قهرمانان  هم  ماسك می‌زنند

خانه طراحان انقلاب اسلامی 2 پویش برای ترویج استفاده از ماسك راه انداخته كه در یكی از آنها بازیگران روی پوستر فیلم‌ها ماسك زده‌اند

قهرمانان هم ماسك می‌زنند

ماسك كه روی صورت مونالیزا نشست و لبخند ژكوند رنگ باخت، می‌شد حدس زد دنیای چهره‌های معروف هنر یكی بعد از دیگری عوض خواهد شد و تحت تاثیر ویروس كرونا قرار خواهد گرفت. وقتی آدم‌های توی نقاشی‌ها و فیلم‌ها و حتی مجسمه‌ها ماسك‌ زدند، عمق فاجعه بیشتر معلوم شد یا به قول هنرمندان خانه طراحان انقلاب، ماجرا آنقدر بالا گرفته كه پوسترها هم ماسك ‌زده‌اند. همین هنرمندان دست به كار شده‌اند و برای ترویج استفاده از ماسك دو پویش هنری راه‌انداخته‌اند؛ در یكی از آنها قهرمانان فیلم‌های سینمایی روی پوسترها ماسك زده‌اند و در دیگری ماسك هویت و معنای تازه‌ای در جهان امروز یافته و نقش نجات‌دهنده را برعهده گرفته است. این كم‍پین‌ها كه در فضای مجازی شروع شده و قرار است به بیلبوردهای شهری هم راه پیدا كند، با هشتگ ماسك بزنیم قابل جست‌وجوست. لابد تا حالا تصویر پوسترها را دیده‌اید كه ماسك دارند و اگر دوست دارید بیشتر درباره این پوسترها بدانید این گزارش را بخوانید.

   خانه ایده‌های پویشی
خانه طراحان انقلاب اسلامی كه از سال ۱۳۹۱ كارش را آغاز كرده و از آن زمان تا امروز پویش‌های مختلفی برگزار كرده‌است، ایده‌های گرافیكی متنوعی داشته كه علاوه بر فضای مجازی، روی بیلبوردهای شهری و به‌صورت دیوارنگاره بسیاری از آنها را دیده‌ایم. موشن‌گرافیك‌های موضوعی و البته دیوارنگاره‌های میدان ولیعصر كه هر‌بار به مناسبت‌های مختلف تغییر می‌كند، از جمله كارهای هنرمندان خانه طراحان انقلاب اسلامی است. همین‌طور مجموعه پوسترهای مناسبتی برای اعیاد و عزاداری‌ها، پوسترهای موضوعی درباره همدلی و همراهی اجتماعی سیاسی، پویش‌هایی مانند نمی‌توانم نفس بكشم، سوء‌تفاهم و مواردی از این دست.
حالا دوباره خانه طراحان انقلاب اسلامی وارد میدان شده تا برای مهم‌ترین مساله این روزهای جهان كاری كرده باشد. وقتی رهبر انقلاب فرمودند كه ایشان هم ماسك می‌زنند، پویشی شروع شد با هشتگ من ماسك می‌زنم یا ماسك بزنیم. مجموعه پوسترهای هنرمندان خانه طراحان هم در راستای همین پویش است و به ترویج استفاده از ماسك اختصاص دارد. این كمپین تا ماه محرم ادامه خواهد داشت و قرار است در گام بعدی پوسترهای دیگری هم به آن اضافه شود.
آنچه باعث شده قهرمانان در ایران و در جهان ماسك به صورت بزنند، تاكید بر ضرورت استفاده از ماسك است كه وظیفه‌اش افتاده بر دوش شخصیت‌های آشنا و خاطره‌انگیز. بدون تردید یك تصویر آشنا مانند شمایل حاج‌احمد متوسلیان در پوستر فیلم ایستاده در غبار، وقتی ماسك زده باشد خیلی بیشتر و بهتر از توصیه‌ها و تشویق‌های مستقیم و جدی می‌تواند ذهن مخاطب را درگیر و استفاده از ماسك را برای او پررنگ‌تر و برجسته‌تر كند.



 تمام قهرمانان اوج
مجموعه پوسترهایی كه خانه هنر انقلاب با ماسك رونمایی كرده، مربوط است به فیلم‌های تولید شده توسط موسسه اوج. در این مجموعه، قهرمانان فیلم‌های سینمایی هیهات، به وقت شام، بادیگارد، سوء‌تفاهم، خروج، تنگه ابوقریب، لباس شخصی، ایستاده در غبار، روز بلوا و سریال آقازاده ماسك زده‌اند. هر‌كدام از این فیلم‌ها داستان‌هایی از انقلاب را روایت می‌كنند.




و این داستان ادامه دارد
تقریبا تمام این پوسترها كه حالا به ماسك مزین‌ شده‌اند، كار هنرمندان خانه طراحان انقلاب اسلامی است؛ تمام پوسترها به جز پوستر سریال آقازاده؛ به‌عبارتی می‌توان گفت خانه طراحان انقلاب روی تولیدات خودش كار كرده و قرار است این پوسترها، نظر مخاطبان را به اهمیت استفاده از ماسك جلب كند.
ایده و اجرای این پوسترها بر‌عهده حسام پاشایی بوده، او قبل از اجرای ایده «ماسك بزنیم» روی پوستر فیلم‌های موسسه اوج، روی چند نمونه خارجی كار كرده بود و بعد تصمیم بر آن شد كه یك مجموعه از پوستر فیلم‌های ایرانی را بر‌اساس همین ایده طراحی كند تا در فضای وب در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.
قرار نیست پویش ماسك بزنیم به همین‌جا ختم شود. خانه طراحان انقلاب چند پوستر مستقل دیگر در راستای استفاده از ماسك تدارك دیده كه همین روزها منتشر می‌شود و این مجموعه همان پوسترهایی است كه روی بیلبوردهای شهری هم نصب خواهد شد.
در ادامه پویش ماسك می‌زنیم دیگر خبری از فیلم‌های سینمایی و قهرمان‌ها نیست. در عوض ماسك، نقش قهرمان را بازی می‌كند و هویت بصری تازه‌ای خواهد یافت. به عنوان نمونه در یكی از این طرح‌های گرافیك، ماسك به بادبان قایقی بدل شده كه از دریای پرتلاطم كرونا عبور می‌كند. در طرحی دیگر ماسك در توفان و باران به یك چادر یا سرپناه امن تبدیل شده و نیز در طرح دیگری شبیه به ملحفه‌ای است كه روی یك بیمار مبتلا به كووید- 19 انداخته‌اند.
شعار مجموعه جدید این است: با شیوع كرونا همه باید ماسك بزنیم اما هر‌كدام از طرح‌ها به‌صورت مستقل هم اسم و عنوان خودش را دارد؛ عناوینی مانند كشتی نجات و در پناه ماسك.
ماجرای پویش ماسك بزنیم خانه هنر انقلاب به همین دو مورد ختم نمی‌شود. چند موشن‌گرافیك هم طراحی شده كه در شبكه‌های اجتماعی و نیز در شبكه‌های تلویزیونی به نمایش درخواهند آمد.



گفت‌و‌گو با حسام پاشایی، طراح پوسترهای پویش ماسک بزنیم
هم لذت‌بخش و هم امیدوارکننده
حسام پاشایی،طراح و گرافیست جوانی است که با خانه طراحان انقلاب اسلامی همکاری می‌کند و تا امروز پوسترهای متنوعی برای این خانه طراحی کرده است.برخی کارهای هنری او برای خانه طراحان انقلاب اسلامی پوسترهای مناسبتی است و برخی دیگر مرتبط با پویش‌هاست، مانند همین پویش ماسک بزنیم. وی امیدوار است زحمتی که روی پوسترها کشیده و ماسکی که بر صورت قهرمان‌ها نشانده، توجه مردم را به اهمیت ماسک برای مبارزه با کرونا جلب کند.
 گویا ماجرا از چند پوستر خارجی شروع شد. همین‌طور است؟
بله. برای دل خودم روی صورت شخصیت‌های چند فیلم خارجی در پوستر فیلم ماسک طراحی کردم و آن را در اینستاگرامم به اشتراک گذاشتم. توجه محمد یاقوتی،مدیر آتلیه گرافیکی خانه طراحان انقلاب به این ایده جلب شد و تصمیم گرفتیم روی پوستر فیلم‌های ایرانی همین کار را بکنیم،چون مردم شخصیت‌ فیلم‌های خودمان را بهتر می‌شناسند و این کار سرگرم‌کننده می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.
اگر دست شما برای انتخاب باز بود،امکان داشت روی پوستر فیلم‌های دیگری کار کنید؟
کاری که من کرده‌ام به سفارش خانه طراحان انقلاب اسلامی بوده و روی پوسترهایی که در همین خانه طراحی شده است. یعنی اجازه دست بردن در پوسترها را داشتیم.
به لحاظ اجرایی برای ماسک زدن به صورت شخصیت‌ها روی پوسترهای از قبل طراحی شده، مشکلی نداشتید؟
فتومونتاژ ، طراحی و نقاشی را بلدم و قبلا زیاد کار کرده بودم. بنابراین هیچ چالشی نداشتم و در ضمن چون همین کار را قبل از این مجموعه روی چند پوستر خارجی انجام داده بودم، دستم گرم شده بود و مشکلی نداشتم.
درباره این مجموعه چه احساسی دارید؟
خیلی امیدوارم که بتواند مردم را به استفاده از ماسک تشویق کند. به اندازه کافی فعالیت‌ها و برنامه‌های جدی برای تشویق مردم به زدن ماسک انجام شده و حالا ما فرصت داشتیم با یک کار جذاب و سرگرم‌کننده، همین هدف را دنبال کنیم. به همین دلیل انجامش هم برایم لذت‌بخش بود و هم امیدوارکننده.
فکر می‌کنید به نتیجه مورد نظرتان رسیده‌اید؟
اطلاعی در این باره ندارم و بازخورد خاصی در این زمینه نگرفته‌ام، اما می‌دانم این مجموعه که روی فیلم‌های ایرانی کار و در خانه طراحان انقلاب اسلامی منتشر شده، خیلی بیشتر از طرح‌هایی که در اینستاگرام خودم منتشر کرده بودم، دیده خواهد شد و تاثیر خواهد داشت. خوشحالم انجام این کار به من سپرده شد و می‌دانم بی‌تاثیر نیست، چون حدس می‌زنم این پوسترها به مخاطب تلنگر می‌زند حتی اگر فیلم‌ها را ندیده باشند یا حتی اگر دوست‌شان نداشته باشند. دیدن ماسک روی صورت شخصیت‌ فیلم‌ها باعث می‌شود لحظه‌ای کوتاه به این فکر کنیم که چقدر ماسک می‌تواند مهم باشد و استفاده از آن برای حفظ سلامت در این روزها ضرورت دارد.