دفاع از شعاع 700 کیلومتری

در نمایشگاه هوافضای سپاه از جدیدترین موشک بالستیک دریایی سپاه رونمایی شد

دفاع از شعاع 700 کیلومتری

همزمان با آخرین روز هفته دفاع مقدس در نمایشگاه دائمی توانمندی‌های راهبردی نیروی هوافضای سپاه تحت عنوان پارک ملی هوافضا، دستاوردهای مختلف نیروی هوافضای سپاه از آغاز شکل‌گیری تاکنون در حوزه‌های موشکی، پدافند هوایی، پهپادی، عملیات هوایی و فضایی به نمایش درآمد و جدیدترین موشک بالستیک دریایی سپاه بانام ذوالفقار بصیر رونمایی شد.
این موشک جدید مجهز به سر جنگی با جست‌وجوگر اپتیکی دارای بردی بیش از 700کیلومتر است که می‌تواند از اولین سامانه موشکی دو فروندی ایرانی به سمت اهداف تعیین‌شده پرتاب شود.
این در حالی است که پیش‌ازاین موشک‌های خلیج‌فارس و هرمز (بالستیک دریایی) در حدود 300 و 250 کیلومتر برد داشتند.
موشک ذوالفقار در نوع زمین به زمین نیز بین 700 تا 750 کیلومتر برد دارد و از آن در عملیات‌های برون‌مرزی علیه داعش و نیز در جریان حمله به پایگاه آمریکایی عین الاسد استفاده‌شده است.
در جریان افتتاح این نمایشگاه که تعدادی از پهپاد‌های متجاوز اعم از آمریکایی و صهیونیستی که توسط سامانه‌های پدافند نهسا ساقط‌شده‌اند به نمایش درآمد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: این نمایشگاه نشان داد ما قوی هستیم، اما افسوس می‌خوریم که در اقتصاد ضعیف هستیم و در این مقوله بر ما فشار وارد می‌شود. دلیلش این است که در این حوزه مبتنی بر سنت‌های الهی حرکت نمی‌کنیم و به جوانان میدان نمی‌دهیم. جنگ تمام‌شده، اما جهاد همچنان ادامه دارد. اگر در این عرصه هم‌درس بگیریم و یک برنامه پنج‌ساله را پیش ببریم همه کارخانه‌ها و صنعت راه می‌افتد.  
وی گفت: هرگز با این حاشیه‌سازی‌ها ناامید نمی‌‌شویم و با اقدامات کسانی که می‌خواهند ناکارآمدی خود را به ما منتقل کنند، خسته نخواهیم شد ما می‌دانیم مردم کار می‌خواهند و می‌دانیم آینده روشن است.
از تحریم فرصت ساختیم
همچنین سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در جمع خبرنگاران بابیان این‌که هرگز نمی‌ایستیم و در تولید قدرت همواره متوقف نمی‌شویم، گفت: معادلات استقلال را درک کرده و متوجه شده‌ایم دشمن هرگز راهی برای سعادت به ما نشان نخواهد داد.
وی اظهار کرد: پیشرفت‌های شگفت‌انگیز و تلاش اعجاب‌برانگیزی که در این نمایشگاه می‌بینیم، دقیقاً در دوران تحریم به‌دست‌آمده است، یعنی ما توانستیم از تحریم یک فرصت بسازیم و این فرصت نیز همین پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های شتابداری است که حداقل در عرصه قدرت دفاعی آن را ملاحظه می‌کنیم.
فرمانده کل سپاه بابیان این‌که هرگز نمی‌ایستیم و در تولید قدرت متوقف نمی‌شویم، گفت: متوجه شده‌ایم دشمن هرگز راهی برای سعادت به ما نشان نخواهد داد و راه سعادت جامعه ما از درون دشمنان ما عبور نمی‌کند.
سرلشکر سلامی تصریح کرد: ما در همه عرصه‌های پیشرفت جامعه می‌توانیم با تکیه‌بر ظرفیت‌های درونی خود به همین نسبت رشد و همه نیازهای خود را در داخل تأمین کنیم. در این نمایشگاه نقشه جامع قدرت بازدارنده نظام مشاهده می‌شود؛ اراده نقطه آغاز این تولید و تولد قدرت است و جنگ نیز جنگ اراده‌هاست.
وی تصریح کرد: یک ملت تا زمانی که اراده‌ها و باورهایش نشکند، شکست نمی‌خورد و ملت ایران نیز به این درجه از عظمت رسیده و به باورهای خود ایمان دارد.این مسیر توسط نسل‌های مختلف پیموده خواهد شد تا بتوانیم در تغییر توازن و معادله قدرت اراده انقلابی نظام و ملت عزیز ایران را به دشمنان خود تحمیل کنیم و به آن استقلال حقیقی و همه‌جانبه دست‌یابیم.
در حوزه هوافضا در تراز جهانی قرار داریم
سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: پس از فروپاشی شوروی پیشنهادهای خوبی برای خرید موشک داشتیم، اما رهبر معظم انقلاب مخالفت کردند؛ اگر آن روز آن خرید را انجام داده بودیم، امروز در این‌جایی که در قدرت موشکی هستیم، قرار نداشتیم.
وی اظهار کرد: امروز در حوزه‌های مختلف موشکی، کروز، پدافند هوایی، بدون‌سرنشین و فضایی تراز ما جهانی است و دیگر تراز منطقه‌ای نیست و جزو پنج تا ۱۰ کشور اول جهان هستیم.
حاجی‌زاده گفت: اگر روزی از سیم‌خاردار تا موشک وابسته به خارج بودیم، اگر روزی بالای ارتفاعات  با دوربین تلاش می‌کردیم تا عمق خاک دشمن را تا حد ۱۰-۱۵ کیلومتر ببینیم، امروز با ماهواره از ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری هر نقطه‌ای جهان را که بخواهیم، می‌بینیم.