پویانمایی‌های استانی  در جشنواره‌های جهانی

نگاهی به آثار راه یافته از استان‌ها به جشنواره‌های بین‌المللی در گفت‌و‌گو با مدیر هماهنگی تولید برنامه‌های پویانمایی سیمای استان‌ها

پویانمایی‌های استانی در جشنواره‌های جهانی

تولیدات استانی، یعنی همان آثاری كه در استان‌های مختلف شكل گرفته و ساخته شده‌اند، مدت‌هاست كه ژانری با عنوان استانی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، فضایی كه در حوزه‌های مختلف از فیلم گرفته تا سریال و انیمیشن و...، امروز كارهایی برای ارائه حتی در حوزه بین‌المللی دارند. این ماجرا در دنیای كارتون‌ها یا به قول خودمان، پویانمایی‌ها بیشتر از بخش‌های دیگر به چشم می‌خورد. تا جایی كه در فهرست این تولیدات، عناوین جالبی از حضور این كارها در جشنواره‌های مختلف وجود دارد. در ادامه مروری به بعضی از این كارها داریم، آثاری که به‌تازگی توانسته تا به اسم ایران در رخدادهای بین‌المللی بدرخشند.علاوه بر اینها ارشاد میرشجاعی، مدیر هماهنگی تولید برنامه‌های پویانمایی و عروسكی سیمای استان‌ها، در گپ كوتاهی كه داشتیم از تولیداتی كه در راه دارند و نگاهی كه باعث شكل‌گیری این آثار شده گفت.

میرشجاعی ابتدا از روند تولیدی كه در دنیای پویانمایی‌ها در پیش دارند  گفت و افزود: در حال حاضر تولید برنامه‌های پویانمایی و عروسكی به صورت مجموعه بهترین ساختاری است كه به آن رسیده‌ایم و در این بین آنچه اهمیت دارد دیده شدن مجموعه‌ها، تولید انبوه و ادامه‌دار آنهاست به همین دلیل تصمیم گرفته شده از ادامه مجموعه‌های موفق تولید شده یا در حال تولید مراكز كه از لحاظ محتوا و ساخت از سطح كیفی خوبی برخوردار هستند، مشروط به این كه قصه‌ها ظرفیت ادامه را داشته باشد حمایت كنیم.
او با بیان این‌كه حمایت رئیس سازمان و معاون امور استان‌ها از تولید برنامه‌های عروسكی موجب شروع دوباره تولیدات در این حوزه شده‌است گفت: در همین راستا و در گام نخست اقدام به شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات و تشكیل بانك اطلاعاتی اعم از گروه‌های تولید و متخصصان حوزه عروسكی در مراكز استانی سراسر كشور شد همچنین به موازات تولید طرح‌های مصوب شورا، در گام بعدی اقدام به جمع‌آوری تولیدات برنامه‌های عروسكی 10 سال گذشته مراكز كردیم تا پس از ارزیابی و كارشناسی لازم‌، مجموعه‌هایی كه ظرفیت ادامه دارند را شناسایی و تولید سری‌های جدید آنها آغاز شود.
به گفته میرشجاعی هم‌اكنون بیش از 50 عنوان اثر معادل 250 ساعت پروژه در حال تولید است همچنین 20 طرح مصوب معادل 60 ساعت برنامه هم در نوبت برآورد قرار دارد. او با بیان این‌كه معاون امور استان‌های رسانه ملی هم تاكید فراوانی به پرداختن به اقوام، گویش‌ها و آیین‌های بومی هر منطقه داشته، گفت: پرداختن به این موضوعات موجب زنده نگه‌داشتن و تقویت باورها، ارزش‌ها، زبان، آداب و رسوم هر‌منطقه از ایران می‌شود به‌همین دلیل تلاش می‌كنیم این مهم عملیاتی شود تا بتوانیم از این ظرفیت كه به نوعی شاخصه تولیدات مراكز استانی به حساب می‌آید بهره‌مند شویم.
یك مرور جشنواره‌ای
میرشجاعی همچنین از انیمیشن‌هایی گفت كه به جشنواره‌های مختلف راه پیدا كرده‌اند. كارهایی كه بعضی از آنها توانسته‌اند جوایزی را هم به خود اختصاص دهند. ما هم بعضی از این پویانمایی‌ها را در ادامه معرفی كردیم تا با هم مروری به آنها داشته باشیم.
پویانمایی «والیبال»
تولید: مركز فارس
جشنواره: جایزه اول از جشنواره light of the world روسیه
 كارگردان: كاوه سیستانی
قصه: دو سرباز مرزبان، لب مرز، بخشی از سیم خاردار را برداشته و به‌جای آن تور والیبال گذاشته‌اند و توپ آنها كه نماد روشنی و دوستی است مرتبا وارد خاك دو كشور می‌شود. حتی ماه و خورشید و ستارگان هم از شادی این دو سرباز شاد هستند. تا این‌كه جنگ آغار می‌شود و دشت هم خون گریه می‌كند. اما در پایان توپ والیبال، تفنگ را از كادر خارج می‌كند.
 هزار و یك داستان
تولید: مركز اصفهان
جشنواره: جایزه بهترین فیلم كودك از جشنواره وارنای بلغارستان
كارگردان: علی رئیس
قصه: مجموعه‌ای از داستان‌های متنوع براساس داستان‌های كودك ایرانی
نیكوتین
تولید: مركز فارس
جشنواره: جشنواره بارسلونای اسپانیا
كارگردان: كاوه سیستانی
قصه: دو پروانه در باغچه پر از گل در حال بازی هستند. آن دو به خاطر آمدن یك رهگذر از هم جدا می‌شوند و فرار می‌كنند. رهگذر سیگار روشن خود را داخل باغچه می‌اندازد و آتش آن، باعث سوختن و خشك شدن یك بوته گل می‌شود. پروانه‌ها كه به خاطر دود سیگار آواره شده‌اند در شب می‌میرند ... .
محاكمه
تولید: مركز گیلان
جشنواره: راهیابی به بخش نهایی جشنواره 2020 FLICKFAIR لس‌آنجلس
كارگردان: اسماعیل جباری
قصه: تفنگی در مسیر خانه و جنگل به صورت اتفاقی به دو قو برخورد می‌كند و تصمیم دارد آنها را شكار كند ولی احساس این دو قو به هم، او را دچار تردید می‌كند و ... .
من یك درخت هستم
 تولید: مركز همدان
 جشنواره: راهیابی به 28 جشنواره جهانی و نامزد دریافت جایزه Gala از جشنواره انگلیس
كارگردان: امید سیفی
قصه: این کار با زبانی ساده به کودکان حفظ محیط زیست را آموزش می‌دهد. قصه این اثر درباره تلاش یك پسر نوجوان در برابر دوستانش برای حفظ یك درخت است.
اتاق 21
تولید: مركز فارس
جشنواره: راهیابی به جشنواره Cartoon Club ایتالیا و Indie-Anifest 2020 كره
كارگردان: پیمان دهقانی
قصه: داستان یك كودك سندرم داون  است كه با سادگی كودكانه خود مشغول زندگی و بازی است. چندتا از بچه‌های شیطون سربه‌سرش می‌گذارند ولی این كارشان باعث می‌شود كه سر كودك داستان ما آسیب ببیند. آن بچه‌ها از این حادثه می‌ترسند و فرار می‌كنند. فردای آن روز به همان محل برمی‌گردند و .. .
انعكاس
تولید: مركز كرمانشاه
جشنواره: راهیابی به جشنواره یونان
كارگردان: عابدین محمدی
قصه: داستان این پویانمایی به جمله معروف هر عملی عكس‌العملی دارد، برمی‌گردد. حریص بودن به مال دنیا كار نادرستی است كه در دین اسلام به آن اشاره شده است.  در انیمیشن انعكاس، زندگی دو كرم برگخوار كه همانند هم هستند به تصویر كشیده می‌شود؛ یكی قانع و دیگری حریص.