سناریوهای احتمالی انفجار بیروت

تحلیلگران و سیاستمداران لبنانی در گفت‌و‌گو با ما از انفجار بیروت می‌گویند

سناریوهای احتمالی انفجار بیروت

بندر بیروت به كانون توجه همه تحلیلگران منطقه و جهان تبدیل شده‌است. بحران امنیتی، اقتصادی و زیست محیطی به‌وجود آمده در حادثه انفجار اخیر كه هنوز بسیاری از ابعاد آن ناشناخته باقی مانده‌است، خسارات اقتصادی زیادی به لبنان وارد کرده و علاوه بر آن، هزاران نفر از شهروندان لبنانی در این حادثه كشته و زخمی شده‌اند. با توجه به این‌كه 70درصد واردات بیروت از طریق بندر این شهر صورت می‌گرفت، دامنه بحران ایجاد شده در لبنان بسیار گسترده است. در این خصوص گفت‌و‌گویی با تحلیلگران و سیاستمداران لبنانی صورت داده‌ایم كه از نظرتان می‌گذرد.

دشمن صهیونیستی خواستار بی‌ثباتی لبنان است
 شیخ صهیب حبلی، عضو ارشد علمای اهل سنت لبنان نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضن اشاره به خسارات شدید وارده به این كشور در جریان حادثه تكان‌دهنده اخیر در بندر بیروت تاكید كرد: واقعا آنچه گذشت و می‌گذرد، مصیبتی بزرگ برای لبنان است. كشوری كه از سوی دشمنان مورد طمع قرار دارد. بدون شك ما باید این وضعیت را پشت‌سر بگذاریم. از جمهوری اسلامی ایران و كشورهایی كه در بحران بی‌سابقه اخیر در كنار لبنان هستند، تشكر می‌كنیم. دشمن صهیونیستی هموارهدرصدد ایجاد ناآرامی در لبنان بوده و از هر حادثه و شرایطی كه منجر به بی‌نظمی و نا‌بسامانی در كشور ما شوند، استقبال می‌كند. بنابراین باید در برابر رژیم صهیونیستی نیز رصد هوشمندانه‌ای داشت. باید در نظر داشته‌باشیم كه دشمنان از موقعیت فعلی علیه امنیت و ثبات لبنان سوء‌استفاده نكنند؛ ضمن آن‌كه ابعاد حادثه اخیر در بندر بیروت هنوز مبهم باقی مانده و سوالات و ابهامات زیادی در این‌خصوص وجود دارد. این‌كه نیترات آمونیوم و مواد مشتعل‌كننده با این قدرت تخریب، چرا سال‌ها در این بندر نگهداری شده و چرا این احتراق و متعاقبا انفجار مواد رخ داده است؛ اینها مواردی است كه باید در‌خصوص آن تحقیق شود.
وی افزود: خداوند متعال در قرآن كریم به افرادی كه صبر و توكل می‌كنند، وعده آسانی و عبور از سختی‌ها را داده‌است. ما نیز باید این وعده الهی را همواره در نظر داشته‌باشیم و با صبر و عمل خود در مسیر رضایت الهی، از وضعیت به‌وجود آمده هر چه سریع‌تر عبور كنیم.
امروز لبنان به كمك همه نیاز دارد
 عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان در گفت‌و‌گو با جام‌جم می‌گوید:  امروز، روزی تاثربرانگیز در تاریخ لبنان محسوب می‌شود. كشته و زخمی شدن هزاران لبنانی در حادثه بیروت، برای همه ما تاسفبار است. لبنان اكنون در وضعیت بدی قرار دارد. بسیاری از افراد نیاز به دارو دارند و بیمارستان‌ها مملو از كسانی است كه در این حادثه آسیب دیده‌اند. این افراد نیاز به دارو و درمان دارند؛ آن هم در شرایطی كه جهان و لبنان ( به سبب شیوع كرونا) در شرایط عادی و متعارفی به سر نمی‌برد. ابعاد فاجعه بسیار گسترده و آسیب‌های وارده واقعا زیاد و بی‌سابقه است. علاوه بر كسانی كه مستقیما در این حادثه آسیب دیده‌اند، اقتصاد لبنان و معیشت مردم نیز دچار آسیب شده و باید اصلاح این وضعیت هرچه سریع‌تر در دستور كار قرار گیرد. وزیر خارجه سابق لبنان افزود: امروز لبنان به كمك همه نیاز دارد. اصلی‌ترین دغدغه، تامین داروها و ما‌یحتاجی است كه برای آسیب‌دیدگان لازم است. باید پذیرفت كه لبنان در شرایط سختی قرار دارد. بدون شك، آنچه برای ما اهمیت دارد، بازگرداندن لبنان به وضعیت عادی و ایجاد ثبات و امنیت در زندگی و معیشت مردم خواهد بود.
تحركات واشنگتن و تل آویو قبل از حادثه جای سوال دارد
 فادی اسماعیل بودیه، سردبیر نشریه المرایا و تحلیلگر لبنانی در‌خصوص شرایط جاری در بیروت به جام‌جم می‌گوید:كمترین شبهه‌ای وجود ندارد كه ما با حادثه‌ای مبهم و پیچیده رو‌به‌رو هستیم. مدیر‌كل گمرک لبنان، آقای بدری ضاهر در سال 2017 میلادی از قاضی رسیدگی به امور فوری در لبنان خواسته بود تا تكلیف مواد خطرناك انباشته شده در بندر بیروت را مشخص كند اما اقدامی در این‌خصوص از سوی قضات صورت نگرفت. فراتر از آن زمان و مكان وقوع این فاجعه نیز جای بسی سوال دارد! این‌كه نتانیاهو چند روز قبل لبنان را نسبت به حمله به تاسیسات زیربنایی این كشور تهدید كرده بود.
 فادی بودیه در این خصوص تاكید كرده‌است: دونالد ترامپ نیز طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر در مواضع خود، ضمن حمایت از رژیم صهیونیستی وعده داده‌بود خشم تل آویو در قبال برخی گروهه‌ای لبنانی را مترادف با خشم خود ( خشم آمریكا) تلقی می‌كند. تحریم‌های اقتصادی علیه مقاومت و جریان‌های حامی آن، محصول همین هم‌افزایی میان واشنگتن و تل‌آویو است. حوادث اخیر در جنوب لبنان نیز مصداق بارز استیصال رژیم صهیونیستی در منطقه بود. ضمن آن‌كه حملات تل‌آویو به نقاطی در سوریه و ایجاد شرایط بحرانی ( به لحاظ امنیتی) در منطقه نیز متغیر دیگری است كه باید در این خصوص مدنظر قرار گیرد. باید گشت‌زنی‌ هواپیماهای جاسوسی آمریكا و رژیم صهیونیستی بر فرار مدیترانه و بندر بیروت را نیز به این فهرست اضافه كرد. به راستی این عملیات جاسوسی و شناسایی در راستای رسیدن به چه هدفی صورت گرفته‌است؟!
سردبیر نشریه المرایا در پایان تاكید كرد: مجموع موارد ذكرشده و تحقیقاتی كه تاكنون در این خصوص انجام شده‌است، نشان می‌دهد كه ما با حادثه‌ای عادی، سهوی و طبیعی در بیروت مواجه نبوده و نیستیم. بدون شك با گذشت زمان، ابعاد بیشتری از این مساله افشا خواهدشد. برای همه قربانیان و شهدای این حادثه طلب مغفرت و برای مجروحان طلب عافیت می‌كنیم.
دوباره بر می‌خیزیم
 ناصر قندیل، سردبیر روزنامه البناء لبنان در گفت‌وگو با جام‌جم از حزن و اندوهی سخن می‌گوید كه بر سراسر این كشور سایه افكنده‌است: بیروت دیروز با چهره‌ای زخمی و غمگین صبح خود را آغاز كرد. شرایط امروز لبنان، مانند شرایط هیروشیما پس از فرود آمدن بمب هسته‌ای در این كشور است. بسیاری از مردم، عزیزان خود را از دست داده‌اند. افراد زیادی زخمی و آواره شده و برخی نیز به سبب آنچه در لبنان رخ داد، دیگر نمی‌توانند به كار و كسب درآمد بپردازند. ما همه غمگین هستیم.
وی افزود: اما لبنان برمی‌خیزد. لبنان كشوری است كه پس از سال‌ها دشمنان ودوستان واقعی خود را می‌شناسد. كشوری كه در برابر زور و تجاوز دشمنان، پرچم تسلیم را هرگز بالا نبرده‌است. ملت لبنان در این میان، به صداهای شیطانی گوش نخواهند داد و تسلیم توطئه‌های دشمنان نمی‌شوند. ما مصمم هستیم كه لبنان را دوباره بسازیم و همچنان در برابر توطئه‌ها و بحران‌ها مقاوم باشیم.