به‌جز غذا، گوشت را هم پرینت می‌كنیم

به‌جز غذا، گوشت را هم پرینت می‌كنیم

دكتر سید امیر غفاری هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران


آیا چاپگر سه‌بعدی‌ای هست كه بتواند غذا تولید كند؟ اصلا چه ضرورتی دارد غذا را با چاپگر سه‌بعدی درست كنیم؟
پاسخ مثبت است. تا به امروز خوراكی‌هایی مثل شكلات، بستنی، پنكیك، پیتزا و حتی گوشت با چاپگر سه‌بعدی درست شده است. این چاپگرها می‌تواند خوراكی‌ها را به شكل‌های عجیب و غریبی تولید كند كه پیش از این امكان نداشته است. مثلا می‌توان با چاپگر سه‌بعدی خانه زیبایی درست كرد كه با شكر پرینت شده است یا مثلا بستنی یا شكلاتی با شكل سردیس خود شما.

مجسمه شكلاتی یك عروس و داماد به شكل خود آنها روی كیك عروسی‌شان را می‌توان با این چاپگرها درست كرد. در بعضی موارد چاپگر سه‌بعدی باعث افزایش سرعت تولید غذاها خواهد شد؛ به‌ویژه برای فست‌فودها و البته با حفظ كیفیت غذا. در بعضی كاربردها استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی غذا ضروری است. مثلا در سفرهای فضایی كه در آنها قرار نیست یك سرآشپز همراه فضانوردان به فضا برود و خود فضانوردان هم امكان و فرصت كافی برای آشپزی در سفرهای فضایی ندارند.

اصول كاری تمام چاپگرهای سه‌بعدی مواد غذایی تا به امروز مشترك است. اگر ماده غذایی ما شبیه یك سس غلیظ یا خمیر باشد كه بتواند از یك سرنگ خارج شود، می‌توان آن را پرینت كرد. تقریبا مثل سس گوجه‌فرنگی كه از قوطی سس خارج می‌شود. شاید ساختن زولبیا، شبیه‌ترین روش ساخت سنتی است كه مشابه روش‌های جدید چاپ سه‌بعدی مواد غذایی امروزی است. این واقعیت كه چاپگرهای سه‌بعدی مواد غذایی به یك ماده خمیرمانند نیاز دارند، یك نقطه ضعف است. زیرا شكل ظاهری بسیاری از غذاها را به صورت ناخوشایندی تغییر می‌دهند. مثلا با این روش، قورمه‌سبزی  را نمی‌توان پرینت كرد!
اخیرا دانشمندان در تلاش‌ هستند بتوانند گوشت را با چاپگر سه‌بعدی تولید كنند. چرا؟ علت اول این است كه با افزایش تقاضای مصرف گوشت در دنیا، منابع طبیعی زیادی صرف می‌شود و البته در این مسیر حیوانات آسیب زیادی می‌بینند. همچنین گروه زیادی از مردم با گرایش به مصرف سبزیجات، از خوردن گوشت پرهیز می‌كنند. دانشمندان با تمركز بر این دو گروه، در پی آن هستند كه برای گوشتخواران، تركیبی شبیه به گوشت پرینت كنند تا به صورت مصنوعی گوشت تولید شود و كمترین صدمه به منابع طبیعی و حیوانات وارد شود. همچنین برای گروه گیاهخواران، مواد گیاهی به شكل گوشت و با ظاهر كاملا مشابه آن پرینت شوند.

رستوران‌های زنجیره‌ای مشهور كی‌اف‌سی از پیشگامان تولید نسل جدید گوشت‌های  پرینت‌شده در بازار است و می‌خواهد به‌زودی محصولات ناگت مرغ را با همین روش در رستوران‌های زنجیره‌ای خود در كشورهای مختلف عرضه كند. شاید این خوشایند‌ترین خبر برای گیاهخواران و طرفداران حمایت از حیوانات و محیط زیست باشد.