تعیین جنسیت با رژیم غذایی

تعیین جنسیت با رژیم غذایی

مهرداد رحیم‌زاده مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی


در اغلب فرهنگ‌ها و مخصوصا در جوامعی که کشاورزی محوریت دارد، جنسیت فرزند اهمیت زیادی برای والدین داشته است؛ زیرا داشتن فرزند پسر به معنای داشتن نیروی کار بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر بوده است. با گذشت ایام و توسعه شهرنشینی به‌مرور این طرز تفکر از فرزند کاهش یافت. ولی به علت فرزندآوری کمتر هنوز میل به داشتن جنس دلخواه یا هر دو جنس در بسیاری از خانواده ها اهمیت ویژه‌ای دارد.
از گذشته‌های دور، دستورالعمل‌های زیادی برای پسردار شدن یا دختر دار شدن در طب قدیم توصیه می‌شده است که برخی از آنها با طب جدید مطابقت دارد و برخی نیز گمان می‌رود بیشتر در خرافات ریشه دارد.
امروزه با توسعه تحقیقات در علوم پزشکی فرآیند تاثیر رژیم غذایی بر تعیین جنسیت فرزند روشن‌تر و علمی‌تر شده است. البته باید تأکید کنیم همه این راه‌ها و توصیه‌ها تا پیش از شروع بارداری تاثیر دارد و به محض تشکیل نطفه همه چیز تمام شده و جنسیت فرزند شکل گرفته است و مطلقا قابل تغییر
نیست.
اساس رژیم‌های علمی تعیین جنسیت فرزند نیز بر اساس این مبحث است که با خوردن غذاهای حاوی بازهای دو ظرفیتی مانند کلسیم و منیزیم، محیط بدن و مخاط مادر اسیدی‌تر شده و در نتیجه عمر اسپرماتوزوئیدهای حاوی کروموزم X طولانی‌تر شده و در نتیجه احتمال دخترزایی بیشتر می‌شود. برعکس آن با خوردن مواد غذایی حاوی بازهای یک ظرفیتی مانند سدیم و پتاسیم، محیط بدن و مخاط مادر قلیایی‌تر شده و سرعت و عمر اسپرماتوزوئیدهای حاوی کروموزوم Y بیشتر و در نتیجه احتمال پسرزایی بیشتر می‌شود.
در بهترین حالت ممکن، رژیم‌های غذایی حرفه‌ای که توسط مشاوران تغذیه با تجربه و متخصص در این زمینه ارائه می‌شود احتمال
 50 -50 در تعیین جنسیت فرزند را بیشتر می‌کند. رژیم‌های غیراصولی و سرخود در این زمینه به‌خاطر تغییر در الکترولیت‌های بدن می‌تواند سلامت فرد و حتی سلامت بارداری را در معرض خطر جدی قرار دهد.