انصراف كارگردان 87 ساله

رومن پولانسكی تحت فشارهای مختلف از شركت در مجمع عمومی آكادمی اسكار صرف‌نظر كرد

انصراف كارگردان 87 ساله



چند روز پیش درباره واكنش‌های جدید به وودی آلن و رومن پولانسكی، كارگردان‌های متهم به آزار جنسی نوشتیم، حالا رومن پولانسكی اعلام كرده: «من به عنوان یكی از اعضای جدید آكادمی اسكار در مجمع عمومی این نهاد سینمایی شركت نخواهم كرد.»
ایسنا این خبر فیگارو را ترجمه كرده و نوشته كه انتخاب رومن پولانسكی، كارگردان سرشناس لهستانی- فرانسوی به عنوان یكی از اعضای جدید آكادمی سینمایی سزار فرانسه با حواشی زیادی رو‌به‌رو شده و دو عضو به دلیل سابقه اتهامات اخلاقی علیه پولانسكی از سمت خود استعفا داده‌اند. این كارگردان برنده اسكار به عنوان یكی از ۱۸ عضو تاریخی در جمع ۱۸۲ عضو مجمع عمومی جدید آكادمی سزار فرانسه انتخاب شده كه با هدف ایجاد اصلاحاتی در ساختار این نهاد سینمایی تشكیل شده است.
بیش از دو سوم اعضای این مجمع عمومی، نسبت به حضور پولانسكی در میان‌شان اعتراض كرده‌اند و دو عضو نیز استعفای خود را اعلام كرده‌اند.
نماینده پولانسكی در جدیدترین اظهارنظر خود نسبت به این موضوع، به خبرگزاری فرانسه اعلام كرده كه این كارگردان در جلسه مجمع عمومی جوایز سزار در تاریخ ۲۹ سپتامبر و دیگر جلسات آتی، شركت نخواهد كرد.
جوایز سزار فرانسه سال گذشته نیز در پی اعطای جایزه بهترین كارگردانی به پولانسكی، برای فیلم كنایه‌آمیز «یك افسر و جاسوس» با انتقادهای فراوانی رو‌به‌رو شد. داستان فیلم یك افسر و یك جاسوس درباره آلفرد درفیوس افسر ارتش فرانسه است كه سال‌ها متهم به خیانت بود. اما در نهایت حقانیت و بی‌گناهی او به اثبات رسید.
او پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۴۲ روز را در زندانی در ایالت كالیفرنیا سپری كرد و سپس آزاد شد. اما در سال ۱۹۷۸ زمانی كه یك قاضی در تلاش بود تا مجددا پرونده او را به جریان بیاندازد و مجازاتی سنگین برای او صادر كند، به فرانسه گریخت.
این كارگردان ۸۷ ساله در سال ۲۰۰۹ در سوئیس دستگیر شد و ده ماه را در حصر خانگی به‌سر برد، اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریكا مبنی بر استرداد پولانسكی را نپذیرفت و او را آزاد كرد.
آمریكا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا پولانسكی را تحویل دهد، اما دادگاه عالی این كشور اعلام كرد كه او دوران محكومیت خود را با توافق طرفین دعوی گذرانده است. چندی پیش نیز چند اتهام جنسی جدید علیه پولانسكی مطرح شد.