجن

از روز گذشته هیاهو و ولوله زیادی در مجن برقرار است. همه بی‌قرارند. هر كس در نقطه‌ای به تماشا ایستاده، زیرا قرار بر عبور كاروانی بزرگ است. حال ممكن است این سوال برایتان به وجود بیاید كه كدام كاروان؟ قضیه چیست؟! حتی شاید نام مجن را كمتر شنیده باشید یا اصلاً به گوش‌تان هم نخورده باشد، اما داوود میرباقری، كارگردان سرشناس تلویزیون و سینمای ایران پاسخگوی همه این سوالات است. او قرار است مردم را با بخشی دیگر از زادگاهش آشنا كند و آن هم شهری به نام مجن است. البته این كارگردان شهیر، بخش‌هایی از سریال مختارنامه را در زادگاهش ساخته بود و حالا این بار با نگاهی دیگر به زادگاهش سفر كرده است. میرباقری این‌بار می‌خواهد بخش‌هایی از سریال سلمان فارسی به تهیه‌كنندگی حسین طاهری را در این شهر به تصویر بكشد كه در 33 كیلومتری شمال غربی شاهرود قرار دارد. نكته جالب این است كه مجن به دلیل قرار گرفتن در منطقه كوهستانی، شهری بن‌بست است و تنها راه ارتباطی آن جاده‌ای آسفالت است كه مجن را به شاهرود و گرگان ارتباط می‌دهد. حال میرباقری همراه یارانش از روز گذشته در مجن كارشان را شروع كردند تا در این شهر كوچك، ورود كاروان حامل سلمان جوان به محدوده امپراتوری بیزانس را به تصویر بكشند. همین اتفاق بزرگ باعث شده مجن در مركز توجهات قرار بگیرد و حالا دیگر مردم ایران شهر مجن را بیشتر خواهند شناخت، زیرا این شهر میزبان دوربین‌های فیلمبرداری و سناریویی است كه قرار است بخشی از زندگی یكی از صحابه‌های رسول ا...(ص) به نام سلمان فارسی را روایت كنند. آغاز به كار این مجموعه اما بهانه‌ای شد تا جمعی از عوامل سریال، میزبان مسوولان شهرستانی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، فرماندار، امام جمعه موقت و دیگر مسوولان به همراه اصحاب رسانه و خبرنگاران باشند آن هم در جوار لوكیشن فیلم در شهر تاریخی مجن.

2 ماه در مجن و بعد سفر به شاهرود
سریال سلمان فارسی، جمعه دهم مردادهمزمان با عید سعید قربان با رعایت تمام پروتكل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با كرونا در شهر مجن در اطراف شاهرود آغاز شد. اعضای گروه روز گذشته، صحنه ورود كاروان حامل سلمان جوان به محدوده امپراتوری بیزانس را ضبط كردند. البته صحنه‌های عبور كاروان به صورت لانگ شات (نمای دور) ضبط شد. طبق گفته یكی از عوامل سریال سلمان فارسی، گروه سازنده نزدیك به دو ماه در مجن ضبط خواهند كرد و بعد از آن، ادامه بخش‌های همین كاروان را در شاهرود ادامه خواهند داد. در این صحنه فرهاد اصلانی (نقش تاجر)، محمدرضا هدایتی (ملازم هندی) و علی دهكردی (یكی از یاران سلمان) حضور داشتند. فیلمبرداری سلمان فارسی زمستان سال گذشته در كرمان و قشم آغاز شده بود، اما به دلیل شیوع ویروس كرونا در سال جاری متوقف شد. با لغو سفرهای تركیه و ارمنستان و جایگزینی لوكیشن‌های داخلی مانند شاهرود و شهرك‌های سینمایی غزالی و نور، نهایتا لوكیشن اطراف شهرستان شاهرود به منظور ادامه فیلمبرداری سریال سلمان فارسی در سال 99 انتخاب و مراحل پیش تولید انجام شد. افزوده شدن بخش محافظت‌های بهداشتی و لزوم رعایت دقیق پروتكل‌های مصوب، پیش‌تولید را مفصل‌تر كرد. بنا بر اعلام روابط عمومی سریال سلمان فارسی با وجود تغییرات اجتناب‌ناپذیر ایجاد شده، ساخت این اثر فاخر ملی، طبق زمان‌بندی پیش خواهد رفت.




ماجرای میرباقری و زادگاهش
داوود میرباقری طی سال‌ها فعالیت خود در عرصه فیلمسازی و ساخت مجموعه‌های تلویزیونی، خیلی وقت‌ها زادگاه خودش شاهرود و اطراف آن را برای محل تصویربرداری انتخاب می‌كند. از‌جمله آنها:
1367: بخش‌هایی از سریال گرگ ها/ مكان: روستای خیج در اطراف شاهرود/ سمت: نویسنده و كارگردان
1389: سریال یلدا/مكان: بسطام در شش كیلومتری شاهرود/ سمت: مشاور و بازنویس
1391: سكانس‌های عاشورایی سریال مختارنامه/مكان: بیابان‌های روستای طرود در نزدیك شهرستان شاهرود/سمت: نویسنده و كارگردان



ناگفته‌های داوود میرباقری از سلمان فارسی
داوود میرباقری، كارگردان و نویسنده سریال سلمان در جمع خبرنگاران و مسوولان می‌گوید: ما آمده‌ایم تا بمانیم و اگر همراهی و همدلی وجود داشته باشد این پروژه در همین شهرستان به انتها می‌رسد و با توجه به پتانسیلی كه در این منطقه وجود دارد و با توجه به همراهی، نیروی انسانی پا به كار و تنوع جغرافیایی كه در این شهرستان وجود دارد به نظر می‌رسد بتوانیم گام‌های خوبی را تا انتهای كار برداریم.
این كارگردان با بیان این‌كه سلمان پروژه پیچیده و سختی است، بیان می‌كند: شما مختارنامه و امام علی (ع) را مشاهده كردید، اما باید گفت سلمان هم در شكل و هم در اهمیت و معنا و مفاهیمی كه در بر می‌گیرد، پنج برابر مختارنامه است و این كار را سخت می‌كند.
به گزارش مهر، وی با بیان این‌كه سلمان در حقیقت پروژه بررسی تاریخ ادیان است، تاكید می‌كند: سلمان با توجه به عشق به حقیقتی كه داشت تقریباً همه ادیان را در نوردید تا در كنار پیامبر (ص) آرام بگیرد و این نكته مهمی است. پس بررسی سلمان فارسی یعنی بررسی تاریخ ادیان.
كارگردان سریال سلمان با تاكید بر این‌كه شاهد اتمام پروژه در شاهرود خواهیم بود، می‌گوید: رایزنی‌های بسیاری صورت گرفته تا كلنگ شهرك سینمایی در شاهرود به زمین بخورد و امیدواریم این فرصت با سریال سلمان به وجود آید و روی این پروژه سرمایه‌گذاری شود. بعد از تصویربرداری در قشم و كرمان در ادامه پروژه سلمان مقرر شد تا ما پس از عید نوروز برای ادامه فیلمبرداری به تركیه برویم و سال ۹۹ را برای این كشور پیش‌بینی كرده بودیم كه كرونا و معضلات آن سبب شد راه‌ها بسته شود و شاهرود را جایگزین و بازسازی كردیم. قرار شد فصل مرتبط با تاریخ بیزانس را در منطقه مجن فیلمبرداری كنیم.


مجن كجاست؟
نام شهر: مجن از واژه «جنت» به معنای بهشت گرفته شده است. آنان معتقدند دلیل این نامگذاری وجود درختان سر به فلك كشیده بوده است.
مختصات جغرافیایی: شهر تاریخی مجن با بافتی پلكانی شكل در 33 كیلومتری غرب شاهرود و میان سلسله جبال سر به فلك كشیده البرز جای گرفته است. بافت تاریخی و پلكانی شهر مجن از جمله جاذبه‌های گردشگری آن به‌شمار می‌رود.‌
لقب: ماسوله كویر ایران
مكان‌های دیدنی: آبشار زیبای مجن، چشمه هفت رنگ، آبشار تنگه داستان، جنگل ابر، منطقه سرسبز فرحزاد و آبشار تنگه اسمال
آیین‌های نمادین: در ماه‌های محرم و صفر آیین‌هایی از جمله مراسم نخل گردانی، چلچلا، حركت نمادین كاروان طفلان مسلم و غیره برگزار می‌شود. این آیین‌ها با توجه به اعتقادات مذهبی مردم به بهترین شکل ممكن صورت می‌گیرند. آیینی به نام گل هاكنی است كه در استان سمنان، در شهر مجن، یكی از شهرهای نزدیك شاهرود برگزار می‌شود. آیینی كه هر ساله دستی بر سر و روی خانه‌های شهر مجن می‌كشد تا دل اهالی آن را شاداب کند.