این صدای میراث ایران است

اعضای یک گروه دانش‌بنیان فعال در حوزه گردشگری، برای معرفی آثار ارزشمند تاریخی کشورمان سراغ ابزار روز دنیا رفته‌اند

این صدای میراث ایران است

دور‌هم جمع شده‌اند تا میراث غنی و ارزشمند تاریخی کشورمان در گذر زمان رو به فراموشی نرود که دنیا ایران و داشته‌هایش را بیشتر بشناسد. آنها می‌خواهند نقشی هرچند کوچک در رشد و گسترش صنعت نوپای گردشگری کشورمان داشته باشند؛ صنعتی که می‌تواند با خودش کرور‌کرور ارز و گردشگر به کشور بیارود و با همین منظور قدم در مسیری گذاشته‌اند که دستاوردش می‌تواند آگاه‌سازی ایران و جهان از داشته‌های ارزشمند میراث فرهنگی و طبیعی کشورمان باشد. آن‌طور که می‌گویند صدای میراث ایران هستند و می‌خواهند آیندگان از این گنج گرانبها بی‌نصیب نمانند و همین موضوع، بهانه حضور آنها در حوزه گردشگری کشورمان است، انگیزه‌ای که به ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه گردشگری گره خورده و زمینه فعالیت را برای بچه‌های شرکت دانش‌بنیان گردشگری آوایار فراهم آورده‌؛ فعالیتی که به‌گفته خودشان به یک علاقه برمی‌گردد؛ علاقه به آثار تاریخی و باستانی کشورمان؛ علاقه‌ای که قرار است به ایجاد یک دغدغه همیشگی برای حفاظت از این میراث فرهنگی برسد.

میراث فرهنگی هر کشور گیاه کمیابی است، که اگر حفظ نشود از میان خواهد رفت؛ گنجی که مردمان گذشته برای نسل‌های بعد یادگار گذاشته‌اند؛ میراثی که آیینه تاریخ، تمدن و گذشته آن ملت است و در این بین ایران، با تمدن چندهزار ساله‌اش، همانند موزه‌ای بزرگ و زنده، پر از گنجینه‌های ارزشمند مردمانی است که در طول تاریخ در این سرزمین می‌زیسته‌اند؛ گنجینه‌هایی که هنوز به‌خوبی معرفی نشده‌اند و سحر بختیاری، ایده‌پرداز اصلی راه‌اندازی آوایار در همین رابطه به ما می‌گوید: «‌واقعیتش این است که این موضوع به یک علاقه شخصی به آثار تاریخی و باستانی کشورمان برمی‌گردد، به جز این من در برهه‌ای از زندگی‌ام، سفرهای خارجی زیادی داشتم و می‌دیدم که در خیلی از کشورهای مقصد، با این‌که ظرفیت‌های تاریخی زیادی ندارند اما با معرفی خوب این آثار با روشی ساده یعنی استفاده از دستگاه‌های راهنمای گردشگری صوتی، آنها را با‌ارزش جلوه می‌دهند و باعث جذب گردشگر می‌شوند؛ درحالی‌که در کشور ما ظرفیت‌هایی به‌مراتب با‌ارزش‌تر با قدمت و پیشینه بیشتر وجود دارد اما چون خوب معرفی نمی‌شوند، اطلاعات زیادی درباره آنها وجود ندارد.» همین موضوع جرقه شکل‌گیری آوایار شد؛ تا روایتگر داستان‌هایی باشد که به میراث کشور ما هویت و روح می‌دهند.  بختیاری در توضیح بیشتر می‌گوید: «‌برای من این موضوع بیشتر یک دغدغه شخصی بود، چون حوزه فعالیت تخصصی خودم که مرتبط با تحصیلاتم است، مهندسی سیستم‌های فضایی است و در حقیقت در سه سال اخیر به‌صورت جانبی به این موضوع هم پرداختم و از همان ابتدای ماجرا، با وزارتخانه فعلی میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان آن‌موقع صحبت کردیم و ارتباط گرفتیم که اتفاقا علاقه‌مند بودند و از موضوع استقبال هم کردند که نتیجه‌اش این بود که ما به‌صورت جدی‌تری پیگیر اجرایی کردن این ایده شدیم.» ایده‌ای که به‌گفته بختیاری تا آن زمان در کشور ما به‌صورت گسترده اجرا نشده بود:«‌با تحقیقاتی که انجام دادیم، دیدیم که به‌صورت کوچک‌تر و لوکار در چند موزه این کار صورت گرفته اما تقریبا 99 درصد اماکن گردشگری ما از این امکان بی‌بهره بودند و واقعا جای خالی‌اش احساس می‌شد.  اما متاسفانه با وجود این‌که ما با شخص آقای مونسان ارتباط گرفتیم و حمایت ایشان را داشتیم، باز هم کار ما به کندی جلو رفت و واقعا اگر پیگیری‌های ما نبود تا همین جای کار هم پیش نمی‌آمدیم.»
این همان ماجرای فقدان حمایتی است که بسیاری از گروه‌های دانش‌بنیان را هم در حوزه‌های مختلف دیگر، در ادامه مسیری که انتخاب کرده‌اند و رسیدن به هدف‌شان، ناکام گذاشته‌؛ بختیاری در همین رابطه توضیح می‌دهد: «در همه جای دنیا مسؤولان شهری برای این‌که به گردشگران خدمات درست‌تری بدهند برای گردشگران راهنمای صوتی تولید می‌کنند؛ معمولا متولی این موضوع هم جایی مثل شهرداری است اما ما یک سال و نیم است که در شهرداری تهران می‌چرخیم، اما هنوز بخشی از آن را پیدا نکردیم که علاقه‌مند باشد برای تهران به‌عنوان پایتخت و یکی از شهرهای مسیر طلایی گردشگری ایران این هزینه را انجام بدهد و به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان، هزینه کردن برای این موضوع از توان خود ما هم خارج است.»
 بازگویی یک روایت قدیمی
هدف آوایاری‌ها اما ایجاد یک دغدغه بزرگ در جماعتی است که به‌عنوان گردشگر، یکی از آثار تاریخی کشورمان را از نزدیک می‌بینند؛ جماعتی که خیلی وقت‌ها در سکوت نظاره‌گر زیبایی‌ها و شکوه یک بنا هستند بدون این‌که اطلاعاتی از تاریخچه و سابقه آن به دست‌شان برسد. بختیاری در همین رابطه می‌گوید: «‌واقعیت این است که ما باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم. باید همه ما یاد بگیریم وقتی وارد یک مجموعه گردشگری تاریخی می‌شویم، فقط نیامده‌ایم که برای اینستاگرام مان عکس بگیریم! ما در حقیقت آمده‌ایم ببینیم ماجرای این بنا چه بوده و چه روایتی در سینه دارد. در حقیقت ما دوست داریم این نیاز را ایجاد کنیم که اگر یک گردشگر وارد یک مجموعه تاریخی شد و کسی نبود اطلاعات و سابقه آن بنا را در اختیارش بگذارد، بداند که بازدیدش ناقص بوده! همین‌جاست که گردشگر مطالبه‌گر هم می‌شود و این مطالبه‌گری او در‌نهایت به ارائه خدماتی می‌انجامد که متاسفانه جای خالی‌اش در بسیاری از آثار و مجموعه‌های تاریخی ما دیده می‌شود.»
تکنولوژی در این قرن همکار اول انسان‌هاست؛ این همان رازی بود که بچه‌های آوایار روی آن دست گذاشتند و با کمک آن و با بررسی و الگوبرداری از تجربه‌های جهانی در معرفی میراث تاریخی و فرهنگی، کارشان را شروع کردند و به این ترتیب راهنمای صوتی گردشگری را به عنوان یکی از محصولات‌شان ارائه دادند؛ راهنمایی که همراه با بازدیدکننده پیچ‌وخم تاریخ را کند‌و‌کاو می‌کند. در کنار این، اپلیکیشن آوایار هم با امکان اطلاع‌رسانی وسیع‌تر به دو زبان فارسی و انگلیسی، در اختیار آن دسته از گردشگرانی قرار گرفت که می‌خواهند روایت این آثار تاریخی را در تلفن همراه خودشان در دسترس داشته باشند.


روایتی صوتی از تخت‌جمشید
 هر جا صحبت از تمدن و هنرمندی مردمان کهن می‌شود، معمولا نام تخت‌جمشید هم به میان می‌آید که سمبلی از جلوه تمدن و هنر در میان سنگ و خشت‌های آن باقی مانده‌ است. نمادی از میراث یک سرزمین که عمر شروع تحقیقات و کاوش‌های دقیق آن، به یک قرن نمی‌رسد و هنوز هم حقایق کشف نشده بسیاری را زیر خروارها خاک پنهان کرده است. تخت‌جمشید از اولین آثار کشورمان است که سال 1358 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و به‌صورت رسمی، به‌عنوان یک میراث جهانی معرفی شد. طبق توافق‌های این گروه دانش‌بنیان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری و پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید، قرار بر این شد که آوایار هم سهمی در شناخت این میراث بی‌بدیل داشته باشد. بنابراین بعد از بررسی و مطالعه جامعی در حوزه تاریخ هخامنشیان و اقوام همسایه آنها و از طرف دیگر، سازه‌ها و هنر به کار رفته در مجموعه تخت‌جمشید، محتوای راهنمای صوتی طی چند مرحله پژوهش، آماده شد و به‌وسیله موسیقی و صداگذاران حرفه‌ای، روایت‌ها برای مخاطبان به تصور نزدیک‌تر شد. بعد از آن، با توجه به حساسیت این آثار گران‌قیمت و اهمیت حفاظت از آن، تجهیزات نصب شدند و آوایار صنعت به‌صورت رسمی از ابتدای تابستان 98 فعالیت خود را در این مجموعه جهانی شروع کرد.



پاسارگاد از نگاهی نو با روایتی شنیدنی
پاسارگاد به‌عنوان اولین پایتخت امپراتوری جهان شناخته شده است و همین موضوع، علت اصلی اهمیت این سایت تاریخی محسوب می‌شود؛ البته تا مدت‌ها، هویت واقعی پاسارگاد ناشناخته بود و داستان‌های مختلفی درباره آن بین مردم روایت می‌شد، تا این‌که با کاوش‌ها و پژوهش‌های قرن اخیر، پرده‌ها کنار رفته و واقعیت نمایان شد. بعد از این کشف مهم، پاسارگاد در سال 1383 در ردیف آثار جهانی یونسکو قرار گرفت و از آن پس به‌عنوان یک میراث جهانی به دنیا معرفی شد. آوایار به همین منظور پس از توافق با وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین همکاری سایت جهانی پاسارگاد، در مرداد سال 1398، فعالیت خود را در این سایت تاریخی آغاز کرد و به این ترتیب از یک سال پیش، دستگاه‌های راهنمای صوتی آوایار صنعت، مثل یک راهنمای شخصی همراه بازدیدکنندگان می‌شوند تا توضیحات کافی را درباره تک‌تک بخش‌های سایت پاسارگاد، برای آنها روایت کنند. در این بین آنچه که دستگاه‌های آوایار را از معدود دستگاه‌های مشابه متمایز می‌کند، محتوای دست‌اول و روایت آن به زبان ساده است.



کاخ گلستان شنیدنی شده است
مجموعه کاخ گلستان که امروزه در قلب شهر تهران جا خوش کرده و سالانه میزبان بازدیدکنندگان زیادی است در گذشته از نقاط شروع توسعه و بخشی از ارگ سلطنتی تهران محسوب می‌شده. این مجموعه هم به‌خاطر ارزش و اهمیتی که دارد در ردیف فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است‌؛ در همین رابطه تیم پژوهش و محتوای آوایار صنعت شروع به بررسی و مطالعه اسناد معتبر کرد که بتواند از دل آن، آنچه را که بیشترین وفق با واقعیت را دارد، بیرون بکشد و طعم تلخ و خشک تاریخ را به زبان نرم و ساده داستانی تبدیل کند. از طرفی روایت‌ها و خرافه‌های موجود را هم همراه با مزاح در کنار وقایع جا بدهد که علاوه بر شیرین‌تر شدن بازدید، فهم مطالب تاریخی را برای بازدیدکنندگان آسان کند. در همین راستا دستگاه‌های راهنمای گردشگری صوتی به تعداد مشخص آماده شد و تجهیزات آن بدون کمترین آسیب به بنای تاریخی کاخ، با مهارت کافی نصب و آوایاری‌ها با شروع سال 98 در مجموعه کاخ گلستان مستقر شدند.



نرم‌افزار راهنمای گردشگری صوتی
نرم‌افزار راهنمای صوتی آوایار صنعت، امکانات زیادی را برای انتقال اطلاعات و آثار در اختیار مجموعه‌های بازدید‌کننده قرار می‌دهد. نمایش عکس، فیلم‌، نقشه و پخش محتوای صوتی، ابزار مناسبی برای معرفی هرچه بهتر مجموعه‌هاست‌؛ امکانی که در این اپلیکیشن گردشگری فراهم شده است. نرم‌افزار راهنمای صوتی قابل اجرا روی سیستم عامل‌های اندروید و IOS بوده و به‌راحتی در محل با استفاده از سیستم بلوتوث قابل دریافت است. نشانگر محل کاربر روی نقشه مجموعه و نمایش بهترین مسیر بازدید از ویژگی‌های جالب این نرم‌افزار   است.