تلویزیون در محرم سنگ تمام گذاشت

در جلسه نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه های محرمی رسانه ملی مطرح شد:

تلویزیون در محرم سنگ تمام گذاشت



 جلسه نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه های محرمی رسانه ملی روز گذشته با حضور دو مجری معارفی سیما و منتقدان در سالن کوثر ساختمان اداری صداوسیما برگزار شد. در این جلسه حجت الاسلام رضایی- عضو شورای معارفی سیما، عبدالرحمان نظام اسلامی- مجری برنامه «تکیه خانه»، هادی صلح جو- مجری برنامه «حسینیه ایران»، حجت الاسلام بهاری- منتقد، مرتضی یعقوبی تهیه کننده برنامه «تکیه خانه» و حسین سلطان محمدی- منتقد حضور داشتند. در ابتدا سید رضا صائمی به عنوان مجری و کارشناس بیان کرد این جلسه نخستین برنامه از سلسله نشست هایی است که به همت اداره کل روابط عمومی صداوسیما درباره برنامه ها و سیاست های رسانه ملی است که در زمان کرونا تولید و پخش شده اند.
رسانه ملی حماسه آفرید
حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه به دلیل کرونا کشور و به خصوص صداوسیما سال عجیبی را پشت سر می گذارد، افزود: همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته. اما امسال به دلیل بیماری کرونا با یک چالش بزرگ رو به رو بودیم.
وی همچنین ادامه داد: حدود دو ماه قبل از ماه محرم جلساتی را در این باره با دوستان و همکاران آغاز کردیم و با این چالش و سوال بزرگ مواجه شدیم که ماه محرم و صفر چه می شود؟ من فکر می کنم که سازمان حماسه آفرید و به موقع وارد عمل شد و خوب عمل کرد. البته در این راه شهدایی هم داشتیم که هیچ کجا یادی از آنها نکرد. مثل آقای حاتم خانی مدیر پخش شبکه دو که به خاطر کرونا به رحمت خدا رفت. باید این مجاهدت های سازمان تاریخ‌نگاری شود.
تهدیدی که به فرصت تبدیل شد
هادی صلح‌جو در پاسخ به این سوال که تا چه حد این فرصت مهیا شد که مردم از سخنرانی فیض ببرند و فقط در این ایام سوگواری نکنند هم گفت: تلویزیون در دهه نخست محرم سخنرانی ها و مداحی های خوبی پخش کرد و اتفاقا نکته مهم همین مسئله است که دلیل عزاداری پس از این همه سال چیست و چرا در همه جای دنیا دل شیعیان برای امام حسین می تپد، فرصت خوبی بود که در سخنرانی ها به این مسئله پرداخته شود. بنابراین کرونا و محدودیت‌ها باعث شد تا فرصتی مهیا شود که مخاطب پای سخنرانی‌ها بنشیند.در این میان حجت الاسلام رضایی آماری از برنامه های دهه نخست محرم داد و گفت: ما در مجموع 5930 دقیقه سخنرانی و 85 ساعت مداحی پخش کردیم. البته از سخنرانان غیر مشهور هم خاصه در استانها استفاده کرده بودیم.
استفاده بیشتر از مداحان و سخنرانان استانی
حجت الاسلام بهاری نیز در این باره بیان کرد: ما برای شیعیان جهان به عنوان الگو هستیم و بلندگوی عاشورای حسینی رسانه ملی است. از این رو باید نگاه فراتری به این موضوع داشته باشیم. رسانه ملی در این 40 سال و شاید بالاتر از بضاعت کار کرده اما انتظار ما از صداوسیما نمره بیست است.  او درباره برند سازی در بخش سخنرانان در تلویزیون نیز گفت: رسانه ملی به عنوان دانشگاه باید دنبال گستردگی این نگاه در جامعه باشد. بنابراین مناظره های بیشتری باید در تلویزیون ببینیم. مثل برنامه ای که حجت الاسلام شهاب مرادی در شبکه خبر دارد. از مداحان و سخنرانان استانی هم بیشتر استفاده کنیم.
توجه به اقوام مختلف در رسانه ملی
نظام اسلامی نیز در بخشی دیگر از این جلسه عنوان کرد: صداوسیما امسال به دلیل کرونا از ماه رمضان آزمون دیگری را به نمایش گذاشت و تجربه جدیدی برای انعکاس حال و هوای ماه مبارک رمضان را پشت سر گذاشت و این تجربه مقدمه ای برای ماه محرم شد.
وی افزود: حضور همه جانبه شبکه های سیما باعث شد تا آن شور و عشق مردم به امام حسین(ع) دوچندان شود. با برنامه هایی که برای این ایام در نظر گرفت، مردم را به هدف اصلی امام حسین(ع) در قیام عاشورا نزدیک کرد.