طعم تلخ ركود  زیر زبان قهوه‌چی‌ها

طعم تلخ ركود زیر زبان قهوه‌چی‌ها


 شیوع كرونا نه‌فقط باعث ته‌گرفتن دیگ رونق رستوران‌ها، چلوكبابی‌ها و آشپزخانه‌ها شده، بلكه طعم تلخ ركود را به فروشندگان آبمیوه، بستنی و كافی‌شاپ‌دارها نیز چشانده است. آن‌‌قدر كه رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و كافی‌شاپ تهران در گفت‌وگو با جام‌جم از كاهش ۵۰ تا ۶۰درصدی درآمد اعضای این صنف در ایام شیوع كرونا خبر می‌دهد. اسكندر آزموده البته برخلاف رؤسای اتحادیه‌های رستوران‌داران و چلوكبابی‌ها كه آمار تعطیلی ۱۵ تا ۳۰درصدی واحدهای صنفی زیرمجموعه اتحادیه خود را به ما ارائه كردند، تاكید دارد بیشتر اعضای صنف بستنی، آبمیوه و كافی‌شاپ تلاش كرده‌اند تا حد امكان كسب‌وكار خود را در این ایام حفظ كنند و تعداد كمی از آنها به تعطیلی تن داده‌اند.
البته نكته‌ای كه در این میان باید توجه داشت، این است كه ماجرای تعطیلی كافی‌شاپ‌ها و مغازه‌های آبمیوه بستنی در اثر شیوع كرونا كمی با رستوران‌ها و مراكز تهیه و توزیع غذا متفاوت است زیرا آبمیوه‌فروشی‌ها كه در ایام كرونا به جز چند هفته  دیگر تعطیلی را تجربه نكردند و كافی‌شاپ‌ها نیز بعد از تعطیلات اجباری ابتدایی، از ۳۰ فروردین مجوز عرضه بیرون‌بر را گرفتند و بعد از ماه رمضان نیز به طور كامل بازگشایی شدند. البته این مراكز در دو هفته اخیر با تشدید محدودیت‌های كرونایی در پایتخت دوباره به خواب تعطیلی فرو رفته‌اند و این در شرایطی است كه رستوران‌‌، چلوكبابی و مغازه‌های آبمیوه بستنی هنوز باز هستند.
اما در مجموع همه این اتفاقات و به‌خصوص ترس مردم از ابتلا به كرونا در ماه‌های اخیر دست به دست هم داده و تعداد مشتریان واحدهای صنفی آبمیوه بستنی و كافی‌شاپ‌ها را در ماه‌های اخیر به كمتر از نصف رسانده است.
مساله‌ای كه البته به گفته رئیس اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و كافی‌شاپ تهران، با دیگر فشارهای اقتصادی از جمله افزایش نرخ اجاره‌بهای مغازه‌ها و گرانی شدید مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنفی جمع شده و خسارت‌های سنگینی را به اعضای این صنف وارد كرده است. زیرا آن‌طور كه آزموده توضیح می‌دهد، در پنج ماه گذشته قیمت ثعلب كه یكی از مهم‌ترین مواد اولیه مورد نیاز تولیدكنندگان بستنی است، حدود دو برابر شده و نرخ قهوه یا شكر نیز نزدیك ۵۰درصد بالا رفته است.
او البته این را هم می‌گوید كه در روزهای اخیر یعنی بعد از این كه حدود ۲۰۰۰ تن شكر با قیمت دولتی به اعضای این صنف تحویل داده شد، كمی از قیمت این محصول كاسته شده است، اما به جز این مساله دولت در ماه‌های اخیر هیچ حمایت مشخص دیگری از مغازه‌های آبمیوه بستنی یا كافی‌شاپ‌ها نداشته و هنوز هم هیچ‌كدام از ۱۳۰۰ مغازه مجوزدار آبمیوه بستنی یا ۴۰۰ كافی‌شاپ پروانه‌دار پایتخت تسهیلات مربوط به كسب‌وكارهای آسیب‌دیده از كرونا را دریافت نكرده‌اند.