فــــــــــــرار و فـــــــــــرود

جزئیات عملیات پلیس بین‌الملل برای بازگرداندن مدیرعامل فراری بانک سرمایه به کشور

فــــــــــــرار و فـــــــــــرود

شامگاه چهارشنبه، باند فرودگاه امام خمینی(ره) شب پاییزی متفاوتی را سپری كرد. وقتی هواپیمای شرکت هواپیمایی قطر در انتهای باند فرودگاه آرام گرفت، عكاسان و فیلمبرداران، روی در خروجی هواپیما زوم كردند تا لحظه انتقال اولین مفسد اقتصادی از اروپا به ایران را ثبت كنند. بعد از خروج مسافران هواپیما، مردی با كت و شلوار سرمه‌ای در حالی كه ماسك و شیلد به صورت زده بود و چهره به‌سختی دیده می‌شد، همراه دو مامور پلیس اینترپل از هواپیما بیرون آمد و فلاش دوربین عكاسان پله‌های هواپیما را روشن كرد. با انتقال این مفسد اقتصادی به كشور، بار دیگر نام بانك سرمایه در رسانه‌ها خبر‌ساز شد. بانكی كه در دو سال گذشته به خاطر نام متهمان آن بارها خبرساز شده بود. این بار نوبت علیرضا حیدرآبادی‌پور، مدیرعامل سابق بانك سرمایه بود كه انتقالش به ایران پایان سه سال خوش‌نشینی‌اش در اسپانیا بود. حیدرآبادی‌پور، ماسکش را تا بالای ابرو کشیده بودتا نگاهش را از لنز دوربین‌ها بدزدد. دقایقی بعد دو مامور مراقب، او را سوار خودروی بنز سفیدی كه انتظارش را می‌كشید، كرده و او را از محوطه خارج كردند.

از مدیرعاملی تا محاکمه غیابی
علیرضا حیدر‌آبادی‌پور پیش از مدیرعاملی بانك سرمایه، سابقه عضویت در هیات مدیره بانك‌های سپه و گردشگری و همچنین مدیر عاملی شركت سرمایه‌گذاری آتیه صبا را در كارنامه خود داشت. او ششم بهمن سال 1394 در مراسمی به‌عنوان مدیرعامل این بانك معرفی شد‌. در این جلسه غندالی، مدیر‌عامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، پرویز احمدی، رئیس هیأت‌مدیره بانك و علی بخشایش، عضو هیأت‌مدیره بانك صحبت كرده و برای حیدرآبادی‌پور درخواست موفقیت در این سمت كردند. نكته جالب این معارفه، قرار گرفتن نام دو نفر از سخنرانان در لیست محكومان و نام یك نفر دیگر در كیفرخواست دیگر متهمان است.
صندلی مدیرعاملی بانك سرمایه فقط پنج ماه به حیدرآبادی‌پور وفا كرد و او خرداد 95 بركنار شد. با آغاز رسیدگی به پرونده فساد در بانك سرمایه، نام وی نیز جزو متهمان قرار گرفت و او قبل از شروع محاكمه از كشور گریخت.
در جریان رسیدگی به این پرونده، این بار نام او در میان محكومان قرار گرفت و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع و بر‌اساس رأی شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی، به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی استخدام در مشاغل دولتی و ضبط مبلغ چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از شركت سایه‌گستر كه از طریق خلاف قانون تحصیل كرده به نفع دولت محكوم شد.


چهره‌های جنجالی پرونده فساد بانک سرمایه
دی ماه 97، شروع رسیدگی به یكی از مهم‌ترین پرونده‌های جنجالی فساد اقتصادی در كشور بود. پرونده‌ای با تخلفاتی 14 هزار میلیارد تومانی و نام متهمانی كه هركدام چهره‌ای رسانه‌ای بودند. پرونده بانك سرمایه، با گذشت نزدیك به دو سال همچنان در حال رسیدگی است و برای اغلب متهمان آن حكم محكومیت صادر شده‌است.
 آقای تهیه‌كننده
هفته گذشته رسیدگی به پرونده محمد امامی از تهیه‌كنندگان شهرزاد و از متهمان این پرونده بار دیگر این پرونده را خبرساز كرد. در این رسیدگی 33 متهم دیگر هم حضور دارند كه به اتهامات آنها هم رسیدگی می‌شود.
براساس كیفرخواست، محمد امامی، تهیه‌كننده فیلم و سریال متهم است به این‌كه از طریق نفوذ در مدیران وقت بانك سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شركت‌های وابسته به نهاد‌های مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده‌است مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه یا قرارداد حق‌العمل كاری از نهاد‌های مزبور برای شبكه منسوب به خود خارج كند.
 آقای عابربانك
متهم دیگر این پرونده حسین هدایتی، معروف به عابربانك فوتبال است. رسیدگی به اتهامات او از اسفند 97 آغاز و تا فروردین 98 ادامه پیدا كرد كه سرانجام به اتهام اخلال در نظام اقتصادی، خیانت در امانت و پولشویی به تحمل 20 سال زندان محكوم شد.
 آقای وزیر
پرویز كاظمی، وزیر اسبق رفاه از دیگر چهره‌هایی است كه نام او نیز در لیست بلند بالای متهمان این پرونده قرار گرفت. وی به اتهام مشاركت در اخلال عمده در نظام اقتصادی كشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانكی و مشاركت در ۴۱ فقره خیانت در امانت به 20 سال زندان محكوم شد.
 آقای داماد
سیدهادی رضوی، داماد یكی از وزرای دولت دوازدهم دیگر متهم این پرونده است. رضوی هم از تهیه‌كنندگان سینما بود. او اردیبهشت 98 در شعبه سوم دادگاه ویژه اقتصادی محاكمه و به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس، رد مال و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محكوم شد.



تشریح عملیات استرداد در گفت‌وگوی اختصاصی با رئیس پلیس بین‌الملل
فکر نمی‌کرد به ایران برگردد

مشخص است  مدیرعامل سابق بانک سرمایه چه زمانی از کشور خارج شد؟
در ابتدا باید اعلام کنم بازگشت این متهم از کشوری اروپایی به ایران هدیه‌ای از طرف فرمانده ناجا به مردم در آستانه هفته نیروی انتظامی بود. بر اساس شواهد و دلایلی که ما در اختیارداریم ، متهم نیمه نخست سال 1396 از ایران خارج شد.
 چه زمانی برای او اعلان قرمز صادر شد ؟
در آذر 1397 بازپرس شعبه هشتم دادسرای ناحیه 32 - جرایم اقتصادی- از پلیس بین‌الملل ناجا درخواست اعلان قرمز کرد. مدارک و مشخصات متهم را به پلیس اینترپل اعلام کردیم که در دی‌ماه همان سال برای او اعلان قرمزصادر شد.
 چطور مقصد او را شناسایی کردید؟
پس از اعلان قرمز پلیس اینترپل به کشورهای عضو، در سال 1398 به ما اعلام شد او در شهر بارسلونای اسپانیا شناسایی‌شده است. بعد هم بر اساس این اعلان قرمز، پلیس این کشور متهم را دستگیر کرد.
 چرا در آن زمان متهم به کشور استرداد نشد؟
بعد از دستگیری متهم باید استنادات را به دادگاه آن کشور ارائه کنیم تا قاضی بر اساس آنها حکم به استرداد دهد. به دلیل رسیدگی به درخواست استرداد متهم توسط مقامات قضایی کشورمان و همچنین تصمیم‌گیری برای استرداد وی به ایران، روند رسیدگی قضایی و پروسه استرداد آغاز شد و مدارک را با همکاری قوه قضاییه و وزارت خارجه ارسال کردیم. متهم تا تشکیل دادگاه در کشور اسپانیا به قید وثیقه آزاد شد، اما محدودیت خروج از آن کشور برای متهم اعمال‌شده بود و او در این مدت تحت کنترل پلیس اسپانیا بوده است.
 چه شد که او را به ایران تحویل دادند؟
بر اساس موافقت دادگاه ملی و هیأت‌وزیران اسپانیا تصمیم بر استرداد متهم به کشورمان گرفته شد و رای بر استرداد صادر شد. سه روز قبل از انتقال او و پس از هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با اینترپل مادرید، تیم استرداد پلیس بین‌الملل به کشور اسپانیا اعزام شد و ابتدا او را به دوحه و ازآنجا به تهران منتقل کردند.
 فکر می‌کرد به ایران مسترد شود؟
متهم تصور نمی‌کرد پلیس جمهوری اسلامی ایران بتواند او را دستگیر و به کشور مسترد کند. همین‌جا بگویم که این موضوع نشان‌دهنده اقتدار نیروی انتظامی در حوزه ملی و فراملی بوده که بخش فراملی ناجا به‌عهده پلیس بین‌الملل است و خوشبختانه این قبیل استردادها شاخصی است برای میزان توانمندی پلیس جمهوری اسلامی ایران در حوزه بین‌الملل، ازاین‌رو ما تلاش می‌کنیم تا هرچه بیشتر فضای بین‌المللی را برای متهمان و مجرمان فراری ناامن کنیم. دنیا براى مجرمانى که از ایران فرار می‌کنند
هرروز سخت‌ و سخت‌تر می‌شود.



حاشیه‌های یک استرداد
 حیدرآبادی‌پور، سه سال و نیم قبل از تهران به اسپانیا گریخت، اما خرداد سال گذشته با اعلان قرمز اینترپل دستگیر شد. قاضی دادگاه بارسلونا بعد از بررسی اولیه پرونده او را با قرار وثیقه آزاد كرد تا به درخواست ایران رسیدگی كند.
 در 15 ماه گذشته او اجازه خروج از اسپانیا را نداشت و تصور می‌كرد این پرونده با رای دادگاه مبنی بر عدم استرداد بسته می‌شود.
 ماموران پلیس سه روز قبل از انتقال حیدرآبادی‌پور به ایران با حكم قاضی، او را دستگیر كرده و از پلیس ایران خواستند او را تحویل بگیرند.
 دو مامور پلیس بین‌الملل ایران راهی اسپانیا شده و با تحویل گرفتن متهم، او را به ایران انتقال دادند.
 پس از فرود هواپیمای شركت هواپیمایی قطر در باند فرودگاه امام خمینی(ره) ابتدا مسافران عادی پرواز پیاده شده و بعد متهم از هواپیما خارج شد.
 حیدرآبادی‌پور برای این‌كه چهره‌اش مشخص نشود، ماسك بهداشتی را تا بالای ابرو كشیده بود و روی صورتش شیلد زده بود.
 متهم پرونده فساد در بانك سرمایه كه به‌راحتی توانسته بود از كشور خارج شود، تصور نمی‌كرد آرامشش در شهر بارسلون عمر كمی داشته باشد.
 حیدرآبادی‌پور، از انتقالش به ایران عصبانی بود و در پاسخ به خبرنگاران در‌باره اتهاماتش فریاد می‌زد، قبول ندارم. قبول ندارم.
 وقتی ماموران او را به خودروی بنز سفید منتقل كردند از شدت عصبانیت، ماسك و شیلد را از روی صورت كشید و كف خودرو انداخت.