اثر فشارخون و دیابت بر قوای شناختی

اثر فشارخون و دیابت بر قوای شناختی

نتایج تحقیقات پیشین نشان داده فشار خون و دیابت نوع 2، بدن انسان و عملكرد آن را به طور كلی تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد این دو عامل بر مغز و عملكردهای آن اثراتی می‌گذارد كه در میانسالی به‌وضوح دیده می‌شود. به گزارش جام‌جم و به‌نقل از نیچر، شواهد نشان می‌دهد فشارخون بالا و دیابت تاثیرات مخرب و مشخصی بر سرعت تفكر و حافظه می‌گذارد؛ به‌طوری كه هر چقدر فشار خون افزایش می‌یابد، سرعت تفكر و حافظه كاهش می‌یابد. به طور حتم بیماری، سبك زندگی و ژنتیك از عوامل مهمی است كه فشار خون و در نتیجه سلامت مغز افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.



محققان می‌گویند اكنون می‌دانیم عوامل آسیب‌رسان و خطرزا، احتمال ابتلای افراد به آلزایمر و زوال عقل را افزایش می‌دهند. نتایج تحقیقات جدید با مطالعه افراد از جوانی تا میانسالی می‌خواهند به ما نشان دهند این عوامل چگونه حافظه و سرعت تفكر را در مغز دستكاری می‌كنند.
پژوهشگران تصاویر مغزی بیش از 22هزار نفر را كه به صورت داوطلبانه در این مطالعه شركت كرده بودند بررسی كرده و تغییرات بخش خاكستری و سفید مغز را مورد مطالعه قرار دادند. دكتر ولدزمن بیان می‌كند: «مغز هنگام تفكر می‌تواند با استفاده از مسیرهای سفید ارتباطات بخش‌های مختلف مغزی را برقرار كند تا سرعت پردازش و تفكر افزایش یابد. نتایج تحقیقات نشان داده در قسمت جلویی مغز و همچنین در بخش‌های سفید مغز، عوامل آسیب‌رسان و خطر می‌توانند میزان خون دریافتی را تغییر دهند.
تیم تحقیقات با بررسی اطلاعات به دست آمده از تصاویر مغز (ام‌آر‌آی) و اطلاعات بالینی و شناختی افراد دریافتند در افراد بین 44 تا 70 ساله، فشار خون بالا و كاهش عملكردهای شناختی آنها با هم در ارتباط است.
بسیار جالب است بدانید افراد بالای 70سال این ارتباط را نشان نمی‌دهند. گفتنی است 5 درصد از افراد حاضر در این مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا بوده‌اند كه پیش‌بینی می‌شود با كاهش عملكردهای شناختی روبه‌رو باشند.
محققان بیان می‌كنند كاهش عملكردهای شناختی در حافظه و تفكر در این افراد به گستردگی افراد مبتلا به زوال عقل نیست اما نشان می‌دهد این تغییرات در مغز شروع شده است و با افزایش سن نیز بیشتر می‌شود. بنابراین بهتر است تا حد‌ممكن با تغییر سبك زندگی و مصرف دارو تحت نظر پزشك، فشار خون و دیابت را كنترل كرد تا بتوان از تغییرات منفی حافظه و تفكر در میانسالی جلوگیری كرد و گسترش علائم زوال عقل و آلزایمر را به تاخیر انداخت.