نبرد بر سر تصاحب آسیا

پرونده‌ای برای بازی حساس استقلال - سپاهان

نبرد بر سر تصاحب آسیا

 استقلال و سپاهان برای رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا بر سر یک دوراهی هستند که روی تابلوی راهنمای آن برای هر دو مسیر یک عبارت ثابت نوشته شده است: «بازی مستقیم در ورزشگاه آزادی»
امروز یازدهم مرداد است و این دو تیم تا 20‌مرداد، یعنی طی 10‌روز دو فینال سرنوشت‌ساز مقابل هم دارند، اولی برای نایب‌قهرمانی در لیگ نوزدهم و دومی هم برای صعود به نیمه‌نهایی جام‌حذفی و در نهایت نزدیک شدن به جام قهرمانی در آن تورنمنت.
جدال اول ساعت 21 و 30‌دقیقه امشب با سوت دکتر بیژن حیدری در سکوت محض آزادی برگزار می‌شود. البته این سکوت و این سکوهایی که حالا به دلیل کرونا، چند وقتی هست با مقوا و طرح‌های موزاییکی پر می‌شوند، چیزی از حساسیت بازی بزرگ هفته 27 کم نمی‌کند. این تقابل یکی از همان تقابل‌های همیشه جذاب فوتبال ماست؛ یک جدال زردآبی بی‌رحم.
بعد از گذشت 26‌هفته، استقلال و سپاهان هر دو 45 امتیازی هستند اما خوب می‌دانند لغزیدن در این بازی، حتی می‌تواند به قیمت سقوط به رده پنجم جدول تمام شود و کار را در ادامه برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا دشوار کند. لیگ نفس‌های آخرش را می‌کشد و امتیازات در این 4 هفته پایانی حکم طلا دارد.
اوضاع برای استقلال در روزهای پساکرونایی فوتبال ایران خوب پیش نرفته. یک باخت، 3 تساوی و 2 برد، باعث شده تیم مجیدی در همین 40 روز، 9 امتیاز ارزشمند را از دست بدهد. روند امتیازگیری سپاهان هم بی‌شباهت به استقلال نیست. آنها هم در 5 بازی قبلی، با یک باخت، 2 تساوی و 2 برد، 7 امتیاز از دست داده‌اند. حالا قهرمانی از دست رفته و بحث بر سر ادامه لیگ یا تعطیلی آن از سوی دو تیم بی‌فایده است. آنچه الان اهمیت دارد، زندگی برای دو هدف مشترک است؛ آسیایی شدن و قهرمانی در جام‌حذفی.
 غایب بزرگ
غایب بزرگ امشب امیر قلعه‌نویی است. خدا را شکر پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ‌برتر حمله قلبی را رد کرد اما آیا او می‌تواند به توصیه پزشکان، حتی بازی امشب را از طریق تلویزیون هم تماشا نکند؟ کمی بعید است.
 بازیکنان مشترک
تاکنون بازیکنان مشترک زیادی برای دو تیم بازی کرده‌اند ولی در لیست امشب دو تیم، وریا غفوری و علی کریمی از استقلال و علی قربانی، سجاد شهباززاده و امید نورافکن از سپاهان بازیکنانی هستند که قبلا در تیم رقیب بازی کرده‌اند.



۷۲
استقلال و سپاهان تاکنون 37‌بار در لیگ‌برتر ایران به مصاف هم رفته‌اند که استقلال 14 بار به پیروزی رسیده، سهم سپاهان 11 برد بوده و 12 بار تلاش دو تیم به تساوی انجامیده است. در مجموع هم بازی امشب، مصاف هفتاد‌و‌دوم دو تیم در دیدارهای رسمی شامل لیگ‌های ایران، جام‌حذفی، جام منطقه‌ای و لیگ قهرمانان آسیاست. در 71‌مسابقه، استقلال ‌27بار پیروز شده و سهم سپاهان 25‌برد بوده است. در 11‌دیدار قبلی دو تیم هم که در تهران برگزار شده، استقلال 5‌بار موفق به پیروزی شده است و سپاهان 2‌بار. نکته جالب اینجاست که از آخرین برد سپاهان در زمین رقبا، 9‌ماه و 11‌روز می‌گذرد.