شـكـســتن خــط توطئه

نگاهی به محورهای مهم و تعیین‌كننده سخنان دبیركل حزب‌ا... لبنان درباره حادثه انفجار بیروت

شـكـســتن خــط توطئه

از همان ابتدای وقوع انفجار مهیب بیروت مشخص بود كه این واقعه، مقدمه‌ای برای برخی عقده‌گشایی‌ها و تسویه‌حساب‌های سیاسی خواهد بود. كشور لبنان همیشه با معضل كشمكش‌های سیاسی داخلی روبه‌رو بوده و برخی كشورهای خارجی هم همیشه چشم‌طمع خاصی به عروس خاورمیانه داشته‌اند و همین مساله باعث شده لبنان از وضعیت خاصی برخوردار باشد. بر همین اساس پس از انفجار سه‌شنبه‌شب در بیروت یكی از گروه‌هایی كه هدف عقده‌گشایی مخالفان قرار گرفت حزب‌ا... لبنان بود؛ گروهی كه در سال‌های اخیر یكی از معدود پشت و پناه‌های مردم لبنان در شرایط بحرانی این كشور بوده است. با این‌حال دبیر‌كل حزب‌ا... لبنان با سخنرانی‌ای كه روز جمعه داشت و مواضع شفافی كه در‌خصوص انفجار بیروت گرفت، آب سردی ریخت بر سر آنان‌كه تصور می‌كردند با استفاده از این فرصت می‌توانند از نقش‌، اهمیت و جایگاه حزب‌ا... در لبنان بكاهند.

 پاسخ به اتهامات
از نخستین دقایق حادثه انفجار بیروت، شبكه‌های سعودی كه همواره در راستای سیاست‌های صهیونیستی حركت كرده‌اند، این بار نیز فرصتی یافتند تا انگشت اتهام را به سوی مقاومت لبنان نشانه بگیرند.در این میان دو شبكه العربیه و الحدث در همان لحظات نخستین ادعا كردند براساس اطلاعات اولیه، این انفجار در انبار سلاح و مهمات حزب ا... در بندر بیروت اتفاق افتاده است.
بر همین اساس بخش مهمی از سخنرانی روز جمعه نصرا... به پاسخگویی به این اتهامات بی‌اساس مربوط بود.
دبیركل حزب‌ا... لبنان با اشاره به این اتهامات گفت: ضمن تاسف شدید باید بگویم از همان ساعات اولیه بروز فاجعه، برخی رسانه‌های داخلی و عربی و برخی گروه‌های سیاسی(غربگرایان موسوم به 14مارس) به پیشداوری پرداخته و مدعی شدند آنچه رخ داده، عبارت از انبار موشكی و مهمات حزب‌ا... بوده است.وی تصریح كرد: بنده با قاطعیت اعلام می‌كنم ما هیچ چیزی در بندر نداریم. نه انبار سلاحی، نه‌موشكی، نه تفنگی، نه بمبی، نه حتی یك گلوله و نیترات و به هیچ وجه نه در حال حاضر، نه در گذشته و نه در آینده و تحقیقات این مساله را اثبات خواهد كرد.نصرا... به جوسازی و اتهام‌زنی طرف‌های وابسته به غرب اشاره كرد و گفت: آنها شیوه «دروغ بگو، دروغ بگو» تا مردم باور كنند را در پیش گرفته‌اند و این اوج مظلومیت حزب ا... است.نصرا... خاطرنشان كرد: تحقیقات، موضع ما را مبنی بر این‌كه هیچ مواد و تجهیزاتی در اسكله نداریم، مورد تایید و تاكید قرار خواهد داد و این‌كه آنچه علیه ما صورت گرفته، گمراه‌سازی ظالمانه است.
دبیركل حزب ا... تاكید كرد ما هرگز اسكله را اداره نمی‌كنیم و در آن دخالتی نداریم و نمی‌دانیم در داخل آن چه چیزی وجود دارد.
وی افزود، تحقیقات در حال انجام است و حقایق و واقعیت‌ها به‌سرعت آشكار خواهد شد، زیرا موضوع پیچیده نیست.
رهبر مقاومت اظهار كرد، حزب ا... ممكن است از آنچه در اسكله بندر حیفا (در مناطق اشغالی) بیشتر از آنچه در بیروت هست، اطلاع داشته باشد، زیرا این بخشی از معادله بازدارندگی است.




 استقبال از كمك‌های بین‌المللی
به دنبال انفجار بیروت، موجی از ابراز همبستگی بین‌المللی با ملت لبنان به راه افتاد كه البته برخی از این ابراز همبستگی‌ها آنقدر ریاكارانه بود كه هیچ‌كس در عرصه بین‌المللی آن را باور نكرد، از جمله آنها مواضع آمریكا و اسرائیل بود. اما در این میان، حضور سریع امانوئل مكرون، رئیس‌جمهور لبنان در بیروت و مواضع خاص او بیش از همه جلب توجه كرد. دبیر كل حزب‌ا... موضع‌گیری جالبی درباره سفر مكرون و حمایت‌های بین‌المللی داشت. وی بیان كرد: تعامل بین‌المللی با این حادثه، یك فرصت است و نباید آن را از دست داد و باید به دنبال فرصت‌هایی كه به وجود می‌آید، باشیم.نصرا... گفت: نكته مطرح (در تحولات اخیر) سفر رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان بود، ما نگاه مثبتی به هر سفر و كمك در این ایام داریم. ما نگاه مثبتی به هرگونه همبستگی و سفر به لبنان به ویژه اگر با هدف وحدت و گفت‌وگو باشد، داریم.
صحنه خارجی، مثبت است و فرصتی را در برابر لبنان برای خروج از حالت محاصره و سختی كه لبنان با آن روبه‌روست، فراهم می‌كند.


 موقع‌شناسی
سخنرانی سید‌حسن نصرا... در شرایطی انجام شد كه كشور لبنان قبل از انفجار اخیر با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌كرد. بحران دولت در این كشور تقریبا همیشگی است و از زمانی كه حسان دیاب پس از استعفای سعد حریری نخست‌وزیر لبنان شد، آمریكایی‌ها تلاش كردند با محاصره اقتصادی و تحت فشار گذاشتن دولت، حزب‌ا... را به زانو درآورد.
در كنار این مسائل اقتصادی و فشارهای آمریكا و متحدانش، بیماری كرونا و تبعات آن نیز بر مشكلات لبنان اضافه شده و شرایط را دشوارتر كرده است. انفجار مهیب بیروت هم طبیعتا شرایط را پیچیده‌تر از همیشه كرده و بلافاصله پس از این انفجار، كشورهایی كه برای تغییر در لبنان كمین كرده بودند خود را نشان دادند.
در چنین شرایطی، حسن نصرا... كه طبق برنامه قبلی قرار بود چهارشنبه گذشته درباره آخرین تحولات سیاسی لبنان سخنرانی كند، این سخنرانی را به تعویق انداخت و حزب‌ا... لبنان بلافاصله پس از این انفجار در بیانیه‌ای، مواضع این حزب در‌خصوص این اتفاق را روشن كرد. پس از آن هم دبیركل حزب‌ا... در سخنرانی روز جمعه خود به تمام اتهاماتی كه در این چند روز در این زمینه به حزب‌ا... زده شده بود پاسخ داد و با زمان‌بندی خود توطئه‌های دشمنان را خنثی كرد.


 همدلی و همبستگی
دبیركل حزب‌ا... لبنان از هر فرصتی برای وحدت بیشتر در میان مردم لبنان بهره می‌گیرد و در سخنرانی روز جمعه نیز ضمن توصیه به مردم برای تاثیر نگرفتن از دشمنان بر آمادگی حزب‌ا... برای كمك‌رسانی به مردم با تمام قوا تاكید كرد.
نصرا... خاطرنشان كرد: حزب‌ا... تمام نهادها و موسسات تابعه و افراد و امكاناتش را در اختیار دولت و ملت لبنان قرار داده است.وی افزود: هر خانواده‌ای كه خانه خود را در این انفجار از دست داد، نیاز به سرپناه موقت دارد و ما برای كمك به این خانواده‌ها آمادگی داریم.وی اظهار كرد: از ملت لبنان می‌خواهم كسانی را كه به تحریك‌آفرینی دست زدند و برای كشاندن كشور به سمت جنگ داخلی تلاش كردند، محاكمه و بازخواست كنند.
دبیركل حزب‌ا... افزود: از این حادثه سوء‌استفاده سیاسی صورت گرفته است، در حالی كه ما تاكید داشته و اصرار داریم كه زمان حاضر زمان بهره‌برداری‌های سیاسی و حزبی نیست، بلكه زمان حاضر، زمان ترمیم جراحات است، ما بعدا قدرت پاسخ و واكنش و اثبات این مساله كه برخی در سراب و اوهام به‌سر می‌برند، داریم.



 بی‌طرفی حزب‌ا... نسبت به تحقیقات
دبیر كل حزب‌ا... با موضع‌گیری خود نسبت به تحقیقاتی كه برای مشخص شدن عوامل حادثه انفجار بیروت در حال انجام است،تمام مدعیان مقصر بودن حزب‌ا... در این حادثه را خلع سلاح كرد.
نصرا... در این بخش از سخنانش تصریح كرد، هرگز نباید اجازه داد در جریان تحقیق از كسی حمایتی صورت گیرد یا برای پوشاندن حقایق درباره احدی تلاش شود.وی ادامه داد، مجازات عادلانه باید در خصوص هر كس كه دست داشتنش اثبات شود، به دور از هرگونه محاسبات یا وابستگی‌ها اعمال شود.دبیركل حزب ا... اضافه كرد: حقیقت و عدالت باید بر روند تحقیقات و محاكمه غالب و مسلط باشد.دبیركل حزب ا... خاطرنشان كرد: امكان مشاركت ارتش لبنان(درروند تحقیقات) وجود دارد، چراكه همگان می‌گویند به ارتش درخصوص تحقیقات اعتماد دارند.نصرا... ادامه داد،این حادثه را نمی‌توان فراموش كرد یا نادیده گرفت و از آن غفلت كرد، بلكه باید حقیقت در این خصوص مشخص و مسؤول وقوع آن محاكمه شود، بدون این‌كه مورد حمایت قرار گیرد، زیرا در غیر این صورت بحران نظام و دولت و موجودیت را شاهد خواهیم بود.وی ادامه داد از دولت لبنان می‌خواهم با نهایت جدیت و قاطعیت عمل كند تا طبقه سیاسی این امید را به مردم بدهد مبنی بر این‌كه دولت بر پایه حقیقت بنا شده است.


 رجزخوانی برای دشمن
دبیر كل حزب‌ا... لبنان در سخنرانی روز جمعه نشان داد به‌خوبی این بخش از آیه 29 سوره فتح را كه می‌گوید أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ در عمل پیاده می‌كند. بر همین اساس در كنار تلاش برایجاد وحدت میان ملت لبنان تاكید كرد مقاومت همچنان با تمام قدرت در مقابل دشمنان ایستاده و هیچ حادثه‌ای باعث نمی‌شود كه حزب‌ا... در مقابل دشمنان ملت لبنان و منطقه كوتاه بیاید.
نصرا... در این بخش از سخنرانی خود تصریح كرد: به تمام كسانی كه نبردی را با این حادثه علیه ما و محور مقاومت به راه انداختند، تاكید می‌كنم شما هرگز به هیچ نتیجه و دستاوردی نخواهید رسید.
وی خاطرنشان كرد: این مقاومت با صداقت و اعتبارش و اعتماد ملت لبنان به آن و عملكرد و قدرت و جایگاه ملی و منطقه‌ای خود بزرگ‌تر از آن است كه برخی ظالمان و كذابان و كسانی كه برای جنگ داخلی تلاش می‌كنند به آن خدشه‌ای وارد كنند و آنها هر چه در این راه (فتنه و جنگ) تلاش كنند، شكست می‌خورند و باز هم شكست خواهند خورد.
دبیركل حزب ا... تصریح كرد: ما قادریم از این بحران، قوی‌تر، راسخ‌تر و با اراده مستحكم‌تر برای پیروزی خارج شویم.



 سخنرانی‌های نمادساز
زبان بدن یكی از ابزار سخنرانان حرفه‌ای برای بیان احساسات درونی است. بهره‌گیری هر چهره بهتر و كاراتر سیاستمداران از زبان بدن هم معنا و مفهوم ویژه در عرف سیاسی و بین‌المللی دارد. سید حسن نصرا... به عنوان یكی از سیاستمداران باهوش به طور معمول از زبان بدن و همچنین ادبیات گفتاری خود برای بیان منظور و مفهوم درونی خود به‌خوبی بهره می‌برد. برخی از رفتارها و تكیه‌كلام‌های رهبر حزب ا... لبنان در مقاطع مختلف با استقبال گسترده مواجه شده و همچنین بسیاری با استفاده از این شیوه گفتاری و رفتاری به بیان مكنونات خود پرداختند. سخنرانی او در راهپیمایی كفن‌پوشان «مسیرة‌الاكفان» است كه به عبارت «لبیك یا حسین» شناخته می‌شود از دیگر سخنرانی‌های مشهور اوست. در این سخنرانی او در حالی كه كفن پوشیده بود با حالتی حماسی و به یاد ماندنی شعار لبیك یا حسین را سر می‌داد.
همچنین پس از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی هم سید حسن نصرا... یك سخنرانی تاریخی داشت. وی در این سخنرانی با زبان بدن به ترامپ فهماند چه بر سربازان آمریكایی خواهد آمد. پس از سخنرانی نصرا... و بیان این‌كه ترامپ خواهد فهمید چه كرده هنگامی كه سربازان آمریكایی افقی بازمی‌گردند، فعالان شبكه‌های اجتماعی در سراسر جهان اسلام هشتگ #سیعودون_بالنعوش را داغ كردند.