روز روح‌ا...

مراسم روز خبرنگار با بزرگداشت سردبیر فقید جام‌جم برگزار شد

روز روح‌ا...

در آستانه روز خبرنگار سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تحریریه روزنامه جام جم بازدید کرد. در این مراسم خانواده شادروان روح ا... رجایی هم حضور داشتند. مردی که عمر سردبیری اش در جام جم کوتاه اما خاطره انگیز و ماندگار بود. صالحی در ابتدا با بچه های تحریریه و سرویس های روزنامه آشنا شد و بعد به سوالات تعدادی از آنها پاسخ داد.

صالحی در جمع خبرنگاران گفت: از زمانی که روزنامه جام جم کار خودش را آغاز کرد و من از همان سال پی گیر مطالب بودم، علامت سوال هایی برای این مسئله وجود داشت که صداوسیما با یک مدیوم گسترده و مخاطب وسیع آیا می‌تواند در یک فضای رسانه ای مکتوب خودش را نشان بدهد. ولی نوع کار و مجموعه ای که قدیمی ترها به یاد دارند تا به امروز که بیست ساله شد و هنوز هم به عنوان یک روزنامه پرتیراژ و مقبول و دارای جایگاه مطرح است، نشان می‌دهد که مسیر خوبی را طی کرده و این مسیر توانسته به آن علامت سوال بزرگ پاسخ بدهد.
وی همچنین افزود: با خیلی ها که در آن زمان گپ و گفت بود، به نظر می‌آمد که صداوسیما ریسک بزرگی می‌کند و اینکه شاید نتواند اصلا از پس این قضیه بربیاید و این ایده تبدیل به یک شکست بزرگ شود. ولی اتفاقاتی در این بیست سال که واقعا زمان کمی نیست در جام جم افتاد که البته مثل هر حوزه دیگری دچار فراز و نشیب هایی هم بود. اما اینکه سرپا مانده و با نشاط و موثر است، به همان برمی گردد که برای آن سوال بزرگ پاسخ بزرگی پیدا کرد و در ادامه راه قدم به قدم با این مسئله کنار آمد.
صالحی در ادامه عنوان کرد: در طول این سالها که پی گیر روزنامه و همراه آن بودم، به نظر می‌آید که روزنامه لم هایی را داشت که به جام جم کمک کرد این 20 سال را خوب بماند. یکی از بخش های قابل توجه که شاید یک سندیت و ترکیب سختی در رسانه است، این است که چطور می‌شود هم وزین و محترم بود. بدین معنی که از حاشیه و زردنگاری فاصله داشت اما مقبولیت را هم داشت، تیراژ و گیشه را داشت. از آن نکات سختی است که معمولا رسانه ها با آن درگیرند. اما شما در این بیست سال که با آن درگیرید، قطعا به آن لم ها وقوف پیدا کرده‌اید. چون روزنامه ای دارید که هم وزین و محترم است و هم مقبولیت و گستره مخاطب دارد. این ترکیب همانطور که گفتم پاسخ به همان سوال است. بیست سال عمر کمی نیست. اما در عین حال عمر جوانانه و نقطه جوانی جام جم است. امیدوارم با تلاش همه شما عزیزان و با دعا و نفس آقا روح ا... که نفسی تازه به جام جم داد، شاهد روزهای بهتری برای جام جم باشم.
رسانه های مکتوب باید بمانند
وی در پاسخ به سوال جام جم در خصوص اینکه با وجود سختی هایی که در کمبود کاغذ داریم، وزارت ارشاد چه حمایتی از روزنامه های کاغذی دارد، گفت: اتفاقا یکی از ویژگی های جام جم این بود که جلوتر از زمان آمد. اما مهم این است که این جلوتر از زمان بودن را تداوم بدهد. زمانی که جام جم آنلاین راه افتاد، شاید خیلی از مجموعه‌ها تصویرشان این نبود که آینده رسانه به کدام سمت می‌رود. چون این مسئله وجود داشت که دسترسی به اینترنت وجود دارد یا نه و چشم انداز آینده فضای رسانه های غیرمکتوب فضای مبهمی بود. ولی جام جم در این فضا قرار گرفت و روزنامه را کنار نگذاشت و جام جم آنلاین را به عنوان مکمل قرار داد. به نظر می‌آید هم در کشور ما و هم در جهان حتما رسانه‌های مکتوب باید بمانند. همانطور که پرونده کتاب بسته نمی شود، رسانه های مکتوب هم پایان پیدا نمی کنند. اما به نظر می‌رسد آنچه که می‌تواند رسانه های کاغذی را نجات بدهد این است که حتما رسانه های دیجیتال با رسانه‌های مکتوب باید پیوند بخورند. آن شبکه باید شکل بگیرد و آنچه که می‌تواند به این شبکه شکل بدهد، ایده های پشت صحنه این اتفاق است. یعنی در فضای مجازی چه ایده هایی می‌تواند به کمک روزنامه بیاید.
خبرنگاران، بیمه کرونا می‌شوند
صالحی در پاسخ به سوال دیگر جام جم در خصوص اینکه خبرنگاران در روزهای کرونا همچنان فعالیت می‌کنند و آیا حمایتی از آنها و یا خانواده هایشان در نبودشان می‌شود یا نه، توضیح داد: ما در این دوره کاری را شروع کرده بودیم و ادامه می‌دهیم که در یک سال اخیر نبوده، بحث بیمه عمر هنرمندان و روزنامه نگاران در صندوق اعتباری هنر است. به هر حال کمک مختصری هست برای یک سری اتفاقات غیر مترقبه که تا الان 14- 15 هزار نفر بیمه عمر و حادثه را دارند. همانطور که می‌دانید کسانی که بیمه عمر دارند و رد شرایط عادی فوت کنند، 30 میلیون تومان به آنها داده می‌شود و اگر حادثه ای برایشان پدید بیاید، 60 میلیون تومان داده می‌شود. الان با توجه به بحث کرونا که در ابتدا فکر می‌گردیم کوتاه مدت باشد اما متاسفانه برخلاف تصور ما طولانی مدت شد، موجب شد که دوستان ما در صندوق اعتباری هنر به فکر بیفتند و به زودی به نتیجه خواهد رسید، بیمه کروناست. یعنی بحث بیمه کرونا را دنبال می‌کنیم تا همه خبرنگاران بیمه کرونا شوند که در ایام کسالت و مریضی به کمکشان می‌آید و هم در بعد از آن که تا دو هفته دیگر این طرح نهایی خواهد شد. مورد دیگر هم این است که خبرنگارانی که بر اثر کرونا فوت می‌کنند، 20 میلیون تومان به خانواده هایشان داده می‌شود. اما درباره خبرنگارانی که خدمت کامل نکرده اند و بر اثر کرونا فوت شده اند هم سازمان تامین اجتماعی قوانین خودش را دارد و در آنجا دست ما بسته است.
پس از صحبت های صالحی وی با خانواده زنده‌یاد رجایی دیدار کرد. در این دیدار صالحی بیان کرد: فوت آقا روح ا... همه ما را متاسف کرد. جوان بسیار پر انرژی و با استعدادی بود. اصلا هیچ کسی فکر نمی کرد چنین اتفاقی برای آقاروح ا... بیفتد. علاقه ای که بچه ها به او داشتند انگار که برایشان مثل یک برادر بود. شب آخر و شب هایی که حالشان بدتر شده بود، تک تک بچه ها حس شان این بود که انگار برادرشان در چنین موفعیتی قرار گرفته است و با همین حس برایش دعا می‌کردند و با هم در ارتباط بودند. به هر حال حکمت الهی این بوده‌است.


روح ا... باید می‌رفت
 پدر زنده یاد رجایی در جمع همکاران فرزندش قرار گرفت و با تبریک روز خبرنگار و همچنین تسلیت برای فقدان فرزندش بیان کرد: به هر حال پیر یا جوان، مدیر و یا با هر شغل و حرفه ای همه رفتنی هستند. البته خوب است که می‌توانیم با الطاف خداوند مصیبت ها را فراموش کنیم.
وی که با بردن نام فرزندش اشک در چشمانش جمع شده بود افزود: چند روز است که تاسف می‌خورم چرا روح ا... را بهتر نشناختم. از زمانی که او را شناختم، هم باعث سرور من شد و هم عین غم و اینکه متوجه شدم کار شما در این مجموعه کار دلی است؛ نه اداری توفیقی است که شما دارید. من فکر می‌کنم سربازان گمنام امام زمان شامل حال شماست. چون کسی شما را نمی بیند و شما دیگران را می‌بینید.
او همچنین ادامه داد: روح ا... عمر کوتاهی داشت. چه برای ما و چه به عنوان همکار شما. با این حال انسان جایزالخطاست و اگر در کار با موردی برخورد کردید که البته من جز رضایت چیزی از شما ندیدم، با این حال او را حلال کنید و این مسیر را محکم و مصمم ادامه بدهید. این اتفاق گرچه تلخ بود، اما باعث اخوت و مهربانی و همدلی شد. من در این مجموعه روح ا... هایی دیدم که جوان های خوبی هستند وکارشان دلی است.
وی در پایان نیز گفت: روح ا... رفت، اما خدای روح ا... که هست. روح ا... باید می‌رفت. شواهدی هم پیدا کردیم و پیام صوتی‌ای که گذاشته بود نشان دهنده این است که روح ا... باید می‌رفت. ان‌شاء ا... نوبت رفتن ما که شد، ما هم با عزت برویم. از شما هم می‌خواهم که محکم کار کنید و محکم بنویسید و مولایی باشید.