معمای واكسن آنفلوآنزا

اظهارنظرهای متفاوت مسؤولان درباره واكسن آنفلوآنزا برآتش نگرانی گروه‌های پرخطر ‌می‌دمد

معمای واكسن آنفلوآنزا

روز به روز به تعداد قربانیان كرونا در ایران اضافه می‌شود، در آستانه فصل سرد، حالا تعداد كشته‌های روزانه كرونا به 207 نفر رسیده و داریم به ركورد مرگ و میر روزانه كه پیش از این 235 نفر بود، نزدیك می‌شویم، رنگ‌بندی‌ استان‌ها از مفهوم اولیه خالی شده و تقریبا تمامی ایران گرفتار ویروسی شده‌ كه دارد آرام آرام از پا می‌اندازدمان. وزیر بهداشت به عنوان فرمانده سلامت، گلایه از كم‌لطفی دولت می‌كند،‌ دولت از شهروندانش گلایه دارد و شهروندان هم از حجم بالای ناكارآمدی‌ها. چرخه عجیب گلایه ادامه دارد و همه هم در پی مقصر. حالا اما در بزنگاهی هستیم كه پیش از این درباره‌اش هشدار داده بودند،‌ بزنگاهی كه آنفلوآنزا هم به ویروس كرونا اضافه می‌شود و حتما قرار است خانواده‌های بیشتری را سیاهپوش كند. موج تازه‌ای از ابتلای كرونا همراه با آنفلوآنزا می‌تواند خبر از فاجعه‌ بزرگ‌تری داشته باشد. هنوز اما با این‌كه در میانه زمان طلایی تزریق واكسن آنفلوآنزا هستیم از خود واكسن خبری نیست، اما حرف‌ها درباره‌اش زیاد است. یكی از اعضای ستاد ملی مقابله با كرونا به جام‌جم می‌گوید فقط 600 هزار دوز توانسته‌ایم وارد كنیم، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت اما می‌گوید 5/1 میلیون دوز تامین شده و قرار است به‌زودی توزیع شود. دبیر انجمن داروسازان تهران می‌گوید دیگر اعتمادی به اعداد و آمار ندارد. از تعداد آن كه بگذریم نحوه توزیع آن هم با هزار حرف و حدیث رو‌به‌روست. در حالی كه رئیس انجمن داروسازان ایران گفته هنوز «واكسن آنفلوآنزا تحویل داروخانه‌ها نشده» شركت پخش بهستان اعلام كرده كه 1500 دوز از این واكسن را تحویل داروخانه مجلس داده است. این خبر با واكنش افكار عمومی رو‌به‌رو شد و رئیس كمیسیون بهداشت مجلس اعلام كرد این مقدار را پس داد و چنین اخباری را ضربه به مجلس دانسته اما در همان روز كیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام كرد: «نمایندگان مجلس جزو گروه‌‌های در معرض خطر هستند». در این میان شهروندان گرفتار در چرخه بیهوده نگران از دست نیافتن به واكسنی هستند كه هنوز كسی از تعداد تامین‌شده آن هم خبر ندارد. البته محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو عصر دیروز از این خبر داد که از امروز افراد پرخطری که نامشان در سامانه سیب ثبت شده است به‌همراه سالمندان بالای 65‌سال می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی برای تزریق واکسن واکسن آنفلوآنزا به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند. او همچنین اعلام کرد که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسنی که برای گروه‌های پرخطر توزیع خواهد شد، رایگان است، اما قیمت واکسن‌هایی که علاوه بر این تعداد قرار است در داروخانه‌ها توزیع شود، ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهد بود.

چقدر واكسن آنفلوآنزا داریم؟
حالا همه چیز به قبل و بعد از ظهور كرونا تقسیم شده است. در حوزه بهداشت و درمان كه این تقسیم‌بندی غیرقابل كتمان است. سال گذشته كه هنوز كرونا زندگی‌مان را تغییر نداده بود چیزی حدود پنج میلیون دوز میزان مصرف واكسن آنفلوآنزا در ایران بوده است.
این آمار را دبیر انجمن داروسازان تهران به جام‌جم گفته است. اما روزهای پیش رو روزهای متفاوتی است، میزان تقاضا برای تزریق واكسن آنفلوآنزا جهش هولناكی یافته و آن‌طور كه محمدرضا دری می‌گوید، امسال تا هفت برابر سال گذشته برای تامین این تقاضا لازم است. اما رصد گفته‌های مسؤولان در این رابطه آمار ثابتی به دنبال ندارد. تنوع منابع اعلام‌كننده این آمار هم نشان از این دارد كه باید به برآیندی كلی و با گمانه‌زنی به مقدار تامینی این واكسن پی ببریم.
به عنوان مثال یكی از اعضای ستاد ملی مقابله با كرونا با ذكر این نكته كه نامی از او برده نشود، به جام‌جم می‌گوید تاكنون تنها 600 هزار دوز این واكسن تامین شده است. اما كمی پیشتر سخنگوی سازمان هلال‌احمر در یك نشست خبری اعلام كرده بود، پیش از این بنا بوده یك میلیون واكسن از سوی هلال‌احمر تامین شود كه با اقدامات انجام‌شده سازمان تدارك پزشكی دو میلیون دوز تامین شده است.
دیروز هم محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت اعلام كرد: «قرار است حدودا 5/1 میلیون دوز واكسن آنفلوآنزا در مرحله اول در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد.» رصد حرف‌های نمایندگان مجلس هم حكایت از آمار و ارقامی دارد.
حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس در میانه گفته‌هایش اشاره كرده است كه «از 16 میلیون واكسن درخواستی تنها كمتر از دو میلیون داریم» البته كه در كنار آن مدت‌هاست كه با وجود انتشار وعده‌ها، از واكسن آنفلوآنزای تولید داخل هم خبری نیست. خبری كه از چند ماه پیش وعده داده شده بود و حالا از سوی همان وعده‌دهندگان مسكوت مانده است.



تعریف تازه‌ای برای گروه‌های پرخطر
قصه توزیع، ماجرای پرحاشیه‌تری است. فرمول اما همان فرمول تعداد واكسن آنفلوآنزاست. پر از تناقض و همراه با بی‌شمار اظهارنظر متفاوت. وجه اشتراك همه اظهارنظرها اما همراه با این كلیدواژه است كه گروه‌های پرخطر اولویت دریافت واكسن هستند.
تعریف گروه‌های پرخطر از زبان زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت این است؛ «خانم‌های باردار، كاركنان بیمارستان‌ها و كاركنان حرفه‌های پزشكی كه در ارتباط با بیماران احتمالی هستند، در اولویت دریافت واكسن آنفلوآنزا قرار دارند». گروه‌های پرخطر از زبان سیما‌سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت شامل افرادی است كه بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس آنفلوآنزا باشند: «این دسته شامل گروه‌هایی مانند پرسنل بهداشت و درمان، سالمندان بالای ۶۵ سال، افراد با بیماری زمینه‌ای، زنان باردار و نیرو‌های نظامی است.» اما تعریف متفاوت از گروه‌های پرخطر از سوی كیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام شد. او در پاسخ به تسنیم در رابطه با تخصیص این واكسن به داروخانه وابسته به مجلس شورای اسلامی اعلام كرد: «اگر این امر صورت گرفته باشد نیز به‌هرحال نمایندگان مجلس گروه‌‌های در معرض خطر هستند.»



زمان طلایی تزریق واكسن
اینکه چقدر واكسن داریم و چطور توزیع خواهد شد، بحث اولیه ماجرای واكسن آنفلوآنزاست و بحث دیگر كه اتفاقا مهم‌تر از اولی است این است كه با تاخیر در توزیع این واكسن، زمان طلایی واكسیناسیون از دست خواهد رفت. زمانی كه حالا همزمانی‌اش با كرونا می‌تواند خسارت بیشتری از تعداد دوز واكسن یا نحوه توزیعش به بار آورد. پیش از این هم اعلام شده بود از آنجاكه پس از تزریق واكسن حدود دو تا چهار هفته طول می‌كشد تا ایمنی ایجاد شود، بنابراین از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر بهترین زمان برای تزریق واكسن آنفلوآنزا است. امروز اما پنجم مهر است و هنوز خبری از توزیع این واكسن در داروخانه‌ها نیست. هر چند رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن وزارت بهداشت گفته «فرآیند توزیع ممكن است چند روز طول بكشد اما، موضوعی كه واضح است این است كه تا امروز شنبه (۵ مهرماه) واكسن آنفلوآنزا در مراكز بهداشتی برای تزریق توزیع نخواهد شد.» در ایده‌آل‌ترین شرایط وقتی توزیع عمومی هم صورت بگیرد، بسیاری از افراد زمان طلایی واكسیناسیون را از دست خواهند داد. اما تاكید روی این زمان به چه دلیل است؟ اگر این زمان از دست برود، چه اتفاقی می‌افتد؟ چقدر از تاثیرگذاری این واكسن كاسته می‌شود؟
محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان تهران به جام‌جم می‌گوید: «در واكسیناسیون عوامل محیطی هم موثر است. آنفلوآنزا هم از آن دسته بیماری‌هایی است كه به برودت هوا بسیار وابسته است. به این مفهوم كه شرایط رشد این ویروس در زمان سرمای هوا بیشتر می‌شود. بنابراین باید پیش از آغاز فراگیری این بیماری اقدام به واكسیناسیون كرده باشیم. هرچقدر بیشتر این زمان طول بكشد، از ارزش واكسیناسیون كاسته می‌شود. چرا كه میزان گسترش این بیماری زیاد می‌شود و برای پیشگیری از ابتلای بیشتر به واكسیناسیون گسترده‌تری نیاز است.» این باور را می‌توان در گلایه‌های دیروز علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس هم دید. او هم در این رابطه اعلام كرده است «این واكسن فقط در دو هفته ابتدای مهر تاثیر دارد و بعد از آن دیگر كارایی ندارد.» اما آن‌طور كه زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی به جام‌جم می‌گوید، خطی‌كشی و تعیین زمان دقیق برای تعیین تزریق واكسن آنفلوآنزا به لحاظ علمی درست نیست. او می‌گوید: «تعیین زمان معمولا به‌واسطه تشكیل آنتی‌بادی در بدن و ایمن ساختن آنها در برابر ویروس مصطلح شده است و این زمان را به‌واسطه آغاز فصل سرما در این بازه معین كرده‌اند، در حالی كه در بسیاری از شهرها پیش از كرونا پیك آنفلوآنزا در ماه‌های دی و بهمن است. به این مفهوم كه پیش از این تاریخ هم تزریق واكسن آنفلوآنزا كارایی لازم را خواهد داشت». نكته دیگر در تسریع تزریق واكسن در نحوه تشخیص پزشكان است. آن‌طور كه محمدرضا دری می‌گوید: «تزریق این واكسن می‌تواند به تشخیص درست پزشكان میان آنفلوآنزا و كروناهم كمك كند. به این مفهوم كه اگر واكسیناسیون انجام شده باشد، به دلیل علائم مشابه این دو بیماری پزشكان راحت‌تر می‌توانند نوع بیماری را تشخیص دهند.»




یك شركت نورچشمی و كم‌كاری دولت
در كشور بالغ بر 13 هزار داروخانه وجود دارد كه از این تعداد، 2900 داروخانه در پایتخت است. هنوز و با وجود عبور از زمان طلایی تزریق این واكسن، از توزیع عمومی آن خبری نیست. در سال‌های گذشته اما این روند به شكل بهتری مدیریت شده و امسال كه اتفاقا سال حسا‌س‌تری است، همچنان در گیرودار توزیع و عدم توزیع قرار داریم.
متهم ردیف اول این مشكل البته كه تحریم‌هاست. چراکه برخلاف ادعای دروغین غرب مبنی بر تحریم نبودن دارو، همین مشكل دلیل اصلی عدم تامین واكسن آنفلوآنزا بوده است. محمدرضا دری معتقد است یافتن راهی برای انتقال پول خرید واكسن آنفلوآنزا بسیار سخت شده و حتی ارز به بانك‌های طرف ما هم وارد شده است اما كشورهایی نظیر كره جنوبی و تركیه همكاری لازم را برای تامین این واكسن صورت نداده‌اند.
 در این میان، دیروز عضو هیات‌رئیسه مجلس انتقادهای تندی را علیه دولت مطرح كرد. علیرضا سلیمی حاشیه‌سازی‌های اخیر علیه مجلس را «پوشش كم‌كاری‌های دولت» عنوان كرد و در رابطه با عدم تامین مقدار لازم واكسن آنفلوآنزا به فارس، گفت: «حدود ۵۸ میلیون دلار به یك شركت خاص اعطا شده كه واكسن آنفلوآنزا خریداری كند كه البته این پول به كشور تركیه رفته و هنوز نتوانسته‌اند واكسن را وارد كشورمان كنند.
 این در حالی است كه ارز اعطایی به این شركت با نرخ ۴۲۰۰ تومانی بوده و مجلس قطعا در این‌باره پیگیری‌های نظارتی را انجام خواهد داد. بایستی در باره اعطای این حجم ارز از كشور به یك شركت خصوصی و نور چشمی شفافیت لازم از سوی سازمان غذا و دارو و آقایان واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه صورت گیرد و آنها پاسخ دهند چرا تاكنون این واكسن به كشور وارد نشده است.»




واكسن آنفلوآنزا چطور توزیع می‌شود؟
فارغ از تعریف گروه‌های پرخطر برای تزریق واكسن حالا خود روند توزیع واكسن هم مشكل‌ساز شده است. دبیركل انجمن شركت‌های پخش دارو گفته است ۲۵ روز است كه واكسن آنفلوآنزا وارد انبارهای شركت‌های پخش دارو شده و با دستور وزیر بهداشت این واكسن تنها در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد. همان روزها اما رئیس مجمع عمومی نظام پزشكی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، از انبار شدن طولانی مدت واكسن‌های آنفلوآنزا در انبار شركت‌های پخش دارو انتقاد كرده است.
محسن عبدا...زاده، دبیر انجمن شركت‌های پخش دارو هم آب پاكی را روی دست بسیاری ریخته و اعلام كرده «این محموله از واكسن‌ قرار نیست از طریق داروخانه‌های سراسر كشور توزیع شود.» صحت این اظهارنظر در گفته‌های محمدباقر ضیا، رئیس انجمن داروسازان ایران قابل مشاهده است. چراكه او هم اعلام كرد: «واكسن آنفلوآنزا هنوز تحویل داروخانه‌ها نشده است» اما در همان روزها نامه منتشرشده در فضای مجازی، حكایت از تحویل 1500 دوز از این واكسن به داروخانه مجلس شورای اسلامی داشت كه خیلی زود هم از سوی رئیس سازمان غذا و دارو صحت آن تایید شد.  واكنش رئیس كمیسیون بهداشت مجلس به این ماجرا انتقاد از «برجسته‌سازی» این خبر بود! حسینعلی شهریاری به خانه ملت گفت: «یك عده از این مجلس خوش‌شان نمی‌آید و علیه آن فضاسازی می‌كنند، هرچند در این مقطع زمانی و با وجود این شرایط موافق دریافت واكسن آنفلوآنزا توسط مجلس نبودم.»  پس از این اتفاق اما شهلا میرگلوبیات، مدیركل سلامت مجلس اعلام كرد: «تخصیص واكسن آنفلوآنزا به داروخانه وابسته به مركز بهداشت مجلس شورای اسلامی مطابق روال سال‌های گذشته صورت گرفته است. هرچند مقرر شد به دلیل شرایط خاصی كه امسال وجود دارد این 1500 واكسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراكز درمانی بازگردانده شود.»