پایان تلخ قصه  ســــــها

پس از یك‌ماه، جسد دختر طبیعت‌گرد در جنگل‌های کردکوی پیدا شد

پایان تلخ قصه ســــــها

داستان 27 روز چشم‌انتظاری خانواده سها رضانژاد با پیدا شدن جسد او در منطقه كردكوی همراه بود. سها 19 تیر امسال همراه یك تور طبیعت‌گردی به ارتفاعات كردكوی استان گلستان سفر كرد و به طرز مشكوكی ناپدید شد. معمای گم‌شدن این دختر با كشف جسد او نزدیكی محلی كه كمپ زده بودند پایان گرفت. صبح شنبه، پدر سها هویت جسد دخترش را تائید كرد.
حسین درخشان، مدیر مركز كنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات در تشریح عملیات امدادگران هلال‌احمر برای یافتن دختر طبیعت‌گرد گفت: پنجشنبه 19 تیر امسال تیم 25 نفره گردشگری از استان تهران وارد ارتفاعات حفاظت‌شده جهان‌نما از توابع كردكوی شدند. ساعت هشت صبح روز بعد، یكی از اعضای تیم به نام سها رضانژاد 27 ساله كه برای اولین‌بار وارد این منطقه شده بود، از چادر خارج و مفقود شد. این ماجرا ساعت 11 و 20 دقیقه به مركز كنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر گزارش شد و سریع دو تیم عملیاتی راهی محل شدند. با استقرار تیم‌های هلال‌احمر جست‌وجوی دو مسیر منطقه امام‌وردی و خط‌الراس چكل‌آتشان و تخت میرزا با همكاری محیط‌بانان منابع طبیعی در دستور كار قرار گرفت.
وی افزود: در ادامه طی چند جلسه، مسیرهای احتمالی شناسایی و جست‌وجو در آنها آغاز شد، اما هیچ ردی از دختر طبیعت‌گرد بدست نیامد. همچنین قرار شد از پهپاد برای جست‌وجو استفاده شود كه مه‌آلود بودن منطقه اجازه استفاده از پهپاد را به ما نداد و پس از 9 روز در حالی كه هیچ ردی از  دختر جوان به دست نیامده بود، عملیات جست‌وجو متوقف و قرار شد جست‌وجو موردی در مواقعی كه اخبار موثقی از سوی مراجع ذی‌صلاح بدست آید، انجام شود. سرانجام ساعت 12 ظهر هفدهم مرداد و هنگام جست‌وجو در مناطق صعب‌العبور اطراف منطقه بین چكل‌سر و یارعلی جهان‌نما توسط نیروهای جمعیت هلال‌احمر شهرستان كردكوی جسد دختر گمشده كشف و عملیات برای انتقال جسد به پایین‌دست انجام شد.
درخشان درباره علت پیدا شدن جسد بعد از این مدت گفت: نقطه‌ای که جسد پیدا شد تا محل كمپ، حدود 5/2 كیلومتر فاصله داشت و منطقه‌ای صعب‌العبور بود و امكان جست‌وجو با سگ در آنجا وجود نداشت. امدادگران ساعت هشت صبح جست‌وجو در آن منطقه را آغاز كرده و چند كارگاه در مسیر زدند تا ساعت 12 به جسد رسیده و آن را یافتند. در این مدت امكان دارد، پیكر این دختر زیر شاخ برگ قرار داشته و باران آن را بیرون آورده باشد. شاید هم حیوانات آن را جابه‌جا كرده باشند. مه‌آلودبودن منطقه در روزهای ابتدایی جست‌وجو هم می‌تواند احتمال دیگری باشد.



پدر سها جسد را شناسایی کرد
همسر برادر سها در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: «سها عاشق طبیعت‌گردی بود و بارها قبل از این با دوستانش به تورهای یك یا چند روزه رفته بود. همین كه به ما خبر دادند سها گم شده، همسرم و عمو و پدر سها برای پیداكردن او به گرگان رفتند. نیروهای هلال‌احمر با تجهیزاتی كه در اختیار داشتند تمام منطقه را گشتند.»
نزدیك به یك‌ماه از گم‌شدن دختر جوان می‌گذشت و خبری از او نبود تا این‌كه هفدهم مرداد جسدی در منطقه آبشار توسكایی پیدا شد كه احتمال می‌دادند این جسد متعلق به سها باشد. همسر برادر سها در ادامه گفت: «فکر می‌کنم یك كوهنورد محلی جسد را دیده بود و با دستور پلیس، نیروهای امداد هلال‌احمر، با مینی‌بوس برای جست‌وجوی مجدد راهی محل شده بودند.جسد قابل شناسایی نبود چون از ارتفاع زیادی به پایین پرتاب شده بود.ظاهرا در روزهای اول به دلیل ابری و بارانی‌بودن منطقه، امدادگران جسد را ندیده بودند. صبح هجدهم مرداد، پدر سها جسدی را كه پیدا شده بود، دید و تائید كرد كه این جسد سهاست. می‌گفتند جسد قابل شناسایی نبوده اما پدر سها باتوجه به لباس‌های سها و نشانه‌هایی كه از دخترش می‌شناسد، توانست تائید كند كه این جسد به دخترش تعلق دارد.بااین وجود برای طی روند قضایی، آزمایش دی‌ان‌ای انجام خواهد شد.»