آوای ولایی

730 برنامه در دهه ولایت و امامت از شبکه‌های رادیویی پخش می‌شود

آوای ولایی



حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی از برنامه‌های شبکه‌های رادیویی در ایام دهه ولایت و امامت خبر داد. وی تاکید کرد شبکه‌های رادیویی همسو با سایر بخش‌های رسانه ملی در راستای ایجاد فضایی شاد و امیدآفرین و تعمیق و گسترش معارف دینی وخودشناسی و ولایت‌پذیری میان شنوندگان برنامه‌هایی در قالب‌ها و ساختارهای متنوع در دهه ولایت و امامت تدارک دیده‌اند. همچنین معاون صدای رسانه ملی درباره برنامه‌های پیش روی رادیو در دهه ولایت اعلام کرد شبکه‌های رادیویی در مجموع با 730 برنامه در 144 عنوان و به مدت 304ساعت و 40دقیقه به موضوع دهه ولایت در سال 1399 می‌پردازند که از این میزان برنامه، 66 برنامه در قالب 21 عنوان و به مدت 35ساعت و 10دقیقه ویژه، 259 برنامه در قالب 53 عنوان و به مدت 131 ساعت و 53دقیقه منعطف (بیشتر از 70درصد)، 243 برنامه در قالب 57 عنوان و به‌مدت 99 ساعت و21دقیقه پرداخت به موضوع (کمتر از 70درصد) و 162 برنامه در قالب 13 عنوان و به مدت 38 ساعت و 16دقیقه  تامینی است.
رادیو ایران و داستان ولایت
مهم‌ترین محورهای محتوایی رادیو ایران، برای مناسبت دهه ولایت تعداد 47 برنامه در قالب 15عنوان و به مدت 24ساعت و 59 دقیقه پیش‌بینی شده ‌است. تاریخچه عید سعید غدیر‌خم، زندگی، شخصیت و فضائل حضرت امام علی(ع) و دلایل جانشینی ایشان پس از رسول اکرم (ص)، پرداختن به شعر و ادبیات و داستان در حوزه آغاز دهه ولایت و اعیاد سعید قربان و غدیر خم، گفت‌وگوی کارشناسی درباره موضوع ولایت و عید غدیر و عید قربان و ازدواج در بین جوانان از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این برنامه‌ها به آن پرداخته می‌شود.
امامت از منظر قرآن
رادیو قرآن برای مناسبت دهه ولایت تعداد 51 برنامه را در قالب هشت عنوان و به مدت 18 ساعت و 10 دقیقه تدارک دیده که امامت از منظر قرآن و شرح حدیث غدیر و ... از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این برنامه‌ها به آن توجه می‌شود.
جشنواره نقالان علوی
جشنواره نقالان علوی از شنبه 4 مرداد ساعت 22 روی آنتن رادیو نمایش رفته‌است و در این جشنواره با مشارکت حوزه هنری و رادیو نمایش مسابقه بین نقالان با موضوع ولایت برگزار می‌شود. همچنین برکه نیلوفرآبی و مستند نمایشی هدیه آسمانی از دیگر برنامه‌های این شبکه رادیویی است. خیابان 204 مستند نمایشی است که به واقعه منا می‌پردازد و موضوعات استودیو هشت برنامه ترکیبی عصرانه منعطف به دهه ولایت شده و نمایش ذبیح کعبه برای عید قربان و نشان ولایت برای غدیر تدارک دیده شده‌است.
رادیو صبا همراه مخاطبان
رادیو صبا برنامه‌های صباهنگ و هم پای صبا را ویژه این ایام تدارک دیده‌است. این برنامه‌ها به موضوعاتی از جمله متن ادبی و جملاتی از بزرگان، پخش بیانات رهبری، آنونس و ترانه، که کاملا تعاملی است، پرداخته و سعی بر آن داشته با طرح سوال‌هایی درخصوص این ایام، مخاطبان را با خود همراه ‌کند و در فواصل پخش نیز صحبت‌های مجری برنامه همراه با پخش قطعات موسیقی با محتوای مرتبط از موضوعات مهم برنامه‌های رادیو صباست.
ایران صدا در دهه ولایت
پایگاه کتاب گویاخطبه غدیر با صدای استاد بهروز رضوی و همچنین هفت جلد کتاب گویای علی(ع) از زبان علی(ع) که زندگی امام علی را از زبان خودشان بیان می‌کند تولید و منتشر کرده‌است و تعداد18 قطعه سخنرانی از سخنرانان مطرح کشور در پایگاه سخنرانی ارائه می‌شود و پایگاه موسیقی نیز دو‌پادکست 60 دقیقه‌ای با عنوان مست از خم ولایت و جرعه‌ای از غدیر و همچنین یک پادکست با نام فرمان عشق در خصوص عید قربان تهیه کرده و این پایگاه تعداد 58 قطعه موسیقایی را نیز به مناسبت عید غدیر خم و همچنین 31 قطعه در مورد عید قربان آماده و در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. کتاب گویای عید غدیر با محتوای داستان امامت حضرت علی(ع)را تولید و منتشر شده و این پایگاه تعداد 12 برنامه با مضمون عید غدیر و ولایت امیرالمومنین آماده کرده ‌است. پایگاه کودک ایران‌صدا تعداد هشت برنامه نیز منتشر کرده ‌است.
 تقویت صبر با رادیو ورزش
رادیو ورزش برای مناسبت دهه ولایت هشت عنوان برنامه به‌مدت هشت ساعت و 55 دقیقه در نظر گرفته‌ است.مهم‌ترین موضوعات اشاره شده در این برنامه‌ها، شیوه‌های ترویج ولایت‌پذیری در بین جوانان، ولایت در شعر و ادبیات فارسی و در مرام پهلوانان، عقد اخوت بین جوانان، تبیین روش‌های تربیتی در دعای عرفه، راه‌های وارد کردن فرهنگ غدیرخم در زندگی مردم، اطاعت پذیری فرزند از پدر به عنوان ولی با بهره‌گیری از آموزه‌های حضرت علی (ع)، توجه به آداب و رسوم اقوام در استان‌ها، ره‌یافت‌هایی از سبک زندگی با محوریت مهار نفس اماره و تقویت صبر و مقاومت در ورزش است.
پوشش خبری رادیو معارف
شبكه رادیویی معارف نیز 81 برنامه را در قالب 10 عنوان و به مدت 44 ساعت و 20 دقیقه تدارک دیده که ویژه برنامه من غدیری ام، مقام و منزلت امیرالمومنین امام علی(ع) را از منظر آیات و روایات بازگو می‌کند و البته رادیو معارف 250ساعت ویژه ماه ذی‌الحجه برنامه برای شنوندگان تولید می‌کند.  
رادیو تهران و سبک زندگی علوی
شبکه رادیویی تهران در دهه ولایت 17 برنامه در قالب پنج عنوان و به مدت چهار ساعت پخش می‌کند و با همت چهار گروه اخلاق و زندگی شهروندی، گروه تفریحات و سرگرمی، گروه تهران و رویدادها و گروه برنامه‌ریزی و مدیریت شهری  چهار عنوان برنامه در جشن بندگی و عید ولایت و امامت تدارک دیده ‌است.
ملاک‌های سبک زندگی اسلامی
رادیو سلامت تعداد 76 برنامه را در قالب 14 عنوان و به مدت 22 ساعت و 27 دقیقه پیش‌بینی کرده‌است. ولایت شناسی- ولایت پذیری- ولایت‌مداری، فرازهایی از دعای عرفه، فضیلت دعای عرفه،  والدین تاثیر الگوهای مناسب فرزندان در تربیت دینی، آشنایی با مهارت گذشت، سبک زندگی ولایی، پیروزی بر هوای نفس، آداب قربانی کردن، اهمیت و نقش شكرگزاری بر سلامت روان و معیارها و ملاک‌های سبک زندگی اسلامی در نهج البلاغه از جمله موضوعات مهم برنامه‌های شبکه رادیویی سلامت است.
رادیو گفت‌وگو و منش سیاسی امام علی (ع)
رادیو گفت‌وگو نیز 63 برنامه را در قالب 12 عنوان و به مدت 26ساعت و 45دقیقه تولید می‌کند که  منش سیاسی امام‌علی(ع)؛ مذاکره و سازش در اندیشه سیاسی امام علی (ع)و...موضوعات آن است.
برنامه شاد و مفرح رادیو جوان در دهه ولایت
شبکه رادیویی جوان به مناسبت دهه ولایت 45 برنامه دارد. این برنامه‌ها در قالب 27 عنوان  است که چهار عنوان برنامه به صورت ویژه پخش می‌شود. ویژه عید قربان(سنت‌ها و رسم‌های ایرانیان در برگزاری جشن ایرانیان)، برنامه شاد و مفرح به مناسبت عید قربان بصورت جشن از شهرستان‌ها،برنامه عصرگاهی شاد از جمله موضوعات مهمی است که برنامه‌های شبکه رادیویی جوان در دهه ولایت به آن می‌پردازد.
ترانه و شعرخوانی در رادیو فرهنگ
رادیو فرهنگ تعداد 48 برنامه را در قالب 17 عنوان و به مدت 42ساعت و  40دقیقه تدارک دیده و با توجه به اهمیت پرده‌خوانی در برنامه «پرده عشاق» به نقالی علوی می‌پردازد و پخش ترانه و شعرخوانی به مناسبت ایام عید قربان و عید غدیر، بررسی موسیقی سریال امام علی(ع)، خوانش کتاب با موضوع امامت و ولایت نیز از موضوعات مهم برنامه‌های این شبکه به شمار می‌آیند.
رادیوهای اقتصاد و پیام در نکوداشت دهه ولایت
شبکه رادیویی اقتصاد در قالب برنامه‌هایی به ویژگی‌های جامعه علوی و نکوداشت دهه ولایت می‌پردازد. این برنامه‌ها در قالب سه  عنوان و به مدت 9 ساعت و 45 دقیقه است . همچنین شبکه رادیویی شبکه پیام چهار عنوان برنامه به مدت 25 ساعت و 30 دقیقه و پخش بیانات رهبری و امام خمینی (ره) در قالب برنامه کوتاه با موضوع ولایت مداری تدارک دیده‌است.