استرس دانش‌آموزی «آسم» را تشدید می‌کند

استرس دانش‌آموزی «آسم» را تشدید می‌کند

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری فلوشیپ آسم و آلرژی

آسم یک بیماری التهابی مزمن راه‌های هوایی است که با تنگی‌نفس، خس‌خس سینه و سرفه مشخص می‌شود. عوامل ژنتیک و فاکتورهای محیطی نقش مهمی در بروز بیماری آسم دارند و وجود بیماری‌های آلرژیک می‌تواند نشانگر افزایش استعداد فرد در ابتلا به آسم باشد.
با شروع سال تحصیلی جدید و احتمال حضور در مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط عالم‌گیرشدن بیماری کووید-19 استرس مضاعفی برای افراد مبتلا به آسم و خانواده‌های این بیماران ایجاد می‌شود. استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و با ایجاد اختلال در روند پاسخ‌دهی مناسب، موجب افزایش حملات آسم در بیماران می‌شود. استرس یک محرک قوی آسم بوده و موجب تشدید تنگی‌نفس افراد مبتلا به آسم می‌شود.
آسم از مهم‌ترین بیماری‌های دستگاه تنفس است که می‌تواند با استرس بروز کرده یا تشدید شود. از این رو توصیه می‌شود با کاهش استرس و رفع نگرانی‌های موجود از حملات آسم جلوگیری شود و نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توصیه مسوولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا از بروز هرگونه اضطراب و تنش جلوگیری کنند. پرهیز از محرک‌های استرس‌زا می‌تواند دفعات حملات آسم را کاهش داده و به کنترل تنفس فرد کمک فراوانی کند.
همچنین با احتمال افزایش ترددهای افراد در روزهای نخست سال تحصیلی احتمال افزایش تماس با افراد بیشتر شده و باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. همچنین احتمال افزایش تردد خودروها موجب افزایش آلودگی هوا شده
که برای مبتلایان به آسم می‌تواند مضر
و مشکل‌ساز باشد و باید تا حد امکان از آلودگی هوا دوری کرد و توصیه‌های پزشکان را مدنظر
قرار داد.