نگران پاییز نباشید

نگران پاییز نباشید

یادداشت: دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت و درمان


این روزها شاهد افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا هستیم. این مساله به چند دلیل اتفاق افتاده که یکی از مهم‌ترین آنها افزایش ترددهای درون‌شهری و رشد مسافرت‌های برون‌شهری در تعطیلات دو هفته پیش است. همچنین به نظر می‌رسد بسیاری از هموطنان دیگر تمایلی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند و به خاطر این دو علت، آمار ابتلا به کووید-19 در تهران و شهرهای دیگر افزایش پیدا کرده‌است.
همچنین در حالی که ما در گذشته فکر می‌کردیم کودکان به بیماری کرونا مبتلا نمی‌شوند، اما اکنون متوجه شده‌ایم خطر ابتلا، در کمین دانش‌آموزان است و بیماری به آنها هم منتقل می‌شود. بنابراین اکنون به همه کودکان نیز توصیه می‌کنیم نه فقط به خاطر جلوگیری از انتقال کرونا، بلکه به خاطر پیشگیری از ابتلای خودشان به پروتکل‌های بهداشتی توجه داشته‌باشند؛ یعنی ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را هم رعایت کنند.
علاوه بر این باید توجه داشت که ما امسال پاییز سختی را در پیش داریم، پاییزی که در آن قرار است کرونا و آنفلوآنزا همزمان با یکدیگر شایع شود. با این حال، از مردم می‌خواهیم نگران نباشند، زیرا ما هیچ کمبودی در تهیه تجهیزات پزشکی و دارویی نداریم. هرچند تحریم‌ها باعث مشکلاتی در تهیه تجهیزات و دارو شده است، اما وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا خدمات‌رسانی به بهترین شکل انجام شود. البته یکی از دغدغه‌های این روزهای مردم، تزریق واکسن آنفلوآنزاست. در حالی که خیلی‌ها فکر می‌کنند تزریق این واکسن برای همه لازم است، ولی به نظر ما، فقط کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و همچنین سالمندان، زنان باردار و بیماران خاص باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. برای این افراد هم واکسن به اندازه کافی وجود دارد و مردم نگران نباشند.