حسرت دنباله‌دار    یک واكســــن

حسرت دنباله‌دار یک واكســــن

بعید است که این روزها صحبت از کرونا بشود، اما یکی از سئوال‌ها چنین نباشد: پس این واکسن ویروس کرونا چرا درست نمی‌شود؟ مردم به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگاری، تولید واکسن کاری ساده است که انسانی با این همه پیشرفت، می‌تواند به راحتی انجامش دهد. غافل از این‌که اگر کاری ساده بود، چرا جوامع حتی مترقی باید این همه زیان اقتصادی ناشی از کرونا اقدام به ساخت این واکسن نمی‌کنند؟ بعضی از کشورهای جهان، به شدت درگیر مطالعه و پژوهش در این‌باره هستند تا بتوانند سریع‌تر به این واکسن رسیده و به صورت گسترده آن را تولید کنند. این اینفوگرافی، نیم‌نگاهی انداخته به وضعیت کشورهای جهان درباره تولید این واکسن بسیار حیاتی و مهم.

میرزازاده استادیار اپیدمیولوژی  دانشگاه کالیفرنیا
 این ویروس از بین نخواهد رفت حتی اگر واکسن آن کشف شود و  مثل بقیه ویروس‌ها با ما خواهد ماند و باید با آن زندگی کنیم.



۷۴ درصد
طبق نظرسنجی صورت گرفته از سوی موسسه تحقیقات جهانی ایپسوس، که روی 20 هزار نفر از 27 کشور جهان انجام شده، ۷۴ درصد مردم موافق تزریق واکسن کرونا هستند.


۳۵
واکسن در دنیا در مرحله تحقیق و پژوهش است


۹
مورد آن‌ها وارد فاز سوم  مطالعات انسانی شده‌اند.


سازمان بهداشت جهانی
رسانه‌ها خبر داده‌اند که این سازمان، واکسن‌های 19 کشور را برای آزمایش‌های بالینی تأیید کرده است. این‌ها شامل 33 واکسن از 19 کشور انگلـستان، چین، روسیه، آمریکا، آلمان، ژاپن، هند، کره جــنوبی، بلژیک، سوئد، سنگاپور، ایتالیا، استرالیا، تایوان، کوبا، فرانسـه، اتریش و کانادا می‌شود.





۷۶
 رویترز گزارش داد که نزدیک به 76 کشور جهان، تعهد داده‌اند که برای مشارکت در خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا اقدام کنند. آن‌ها اظهار کرده‌اند که برای پیوستن به یک برنامه جهانی که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی تدوین و تعقیب شود، آماده‌اند. به گفته مدیر اجرایی اتحادیه واکسن‌ها، این طرح هماهنگ معروف به کواکس، توسط ژاپن، آلمان، نروژ و بیش از 70 کشور دیگر امضا شده.





چین
دو واکسن غیر فعال کرونا، توسط گروه ملی بیوتک چین تولید شده. این‌ها برای آزمایش بالینی مرحله سوم، به چند کشور خاورمیانه و آمریکای لاتین ارسال می‌شود.

چینی‌ها اعلام كرده‌اند كه اولین مرحله آزمایش انسانی روی واكسن اسپری بینی كرونا را تأیید كرده‌اند و این، اولین واكسن كرونا خواهد بود كه تزریقی نخواهد بود؛ این واكسن، دهمین واكسن چینی برای تحقیقات است.


روسیه
 واکسن اسپوتینگ 5 در 11 آگوست توسط وزارت بهداشت روسیه به عنوان واکسن مورد تأیید این کشور اعلام شد. البته هنوز اثربخشی قطعی آن راستی‌آزمایی نشده است.


یك موسسه ویروس‌شناسی در روسیه، آزمایش‌های انسانی مرحله اول را روی یكی از واكسن‌های روسی دیگر انجام داده كه نتیجه‌اش به زودی اعلام می‌شود.

رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه هم گفته كه روس‌ها تا صد میلیون دوز واكسن كرونای روسی را به آمریكای
لاتین صادر خواهند كرد.



امریکا
ترامپ با توجه به این‌که سازمان بهداشت جهانی در برنامه کواکس شریک است، به این طرح اضافه نخواهد شد.


سی‌ان‌ان فاش کرد که ترامپ دوست دارد تا زمان انتخابات در آبان ماه، این واکسن از مرحله سوم سربلند بیرون آمده و توزیع شود تا بتواند مانور سیاسی داده و مجددا رئیس‌جمهور شود.


تازگی‌ها مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریكا گفته كه واكسن كرونا تا انتخابات 2020 نمی‌رسد؛ برخلاف حرف رئیس‌جمهور این كشور.


انگلستان
واكسن كرونای آكسفورد كه به دلیلی پزشكی، متوقف مانده بود، آغاز به آزمایش مجدد كرد. این توقف به دلیل واكنش نامطلوب یكی از داوطلبان به واكسن بوده.


ایران
تولید انبوه و مشترک واکسن کرونا بین ایران و روسیه به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد. این را کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه گفته است.


دکتر نمکی، وزیر بهداشت، رئیس و اعضای کمیته کشوری ساخت واکسن کرونا را انتخاب کرد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، رئیس این کمیته شد.